TESTER GUIDER SERIER/FILM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING

: Julie & Julia

Nora Ephron (regi) er kjent for gjennomarbeidete feel-good filmer, historien om den kjente TV-kokken Julia Child (Streep) og hennes engasjerte fan (Adams), som har bestemt seg for å lage alle hennes franske retter i løpet av ett år, er så visst intet unntak.

DramaRomantikk
Julie & Julia

• Release: 3. mars
  • Regi: Nora Ephron
  • Med: Meryl Streep, Amy Adams, Stanley Tucci, Chris Messina, Linda Emond
  • Tid: 2:03t.

Våren 1949 er første gang vi stifter bekjentskap med den da ukjente Julia Child, hun kan best beskrives som amerikanernes svar på Ingrid Espelid Hovig – damen som lærte amerikanerne å spise god og sunn mat. Som hjemmeværende diplomathustru i den vakre franske hovedstaden kjeder hun seg, når hun så oppsummerer hva hun liker best, konkluderer hun med ”å spise”. Dermed bærer det i vei til fransk kokkekurs, med påfølgende kokebok for ignorante amerikanere. 53 år senere sitter en frustrert ung Julie i Queens i New York og drømmer om noe større i livet enn å ta imot telefoner fra pårørende fra 9/11. Dermed setter hun i gang en blogg der misjonen er å kokkelere samtlige 456 av Julia Childs franske oppskrifter. Etter hvert til ektemannens store fortvilelse – og glede!

En riktig sjarmerende film har det blitt, en film som får deg i godt humør og gir deg lyst på god mat, men i dybden går den så definitivt ikke. Den kun skraper lett i overflaten på begge hovedpersonene. Spesielt Streeps karakter blir veldig endimensjonal og grunn, det er betydelig mer nyanser i karakteren og livet til Adams. Når det er sagt, så vil vi for all del trekke frem Streeps fantastiske skuespillerprestasjon, der hun virkelig er Julia Child. Alt i alt en meget hyggelig, dog lett, filmopplevelse.

Billedkvaliteten er bra, men litt blass i fargene og noe svake kontrast. Lydsporet (DTS-HD) er det svært lite å utsette på. Av det omfattende bonusmaterialet får vi bl.a. se den ekte Julia Child i aksjon, kommentarspor med Ephron, bakomfilm, div. matlaging, samt en morsom movieIQ som gir deg oppskriftene under filmens gang.

LB+ TILBUD: 1 uke kun 19 kr
Få full tilgang til lydogbilde.no, testarkiv med over 6000 tester, fordelsklubb, guider, nyheter, film/serie anmeldelser og mye mer.