Madagaskar 2

Fra lydsporet synger barnebarna ”I like to move it, move it” stadig vekk som bevis på at Madagaskar 2 er kule greier. Forrige gang flyktet dyrene fra dyrehaven i Central Park, New York og landet på Madagaskar, der vi nå møter dem igjen, løven, giraffen, flodhesten, og sebraen.

Der har de funnet vraket av en DC3 Dakota som de på finurligste vis får i lufta igjen, men dessverre styrter flyet og de er plutselig inne i et afrikansk dyrereservat med gjerde rundt. Litt større, men nesten som det de rømte fra i forrige film. Men her er menneskene ekstra slemme, tar vannet fra dyrene og legger vår venn løven på grillen for å spise ham.

I reservatet møter løven Suba sin mor og far Makonda som regjerer dyrene meget egenrådig, og det oppstår en slags konflikt her. Dessuten er flodhesten på jakt etter en kjæreste, men morsomst er løvens jakt på sin forsvunne venn sebraen, han ser jo prikk lik ut et par tusen andre sebraer på savannen. Bildene er vakre, manuskriptet intelligent og dialogen er morsom også for oss voksne som får våre doser. Musikken sitter som nevnt godt og lenge i øret, og hvis man svelger all skepsis rundt skildring av dyr fremstilt som mennesker med deres tankerekke, har hele familien en koselig kveld med Madagaskar 2. Det hjelper selvfølgelig å ha sett den første i serien, men intet must – og treeren er antagelig underveis. Men kanskje vi skulle legge inn en liten advarsel mot å la de aller aller yngste få se. Noe kan muligens virke litt skremmende. Film og lyd får fem stjerner, lyd får fem stjerner. Bonusmaterialet er ganske tradisjonelt og kjedelig. Vi gir to stjerner.

• Release: 1. april
  • Regi: Eric Darnell
  • Med: Ben Stiller, Chris Rock, David Schwimmer, Sacha B. Cohen
  • År: 2008

Pål Bang-Hansen

Siste artikler:

Nyhet: Nettforbruket på Black Friday har falt for første gang noensinne
Business

Vi begynner å bli lei Black Friday

For første gang noensinne har nettforbruket i forbindelse med Black Friday falt, det viser en ny rapport fra Adobe. I år ble det handlet for 8.9 milliarder dollar på nett i motsetning til 9 milliarder dollar i fjor.