: Julie & Julia

Nora Ephron (regi) er kjent for gjennomarbeidete feel-good filmer, historien om den kjente TV-kokken Julia Child (Streep) og hennes engasjerte fan (Adams), som har bestemt seg for å lage alle hennes franske retter i løpet av ett år, er så visst intet unntak.

Våren 1949 er første gang vi stifter bekjentskap med den da ukjente Julia Child, hun kan best beskrives som amerikanernes svar på Ingrid Espelid Hovig – damen som lærte amerikanerne å spise god og sunn mat. Som hjemmeværende diplomathustru i den vakre franske hovedstaden kjeder hun seg, når hun så oppsummerer hva hun liker best, konkluderer hun med ”å spise”. Dermed bærer det i vei til fransk kokkekurs, med påfølgende kokebok for ignorante amerikanere. 53 år senere sitter en frustrert ung Julie i Queens i New York og drømmer om noe større i livet enn å ta imot telefoner fra pårørende fra 9/11. Dermed setter hun i gang en blogg der misjonen er å kokkelere samtlige 456 av Julia Childs franske oppskrifter. Etter hvert til ektemannens store fortvilelse – og glede!

En riktig sjarmerende film har det blitt, en film som får deg i godt humør og gir deg lyst på god mat, men i dybden går den så definitivt ikke. Den kun skraper lett i overflaten på begge hovedpersonene. Spesielt Streeps karakter blir veldig endimensjonal og grunn, det er betydelig mer nyanser i karakteren og livet til Adams. Når det er sagt, så vil vi for all del trekke frem Streeps fantastiske skuespillerprestasjon, der hun virkelig er Julia Child. Alt i alt en meget hyggelig, dog lett, filmopplevelse.

Billedkvaliteten er bra, men litt blass i fargene og noe svake kontrast. Lydsporet (DTS-HD) er det svært lite å utsette på. Av det omfattende bonusmaterialet får vi bl.a. se den ekte Julia Child i aksjon, kommentarspor med Ephron, bakomfilm, div. matlaging, samt en morsom movieIQ som gir deg oppskriftene under filmens gang.

• Release: 3. mars
  • Regi: Nora Ephron
  • Med: Meryl Streep, Amy Adams, Stanley Tucci, Chris Messina, Linda Emond