Anmeldelse: Pompeii

Pompeii

Makter regissøren av Resident Evil å skape et troverdig kjærlighetsdrama med et at tidenes største vulkanutbrudd som bakteppe?

Publisert 05.09.14 - 14:58
Pompeii

I år 79 ble Pompeii, den italienske byen like sør for Napoli og ved foten av vulkanen Vesuv, fullstendig ødelagt og dekket av aske og lava etter et gigantisk vulkanutbrudd. 11.000 mennesker mistet brutalt livet – men det skulle gå helt til 2014 før vi fikk vite at Kit Harrington og Kiefer Sutherland befant seg midt i dramaet!

Kelteren Milo (Kit Harrington, Game of Thrones) fikk som ung gutt hele stammen sin utslettet av romerne. 17 år senere møter han gjerningsmennene på nytt, nå er Milo gladiator som skal kjempe for livet på arenaen i Pompeii, mens Corvus (Kiefer Sutherland) er senator under den romerske keiseren. For å komplisere bildet ytterligere, faller Milo for datteren til byens ledende familie, og gjennom sin egenskap som «hestevisker» faller hun hodestups for den barbariske slaven.

Ingen skal beskylde manuskriptet til Pompeii for å være troverdig, det virker da heller ikke som om finpussing av manus og replikker har hatt fremste prioritet – her er både fokus (og budsjett) gått til spektakulære actionscener og en voldsomt eksploderende vulkan. Flott å se på, til og med tidvis spennende, og det rister godt i subwooferen, men plott- og karakterutviklingen står på stedet hvil filmen igjennom.

Kit Harrington fungerer adskillig bedre som mutt einstøing i Games of Thrones enn han gjør som leading man her. Han blir for monoton og mangler fullstendig kjemi med Emily Browning. Og Kiefer Sutherland har vi sjelden sett overspille mer. Tøffe actionscener og heftige spesialeffekter gjør susen, men hule og grunne karakterer (Adewale Akinnuoye-Agbaje er det eneste unntaket!), tåpelig replikker og en usannsynlig historie gjør at popcornet blir seigt og ølen doven. Her har man rett og slett tatt for lett på oppgaven, og undervurdert publikum. Tre stjerner.

Ufattelig bra lydspor (dts-MA 5.1) som gjør at sofaen løfter seg og du føler at du sitter midt inne i det brennende steinregnet fra vulkanen! Meget bra billedkvalitet, men svikter litt på skarpheten og sortnivået i de heftigste cgi-scenene. Intet bonusmateriell!

Pompeii

• Release: 13. august 2014   Regi: Paul W.S. Anderson
  • Med: Kit Harrington, Emily Browning, Kiefer Sutherland, Adewale Akinnuoye-Agbaje, Jessica Lucas, Carrie-Ann Moss