Anmeldelse : Philadelphia

Philadelphia

Philadelphia, byen som har tilnavnet «City of Brotherly Love» var et naturlig utgangspunkt når Jonathan Demme (Nattsvermeren) skulle lage film om aids, diskriminering og hvordan homofobe støter aidssyke ut i kulden.

Karakter
Drama
Philadelphia

USAs mest «ordinære» skuespiller, Tom Hanks, var selvskreven i rollen som advokaten som får sparken fra det prestisjefylte advokatfirmaet da det oppdages at han har aids, og er homofil. I USA på begynnelsen av 1990-tallet stod definitivt ikke homofiles rettigheter høyt i kurs, også interessant å merke seg at nettopp Philadelphia var den første store Hollywood-film som tok opp tematikken.

Med et plott og manus som ber om drama og spiller på følelser kunne filmen lett ha tippet over i den pinlig sentimentale, men Demme styrer klar av de mest åpenbare følelsesfrieriene og, godt akkompagnert av en glimrende nedtonet rolletolkning av Hanks, gir de oss en film med fokus på det mellommenneskelige og personlige plan; der ikke minst scenen med Maria Callas blir hardtslående gripende.

Konseptet med at Hanks hyrer den homofobe advokaten Denzel Washington for å fremme sin sak, er en god tvist som fungerer. Washington kjemper for juridisk rettferdighet, og selv om han blir kjent med Hanks på et personlig plan, så ender han ikke opp som «nyfrelst kristen». Litt for mye tid er satt av til rettsalsdramaet, men til gjengjeld serverer Mary Steenburgen her en glimrende bitchy advokat – en person som frir til publikumshat.

En sterk og medrivende film, med eksepsjonelt skuespill, som nok ville tjent på å problematisere Hanks familie-/privatliv litt mer. Fem stjerner.

For en 20 år gammel film, så har Philadelphia en imponerende billed- og lydkvalitet (dts-MA 5.1). Ekstramaterialet står det dårligere til med, vi får kun noen utelatte scener, bakomfilm (6 minutter!) samt intervjuer. Ikke engang musikkvideoen til Springsteen, som vant Oscar, er med.

button-PK

Fakta

  • Release: 21. august 2013
  • Regi: Jonathan Demme
  • Med: Tom Hanks, Denzel Washington, Jason Robards, Antonio Banderas, Mary Steeburgen, Joanne Woodward
  • Genre: Drama
  • Land: USA
  • År: 1993
  • Tid: 2:05 t

IMDB Rating

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.
Kommenter

Legg igjen en kommentar

Les også

Den superbe Trump-imitatoren krasjlander med sin nye Netflix-spesial.
Disney gjenskaper det amerikanske romeventyrets barnestadium.
Michael J. Fox briljerer i litt utdatert «klassiker».
At sjakk kunne være så fascinerende, og spennende, hadde vi faktisk ikke trodd!

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Kate Mara begår barnerov i rotete og usammenhengende HBO-serie.
Apple og Hanks presterer flat spenningskurve i tannløst andreverdenskrigsdrama.
Med Diana på banen får vi for alvor et dystert innblikk i den følelsesmessig avstumpede britiske kongefamilien.
Herlig sjarmerende samtidsdrama med gjenkjennbare konflikter og utfordringer.
November byr på kalde dager og mørke kvelder - alt ligger til rette for mange timer foran TV-en.
I dag er det halloween, men hva skal du se for å komme i rett stemning?
Netflix har produsert en visuelt lekker film, med vakre skuespillere, men spesielt skummel er remaken av thriller-klassikeren så visst ikke.
Apple har produsert en av de bedre spionseriene på mange år.
Susanne Bier serverer et spennende, og vellaget, thrillerdrama på HBO.
14 år etter sitt første besøk er stjerne-«journalisten» fra Kasakhstan tilbake i US&A. Det går ikke stort bedre denne gangen.
The Boss tar blodfansen med bak kulissene under innspillingen av sitt nye album.
Netflix’ første norsk spillefilm har store ambisjoner og et fascinerende plott – men svikter dessverre på sentrale punkt.