Love & Mercy

Mens fansen til Beach Boys hørte på platene deres med sanger om jenter, vindsurfing og herlige dager på stranden, slet frontfiguren med dype depresjoner.
Love & Mercy

De ble verdenskjente for sine fengende poplåter om det glade strandlivet i sunny California, med gjennomgangstemaer som surfing, jenter, sol og sand. Alle har vi nynnet til Surfin’ U.S.A., California Girls og Good Vibrations, tekster skrevet av det musikalske geniet Brian Wilson. På 1960-tallet var hele The Beach Boys, og ikke minst deres frontfigur Brian Wilson høy på livet, suksess – og dop. Samtidig som Wilson skrev de catchy poplåtene slet han intenst med sine indre demoner.

I Love & Mercy møter vi en voksen, desillusjonert Brian Wilson (John Cusack) som er blitt umyndiggjort, der alle hans gjøren og laden styres av den sterkt manipulerende kjendispsykologen Landy (Paul Giamatti). Den tidligere jentefuten Wilson våkner mentalt så vidt til live i det han møter den handlekraftige bilselgeren Melinda (Elizabeth Banks). Hun blir veien hans ut av det neddopete helvete.

Love & Mercy_3

Pohlad (regi) tar oss med på en reise i vår nære musikkhistorie, der vi så visst ikke får en glorifisert fremstilling av musikkbransjen og suksess. Den unge Wilson fremstilles med nerve og skremmende autentisitet av Paul Dano. Han presses av bandet og plateselskapet til å fortsette å spy ut fengende poplåter, mens han egentlig har lyst til å gå i en helt annen (mer eksperimentell) musikalsk retning.

Love & Mercy_4

En utrolig (sann) historie, med særdeles godt skuespill fra Dano, Cusack og Giamatti, som forteller en gripende historie om en svært syk mann som forsøker å gjenvinne både kunstnerisk kontroll og kontroll over livet; det hele krydret med klassiske Beach Boys-låter. Svært severdig, og en skandale at den ikke ble satt opp på kino i Norge. 5 stjerner.

LM_02573.CR2 Love & Mercy_5 Love & Mercy_6 LOVE AND MERCY Film-Brian Wilson Love & Mercy_9
<
>

Blu-ray-en byr på meget tilfredsstillende lyd- (dts-MA 7.1) og billedkvalitet, og et brukbart bonusmateriell som gir oss utelatte scener, et solid kommentarspor, samt en dokumentar om den tidsriktige produksjonsdesignen.

• Release: 25. januar 2016
  • Regi: Bill Pohlad
  • Med: Paul Dano, John Cusack, Elizabeth Banks, Paul Giamatti, Jake Abel, Kenny Wormald