Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

Anmeldelse: Kadaver

Hva skal man leve av etter dommedag?

Netflix’ første norsk spillefilm har store ambisjoner og et fascinerende plott – men svikter dessverre på sentrale punkt.

Publisert 20.10.20 - 10:15
Kadaver
Tor Aavatsmark

Med Kadaver presenterer Netflix oss for sin første norske film. Her har ambisjonene vært store og utgangspunktet lovende – dessverre holder det ikke helt inn.

 

Norge er i ruiner etter en atomkatstrofe, byene er rasert og forurenset; de som har overlevd katastrofen kjemper om de knappe ressursene, hvorav mat er det mest prekære.

Når så en omreisende «sirkusvert» inviterer til fest og teater, akkompagnert av et gourmetmåltid, er ikke den lille familien Leonora (Gitte Witt), Jacob (Thomas Gullestad) og Alice (Tuva O. Remman) vanskelig å be.

Det burde nok ha ringt en liten bjelle hos Leonora og Jacob, når noe er for godt til å være sant, så er det som oftest det – heri ligger da også kjernen til hovedproblemet med Herdals (regi) andre spillefilm: Vi sliter virkelig med å tro på den oppkonstruerte historien.

Les også Trenger du virkelig Disney+? Med lanseringen av Disney+ er strømmekrigen for alvor i gang, men hvilke strømmeabonnement MÅ du ha?

Selvsagt er ikke alt som det fremstår, noe vi da også forventer av en skikkelig grøsser, men i det ekstravagante, historiske hotellet, drevet av den karismatiske Mathias (Thorbjørn Harr) er det for mye som ikke henger på greip.

Sansen for det mystiske og en lekker visuell stil har Herdal til gangs tilført filmen, det er plottets troverdighet, og manglende spenning det skorter på. Vi går igjennom rødkledde ganger med tunge vegg-til-vegg tepper, makabre malerier og dunkel belysning, der «gjestene» er ikledd creepy gullmasker, mens «skuespillerne» iscenesetter et live-action teater. Fiffig og fascinerende, med flere gode enkeltscener og visuelt en skikkelig lekkerbisken.

Det tas dessverre for mange håpløst teite valg fra hovedrolleinnehaverne, bakgrunnen til historien serveres dryppvis på en lite elegant og subtil måte og slutten bli et eneste stort antiklimaks.

Kadavers sterkeste kort er den iboende uhyggelige stemningen, flott foto samt gode skuespillerprestasjoner fra Harr og (en altfor lite brukt) Helge Jordal. Spesielt Witt (som ikke akkurat har skrekkregisteret til Shelley Duvall) og Gullestad kommer lite heldig fra Kadaver, noe som hovedsakelig skyldes et dårlig/uferdig manus, der det males med bred pensel og dialogen føles påtvunget.

Les også Heeeere’s Johnny! Stanley Kubrick er fortsatt, 20 år etter sin død, en av tidenes mest spennende regissører. Når høstmørket nå senker seg kommer hans grøsserklassiker i nyoppusset, og forlenget, versjon.

Det ligger noe beklagelig uforløst over hele prosjektet, som vi tror noen ekstra runder med manuset ville ha løst mange av filmens mangler. 3 middelmådige stjerner.

Kadaver_2 Kadaver_3 Kadaver_4 Kadaver_5 Kadaver_6 Kadaver_7 Kadaver_8 Kadaver_9
<
>
Kadaver (Foto: Netflix)
Karakter
Kadaver

Fakta:

  • Netflix
  • Release: 22. oktober 2020
  • Regi: Jarand Herdal
  • Med: Gitte Witt, Thomas Gullestad, Thorbjørn Harr, Tuva O. Remman, Kingsford Siayor, Helge Jordal
  • Genre: Grøsser
  • Land: Norge
  • År: 2020
  • Tid: 1:26 t.
  • Karakter: 3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Klassisk Lindgren!

Generisk, tretten-på-dusinet krim

Rambo, tre til side!

Scroll to Top