Anmeldelse: Kadaver

Hva skal man leve av etter dommedag?

Netflix’ første norsk spillefilm har store ambisjoner og et fascinerende plott – men svikter dessverre på sentrale punkt.
Karakter
Grøsser
Kadaver
Annonse
Annonse
forfatter

Med Kadaver presenterer Netflix oss for sin første norske film. Her har ambisjonene vært store og utgangspunktet lovende – dessverre holder det ikke helt inn.

 

Norge er i ruiner etter en atomkatstrofe, byene er rasert og forurenset; de som har overlevd katastrofen kjemper om de knappe ressursene, hvorav mat er det mest prekære.

Når så en omreisende «sirkusvert» inviterer til fest og teater, akkompagnert av et gourmetmåltid, er ikke den lille familien Leonora (Gitte Witt), Jacob (Thomas Gullestad) og Alice (Tuva O. Remman) vanskelig å be.

Annonse

Det burde nok ha ringt en liten bjelle hos Leonora og Jacob, når noe er for godt til å være sant, så er det som oftest det – heri ligger da også kjernen til hovedproblemet med Herdals (regi) andre spillefilm: Vi sliter virkelig med å tro på den oppkonstruerte historien.

Les også
Trenger du virkelig Disney+? Med lanseringen av Disney+ er strømmekrigen for alvor i gang, men hvilke strømmeabonnement MÅ du ha?

Selvsagt er ikke alt som det fremstår, noe vi da også forventer av en skikkelig grøsser, men i det ekstravagante, historiske hotellet, drevet av den karismatiske Mathias (Thorbjørn Harr) er det for mye som ikke henger på greip.

Sansen for det mystiske og en lekker visuell stil har Herdal til gangs tilført filmen, det er plottets troverdighet, og manglende spenning det skorter på. Vi går igjennom rødkledde ganger med tunge vegg-til-vegg tepper, makabre malerier og dunkel belysning, der «gjestene» er ikledd creepy gullmasker, mens «skuespillerne» iscenesetter et live-action teater. Fiffig og fascinerende, med flere gode enkeltscener og visuelt en skikkelig lekkerbisken.

Det tas dessverre for mange håpløst teite valg fra hovedrolleinnehaverne, bakgrunnen til historien serveres dryppvis på en lite elegant og subtil måte og slutten bli et eneste stort antiklimaks.

Kadavers sterkeste kort er den iboende uhyggelige stemningen, flott foto samt gode skuespillerprestasjoner fra Harr og (en altfor lite brukt) Helge Jordal. Spesielt Witt (som ikke akkurat har skrekkregisteret til Shelley Duvall) og Gullestad kommer lite heldig fra Kadaver, noe som hovedsakelig skyldes et dårlig/uferdig manus, der det males med bred pensel og dialogen føles påtvunget.

Annonse

Det ligger noe beklagelig uforløst over hele prosjektet, som vi tror noen ekstra runder med manuset ville ha løst mange av filmens mangler. 3 middelmådige stjerner.

Kadaver_2 Kadaver_3 Kadaver_4 Kadaver_5 Kadaver_6 Kadaver_7 Kadaver_8 Kadaver_9
<
>
Kadaver (Foto: Netflix)
Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
for å lese videre.

NYHET - nå kan du betale med Vipps!

Prøv Lyd & Bilde i 30 dager for 49 kr

Få full tilgang til alle +artikler, Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ukentlig nyhetsbrev. Se flere muligheter her
Fakta
  • Netflix
  • Release: 22. oktober 2020
  • Regi: Jarand Herdal
  • Med: Gitte Witt, Thomas Gullestad, Thorbjørn Harr, Tuva O. Remman, Kingsford Siayor, Helge Jordal
  • Genre: Grøsser
  • Land: Norge
  • År: 2020
  • Tid: 1:26 t.
  • Karakter: 3
IMDB Rating
Cadaver (2020) 86min | Drama, Horror, Thriller | 22 October 2020 (USA) Summary: In the starving aftermath of a nuclear disaster, a family of three attends a charitable event at a hotel, which takes a dark turn when people start to disappear.
Countries: NorwayLanguages: Norwegian

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.
Annonse
Annonse

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også

Serieversjonen av den svenske filmsuksessen leverer mer av det samme, i et heseblesende, men etter hvert repeterende, tempo.
At 40 % av spanske menn går på horehus var en sjokkerende nyhet for oss – men jammen makter ikke Álex Pina å lage heidundrende underholdning ut av tragedien.
April byr på mye snadder fra strømmetjenestene, nå kan du også strømme innhold fra nykommeren Paramount+.
En hyperaktiv, sterkt alkoholisert og gudbenådet sjarmerende flyvertinne, kan det virkelig bli god underholdning ut av.
Det blir definitivt ingen ekte påskeferie uten thriller og/eller påskekrim!
Den etterlengtede oppfølgeren til det friske pustet av en superheltfilm, Wonder Woman, ender opp som årets største skuffelse.
Nykommeren Paramount+ lanseres med Maisie Williams som rappkjeftet eremitt som brått slippes ut i det fri. Morsomst, men noget uforløst.
Disney+ beviser at det fortsatt er mer spennende materiale å formidle fra det rikholdige Marvel-universet.
Mange filmer har i ettertid blitt «pusset» på av en misfornøyd regissør – men ingen så omfattende som Justice League.
En av 1980-tallets store komikere, Eddie Murphy, forsøker virkelig hardt å gjenopplive komiklassikeren – men ender opp med å servere en langt mindre sjarmerende kopi.
Oppfølgeren følger i de samme fascinerende fotsporene som førstesesongen – og det i seg selv er ikke negativt.
Årets første vårmåned byr lyse, snøfrie dager, og mengder av spennende innhold fra strømmetjenestene.
New Orleans’ mest respekterte dommer havner i gjørme til langt oppover livet.
Hva om det var Sovjetunionen som først fikk plassert en mann på Månen?
Big Sky er det levende beviset på at selv en av bransjens mest erfarne, og anerkjente, serieskapere kan bomme.
Tom Hanks briljerer i sobert western-epos med hjertet på rett sted.