Patriot Games

Ryan-karakteren er en mellomting mellom den overglamoriserte og sterkt overdrevne agentrollen til 007, og den nedtonede og superrealistiske Jason Bourne. En svært vellykket serie som fortjener relansering i HD!
Patriot Games

Med James Bond midt inne i en lang pause og Jason Bourne som et (foreløpig) avsluttet kapittel, er tiden moden for å børste støvet av en av 1990-tallets virkelig vellykkede agentfranchiser – Tom Clancys Jack Ryan; hvor de tre (av fire) første filmene nå slippes på BD.

Etter hendelsen med Rød Oktober, hopper vi et stykke frem i tid, og møter nå en Jack Ryan som har trukket seg fra CIA, og underviser marinekadetter i historie (historielærer er en profesjon Ford ikke akkurat er ukjent med). Under en ferietur til London blir han brutalt ”presset” tilbake til CIA.

I det Ryan, med kone og barn, befinner seg i London utfører en radikal utbrytergruppe fra IRA et terrorangrep mot den britiske ministeren til Nord Irland. Selvsagt står ikke Ryan bare og ser på, han griper inn, avverger attentatet og skyter en av terroristene. Den døde terroristen var broren til Sean Bean, som sverger å hevne sin bror. Dermed er hverken Ryan eller hans nærmeste familie trygge.

Ford gjør sin debut som Jack Ryan, visstnok til forfatter Tom Clancys store fortvilelse som mente han var alt for gammel for rollen, ikke vet vi hva han sa etter premieren, men Ford er som skapt for rollen. Der Baldwin i Jakten på Rød Oktober kun fremstilte en usikker jypling, tilfører Ford Ryan-karakterene sårt tiltrengt pondus, livserfaring og selvsikkerhet. Like fullt fremstår han ikke som en tradisjonell actionagent, men mer som en ordinær byråkrat med et ekstraordinært engasjement og guts!

Noyce har laget en tett og intens thriller som spiller på alle de rette strengene, her er det hele tiden det menneskelige aspektet som står i fokus, mens actionscenene kun blir velfungerende krydder til retten. Med en stram regi, klar dramaturgisk fremdrift med får dødpunkter og et herlig ensemble av biroller, får vi en klassisk thriller der en mann må kjempe alt han kan for å redde det som betyr mest for ham – familien! Jo da, vi unngår ikke klisjeene i Patriot Games, men med Ford i storform og et så velskrevet manus lar vi det passere. Fem stjerner!

Både billed- og lydkvaliteten er meget bra, men ikke fullkommen. Spesielt kvaliteten på bildet er noe varierende. Bonus er en helt grei bakomfilm.

Ønsker du å bestille magasinet? Klikk her Allerede abonnent?
  • Release: 21. september 2011