Infinitely Polar Bear

Det kan faktisk bli en riktig så feelgood film ut av et så alvorlig tema som bipolare lidelse, og strabasen med å holde en familie sammen.
Infinitely Polar Bear

Under det svært så frigjorte 1960-tallet faller den unge, ambisiøse Maggie (Zoe Saldana) fullstendig for den eksentriske, morsomme og bipolare (!) Cam (Mark Rufffalo). Etter kort tid får de to døtre, men families splittes i det far få et stort sammenbrudd. Resten av filmen fokuserer på Cams vei tilbake til en «normal» hverdag, og alle de underfundige situasjonene han havner opp i/skaper.

Infinitely Polar Bear_1

Basert på en sann historie blir vi med på den lille familiens opp og nedturer, det hele fortalt med mye kjærlighet og varme men også forløsende humor. Maya Forbes (som står for både manus og regi) debuterer her som regissør, og det er solid håndverk hun leverer, ikke minst skal hun gis mye ros for manuset som (stort sett) unngår å havne i klisjeer og konstruerte tåredryppende scener. All ære for å makte balansegangen med å få et så alvorlig tema fremstilt med befriende humor. Men det vi vil huske filmen best for er den sterke rolleprestasjonen til Ruffalo; han kler mye bedre å spille en frustrert, småforvirret, nevrotisk og kjærlig far enn en rasende, grønn Hulken. Litt for forutsigbart til toppscore, men 4 solide stjerner deler vi med glede ut til dette lille lysglimtet i vintermørket.

Infinitely Polar Bear_3

Både lyd- (dts-MA 5.1) og billedkvaliteten er meget tilfredsstillende. Bonusmaterialet byr på noen utelatte scener, kommentarspor, trailer og intervjuer.

Infinitely Polar Bear_2