: John Wick

Mannen som ved flere anledninger har fungert som Keanu Reeves stuntdouble debuterer som regissør med ovennevnte i hovedrollen. Det ferdige produktet er absolutt ikke intellektuell føde, men i aller høyeste grad lettfordøyelig snacks med høyt testosteroninnhold.

Publisert 16.02.15 - 00:01
John Wick

John Wick (Keanu Reeves) er en tidligere leiemorder som har trukket seg tilbake etter at han har blitt enkemann. Han lever et stillferdig liv sammen med en hundevalp som var en siste gave fra hans avdøde kone. Ufrivillig kommer han på kant med en gruppe med gangstere som dreper bikkja, stjeler hans favorittbil og mishandler ham på det groveste. Hendelsene gir John Wick rikelig med motivasjon for et comeback som profesjonell drapsmann.

Chad Stahelski har jobbet som stuntmann i Hollywood i cirka 25 år og har blant annet vært stuntdouble for Keanu Reeves i både Point Break og The Matrix. Han har brukt sin erfaring til å debutere som filmregissør, og resultatet er slettes ikke verst. John Wick er en gjennomført stilisert actionfilm som er både underholdende og visuelt tilfredsstillende. Filmen er et klassisk hevndrama med en enkel historie som går rett på sak og aldri prøver å være noe mer enn hjernedød action. Når det er sagt så kunne filmen ha vært mye bedre med noen ekstra runder i skrivestuen, og flere av karakterene er svært endimensjonale med varierende skuespill. John Wick er uansett severdig underholdning selv om det er ufattelig tomt og lite nyansert. Fire stjerner.

Blu-ray-utgivelsen er bra. En time med forskjellig ekstramateriell og et greit kommentarspor. I tillegg er både lyd- (dts-MA 5.1) og bildekvalitet i øverste divisjon.

platekomp

John-Wick_2 John-Wick_3 John-Wick_4 John-Wick_5 John-Wick_6