Macbeth

Filmkunst for få

Slående filmatisering av Shakespeare uten publikumsfrieri.

Historien burde være kjent for de fleste, men det kan være greit med en liten innføring. Macbeth (Michael Fassbender) var en skotsk jarl og general som drepte sin egen konge for selv å kunne overta tronen. Han var egentlig en trofast understått, med stor respekt for kongeriket og dens virke, men når tre hekser profeterer at han skal bli konge lar han seg overtale av sin kone (Marion Cotillard) til å gjennomføre udåden. Tronen blir hans, men den fordervede samvittigheten spiser ham opp innenfra. Angst og mistro driver Macbeth til tyranni og galskap.

Macbeth_2x Macbeth Macbeth_4x Macbeth
<
>
Stills from the film 'Macbeth' 2014.

Regissør Justin Kurzel har tatt seg noen friheter i formidlingen av den legendariske beretningen, men det endelige resultat er blitt både gripende og respektfullt til Shakespeares originale historie. Filmen er visuelt slående og har en styggvakker estetikk som bærer historien fremover på admirabelt vis. Skuespillet til Fassbender og Cotillard er likevel kjernen i filmens kraft og bidrar til en intens opplevelse. Det føles riktig nok mer som teater enn film noen ganger, men det er tross alt basert på et av historiens viktigste teaterstykker.

Like fullt er filmen en tålmodighetsprøve for publikum, og Macbeth er absolutt ingen popcorn-film. Med et åpent sinn i drøye to timer får man uansett en stor opplevelse. Filmen ble nominert til den prestisjetunge gullpalmen i Cannes hvor den fikk god mottakelse. Fem stjerner.

Utgivelsen av Macbeth på Blu-ray er god, men man får dessverre intet ekstramateriell på denne versjonen. Både lyd og bilde er nesten helt perfekt.

• Release: 14. juni 2016
  • Regi: Justin Kurzel