TESTER GUIDER SERIER/FILM L&B FORUM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING

Hugo 3D

Martin Scorsese er en svært allsidig regissør, fra de dypeste drama til dystre thrillere via biografiske drama, mafiafilmer og dokumentarer har han forbløffet filmverdenen i årtier. Familiefilmgenren har han derimot ikke touchet innom før – det viser seg at han også behersker denne med bravur!

Publisert 09.09.12 - 00:00
Eventyr
Hugo 3D

Med Hugo serverer Scorsese oss en hyllest til filmhistorien pakket inn i en meget familievennlig innpakning, det hele så teknisk briljant og sjarmerende at store og små vil la seg forføre! Med filmklassikeren Le voyage dans la lune (Reisen til Månen) fra 1902, av Georges Méliès (Ben Kingsley), som bakteppe, fletter han sammen en fascinerende historie og reise gjennom de første årene av filmens fantastiske historie, og pionerene som ledet an.

Basert på romanen The Invention Of Hugo Cabret av Brian Selznick, møter vi den kvikke guttungen Hugo Cabret (Asa Butterfield) som vokser opp i Paris i mellomkrigstiden, med en urmaker (og oppfinner) til far (Jude Law) som omkommer i brann. Da Hugo sitter igjen ensom og foreldreløs er det hans særdeles forfyllede onkel (en herlig Ray Winstone) som får ansvaret for ham. Han er noe så eksentrisk som ansvarlig for at alle klokke på hovedbanestasjonen i Paris tikker og går, noe som viser seg relativt utfordrende når han dør. Men ingen legger merke til Hugo tar over jobben, og bor og lever i den enorme jernbanestasjonens hulrom. På konstant jakt etter hjemløse ”utskudd” er sikkerhetsvakten (Sacha Baron Cohen). Cohen beviser at han behersker mer enn kun eksentriske østeuropeere og diktatorer, som overpertentlig og korrekt sikkerhetsvakt leverer Cohen perfekt balanse mellom drama og underfundig understatements humor.

På kontinuerlig flukt fra Cohen tar livet til ung Hugo en ny vending idet han blir kjent med datteren, Isabelle, til lekebutikkseieren (Kingsley) han regelmessig stjeler fra; en dypt ulykkelig mann som lever livet fra dag til dag og forsøker å fortrenge fortidens minner. Isabelle og Hugo forsøker, sammen med sin robotaktige venn, å endre på hans triste tilværelse, og samtidig avdekke hans utrolige fortid.

Veien frem er spekket med fantastisk scenografi, magiske øyeblikk (med bl.a. en togscene som tar pusten fra deg og beviser hvorfor du i morgen skal springe ut og kjøpe 3D-TV!), ilende spenning og herlig skuespill. Filmen er både trist og oppløftende og har en gjennomgående dypere mening enn den man umiddelbart får øye på. Her handler det om å satse på sine drømmer og få det meste ut av livet – og å ikke gi opp. Alt fortalt gjennom øynene til to unge barn og med perfekte timete drypp fra filmhistorien. En film som utnytter 3D-mediet til det ytterste, og som løftes magien (bokstavlig talt) frem. Hugo er intet annet en Martin Scorsese kjærlighetserklæring til filmhistorien, og like fullt vil dagens unge la seg fascinere av reisen! Seks strålende stjerner.

Det er bare å fastslå med en gang, med Hugo 3D har vi fått en ny referansefilm innen 3D! 3D tilfører filmen en imponerende dybde og en uslåelig skarphet. Her er det ikke antydning til crosstalk, og bildet er overhodet ikke for mørkt (slik ofte problemet er med 3D-filmer). Fullt på høyde, om ikke over, Avatar! Bonusmaterialet byr på en meget god og grundig bakomfilm, intervju med Cohen, en kikk på spesialeffektene og fokus på Georges Méliès. Vi kunne ønsket oss mer fra Scorseses munn og ytterligere fokus på alle de spektakulære spesialeffektene.

Lese hele artikkelen? eller bli medlem av LB+.

• Release: 18. juli 2012
  • Regi: Martin Scorsese