: Jernkvinnen

Når man skal portrettere en så markant og historisk interessant person som Margaret Thatcher er det ikke så mange kvalifiserte skuespillere å velge mellom. Med Meryl Streep i rollen, kan man i ettertid si at det finnes kun en!

Publisert 11.08.12 - 00:00
Jernkvinnen

Jernkvinnen er fortellingen og portrettet om en av de mest berømte, omtalte og innflytelsesrike kvinner i historien – Margaret Thatcher. Filmen tar for seg mesteparten av hennes liv og skifter mellom tiden som ung ambisiøs lokalpolitiker som tok sin utdannelse ved Universitetet i Oxford, til da hun tok grep om det konservative partiet og ble statsminister, til hennes senere dager som gammel og dement.

Phyllida Lloyd (Mamma Mia) har laget en solid og reflektert skildring av Thatchers liv. Filmen har bra struktur og dramaturgi, og den belyser svært interessante sider ved politikerlegenden. Selv om regien, manuset og hele produksjonen er tilfredsstillende, så er det ett element som bærer det hele: Meryl Streep. Hun gjør en særdeles imponerende tolkning av ”The Iron Lady”. Selv om hun har uttalt at hun ikke visste noen ting om Thatcher, så klarer hun med kun noen måneders hardt arbeid å levere så overbevisende at man aldri tviler på karakteren. Det resulterte selvfølgelig i hennes syttende Oscar-nominasjon (!), og for tredje gang vant hun. Totalt sett en film som overrasker, og som handler om så mye mer enn en kontroversiell politikers liv. Fire stjerner.

Av bonusmateriell er det en halvtimes bakomfilm med informative intervjuer og fem minidokumentarer som belyser diverse aspekt ved produksjonen. Lyden i dts-HD er nesten helt perfekt, og bildet er i toppklasse. Kjøp anbefales!

Jernkvinnen

• Release: 20. juni 2012
  • Regi: Phyllida Lloyd