Pirates of the Caribbean On Stranger Tides 3D

For fjerde gang tar Johnny Depp på seg sminke, kostyme og pirathatten i det han ”konverterer” til den halvgale piraten med tvilsom diksjon, Jack Sparrow!

Og – nok en gang lar vi oss overraske og imponere over dette pirattøvet, i det de jakter på selveste ungdomskilden.

Nok en gang må Sparrow i gang med et kappløp, denne gangen for å komme først frem til ungdomskilden, før spanjolene (i ledtog med Barbossa) og kaptein Blackbeard. Hans kvinnelige makker denne gangen er den fyrige skjønnheten Angelica Malon (Cruz), som både er Sparrows eks og Blackbeards datter; og vi må få sagt det med en gang: Vi stortrives med en anmassende Orlando Bloom og en fetert Keira Knightley ute av bildet! Med deres påtatte romanse borte fra plottet blir det plass til mer handling og karakterutvikling (om da dét kan sies om denne serien), og mindre ”sutring”. Borte er også birollene med de dumme piratene som til stadighet leter etter den enes treøye. I det hele er historien adskillig mer bearbeidet, lineær og fokusert enn i, ikke minst, At World’s End. Ian McShane gjør også en svært habil figur som den kyniske Blackbeard.

I sedvanlig stil er også denne Pirates-filmen en visuell nytelse, faktisk den lekreste av dem alle; noe ikke minst 3D-effekten ytterligere forsterker. Fordelen med 3D kommer virkelig til sin rett i all jungelscenene der man med 3D oppnår en helt annen dybdefølelse enn med tradisjonell 2D. Filmen er skumlere, mer fantasirik og har en spektakulær scene med sexy og småhissige havfruer som ikke akkurat oppfører seg som Disneys Ariel.

Faren Pirates-filmene lider under er at den ene filmen blir alt for lik den forrige, slik at det ikke blir noe behov for en ny film. Med den tragiske At World’s End trodde vi faktisk at serien var kommet til sin ”end”, men med On Stranger Tides har de klart å være såpass nyskapende at vi allerede ser frem til en femte film – når det er sagt så er det Johnny Depps karakter og skuespill som bærer disse filmene; uten ham, intet liv for Pirates! Du vil ikke falle av stolen av forfjamselse, men en renbarket, påkostet, kvalitetsunderholdning med godt skuespill holder definitivt til fire sterke stjerner!

En fantastisk bra lyd- (dts-HD) og billedkvalitet! Det samme kan ikke sies om bonusmaterialet som kun består av kommentarspor, bloopers og spill.

• Release: 21. september 2011
  • Regi: Phillip Noyce