National Treasure: Book of Secrets

DVD-anmeldelse

Vi innrømmer det så gjerne, vi storkoste oss med National Treasure da den kom i 2004, forventningene var med andre ord relativt store til oppfølgeren, en oppfølger som går i de samme fotspor som originalen, men dessverre ikke innfris manus-, plot-, eller skuespillermessig.

NATIONAL TREASURE: BOOK OF SECRETSIn this follow up to the box-office hit
Nok en gang er Gates (Nicolas Cage) på jakt etter nasjonale amerikanske ikoner; i boken ”The Book of Secrets” har angivelig samtlige amerikanske presidenter skrevet ned sine (og nasjonens) dypest bevarte hemmeligheter. For å finne boken må Gates og han medsammensvorne Diane Kruger reise Europa rundt, stjele i Paris, bryte seg inn i Dronningens soverom på Buckingham Palace og kidnappe den amerikanske presidenten. Forrige film stjal uhemmet fra Da Vinci koden og Indiana Jones, denne gangen har de rappet hovedforutsetningen fra Indiana Jones and the Last Crusade – for nå er pappa med på skattejakt.

Samme crewet som sist er med, samt supplert av en mistilpass Helen Mirren som mor og Ed Harris som nemesis. Men hvor i all verden har det blit av sjarmen, og hvor en den uskyldige glimt-i-øyet kontakten mellom Cage og Kruger? Og hvorfor er plottet så elendig? Her er det om å gjøre å pakke mest mulig inn i løpet av to timer, med den grunntanke at filmen blir proporsjonalt bedre ettersom hvor mange steder vi besøker.

Filmen er anmassende, umorsom og Cage flyter åpenbart på rutine – for ham har dette vært en ren pengejobb. Når mor og far, etter tiårs hat, finner hverandre igjen mot slutten, får vi mest lyst til å slå av. Det går rykter om en tredje film – spar oss!

Det skal Bruckheimer & Co ha, gromgod lyd til alle sine actionscener kan de, både lyd- og billedkvaliteten står til seks stjerner. Ekstramaterielt dekker dine fleste vitebegjærlige behov knyttet til produksjonen.

Release: 4. juni
Regi: Jon Turtletaub
Med: Nicolas Cage, Diane Kruger, Justin Bartha, Jon Voight, Ed Harris