Anmeldelse: Hjem til jul, sesong 1

Romantisk julesjarm

Før jul lyver Johanne på seg en fiktiv kjæreste – nå har hun 24 dager på å skaffe en.
Karakter
Komedie
Hjem til jul, sesong 1
Annonse
Annonse
forfatter

Netflix fortsetter å satse lokalt i Norden, nå med en ny serie fra regissør og manusforfatter bak Quicksand – Störst av allt, Per-Olav Sørensen.

Sørensen har denne gangen skrevet en serie så formelorientert og tilpasset årstiden/høytiden, at vi ser for oss at de avanserte algoritmene til Netflix pulserer heftig rødt hele veien til nye seerrekorder. Det sagt, så er Hjem til jul en udiskutabel sjarmbombe, og en must see-serie i juletiden.

Sykepleieren Johanne (Ida Elise Broch) har nylig passert de fryktinngytende 30 og har holdt seg unna kjærester etter å ha blitt brutalt dumpet for tre år siden. I den «harmoniske» storfamilien har alle søsknene hennes etablert seg, har 2-3 irriterende småbarn og forventningene fra familie og venner om en ny kjæreste tiltar i styrke desto nærmere julekalkunen man kommer.

Så, under en førjulsmiddag slenger en frustrert Johanne ut en hvit løgn, jo da, hun har faktisk en kjæreste, og hun skal ta ham med hjem til jul. Nå har hun 24 dager på å finne seg en passende make.

Annonse

Velvillige hjelpere i form av venner, kollegaer og familie mangler det ikke på, alle står nærmest i kø for å bidra til at Johanne skal få et «komplett» liv som gir «mening» – og Johanne kaster seg hodestups ut i det. Det starter med intens speed-dating, der den ene kandidaten etter den andre overgår den forrige i merksnodigheter og outrerte skavanker. Morsomt, men i overkant karikert og lite subtilt.

Nettdating-apper bringer henne i favnen til alt fra sportsidioter, nerder, hissigpropper og kåte pappagutter i slutten av tenårene. Frustrert er Johanne i ferd med å resignere – er det egentlig en kjæreste hun drømmer om?

Hjem til jul, sesong 1 (Foto: Netflix)

Hjem til jul er fullstappet av en herlig miks av morsomme, merkelige, helt gjennomsnittlig normale og sjarmerende karakterer. Den mest spennende er en av Johannes pasienter, 89-årige Ghita Nørby i en glansrolle som Johannes mentor. Småfrekk, sta, full av rik livserfaring og politisk ukorrekte synspunkter skiller hun seg ut i mengden.

Hjem til jul, sesong 1 (Foto: Netflix)

Serien stjeler uhemmet fra andre romantiske komedier og juleklassikere som blant annet Johannes favorittfilm Love Actually, en film hun for øvrig ikke aksepterer kritikk av. Far i huset (Dennis Storhøi) etteraper Chevy Chase (Christmas Vacation) i julebelysning, helt ned til at strømmen ryker i hele nabolaget, mens musikeren Gabrielle har fått rollen til Rhys Ifans (fra Notting Hill) som den «eksentriske» og godhjertede leieboeren. En rolle hun kommer godt ut av. Men så lenger det fungerer, og serien makter å skape sitt eget, og (relativt) troverdige, jordnære univers, så er det tilgitt.

Sjarmerende så det holder, og med en særdeles overbevisende Ida Elise Broch i hovedrollen, samt et solid galleri av biroller imponerer serien. At du vil dra på smilebåndet, og la deg sjarmere er vi sikker på, dog er vi like sikker på at du ikke akkurat vil la deg overraske av Hjem til jul – til det blir den for forutsigbar og formelorientert. Enkelte av scenene virker i overkant konstruert og påtatt kunstig.

Annonse
Hjem til jul, sesong 1_3 Hjem til jul, sesong 1_2 Hjem til jul, sesong 1_5 Hjem til jul, sesong 1_7
<
>
Hjem til jul, sesong 1 (Foto: Netflix)

Satt til et Norge kledd i sin vakreste vinterdrakt (med reinsdyr i gatene (!) i Røros) vil nok serien fascinere mange langt utover landegrensene, men Hjem til juls fremste appell ligger i det universelle og gjenkjennelige – om du er fra København, Vancouver, Bremen eller Napoli så vil man kunne kjenne seg igjen i Johannes utfordringer; singel eller i et langvarig forhold.

Forventningspress om en livsledsager, en anmassende familie, slitsomme familiemiddager med «søte» småbarn, inkompetente sjefer, mislykkede forhold og det å føle at man ikke strekker til vil respondere hos flere av oss. I tillegg er serien så julesukret at selv Ebenezer Scrooge ville latt seg sjarmere, og den forløsende humoren setter deg i den rette julestemningen. 4 solide (jule)stjerner.

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
for å lese videre.

NYHET - nå kan du betale med Vipps!

Prøv Lyd & Bilde i 30 dager for 49 kr

Få full tilgang til alle +artikler, Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ukentlig nyhetsbrev. Se flere muligheter her
Fakta

Netflix

  • Release: 5. desember 2019
  • Regi: Per-Olav Sørensen
  • Med: Ida Elise Broch, Gabrielle Leithaug, Ghita Nørby, Hege Schøyen, Dennis Storhøi, Anette Hoff, Oddgeir Thune, Mads S. Pettersen, Felix Sandman, Line Verndal, Bjørn Skagestad, Stian Blipp
  • Genre: Komedie
  • Land: Norge
  • År: 2019
  • Tid: 3:00 t.
  • Karakter: 4
IMDB Rating

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.
Annonse
Annonse

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også

I dag er det 10 år siden verdens største TV-serie hadde premiere.
Den danske toppskuespilleren har landet nok en internasjonal megarolle.
Strømmegiganten har gjort en større innholdsavtale med Sony Pictures.
Nok en gang utsettes kinopremierer på store filmtitler.
Serieversjonen av den svenske filmsuksessen leverer mer av det samme, i et heseblesende, men etter hvert repeterende, tempo.
At 40 % av spanske menn går på horehus var en sjokkerende nyhet for oss – men jammen makter ikke Álex Pina å lage heidundrende underholdning ut av tragedien.
April byr på mye snadder fra strømmetjenestene, nå kan du også strømme innhold fra nykommeren Paramount+.
En hyperaktiv, sterkt alkoholisert og gudbenådet sjarmerende flyvertinne, kan det virkelig bli god underholdning ut av.
Det blir definitivt ingen ekte påskeferie uten thriller og/eller påskekrim!
Den etterlengtede oppfølgeren til det friske pustet av en superheltfilm, Wonder Woman, ender opp som årets største skuffelse.
Nykommeren Paramount+ lanseres med Maisie Williams som rappkjeftet eremitt som brått slippes ut i det fri. Morsomst, men noget uforløst.
Disney+ beviser at det fortsatt er mer spennende materiale å formidle fra det rikholdige Marvel-universet.
Mange filmer har i ettertid blitt «pusset» på av en misfornøyd regissør – men ingen så omfattende som Justice League.
En av 1980-tallets store komikere, Eddie Murphy, forsøker virkelig hardt å gjenopplive komiklassikeren – men ender opp med å servere en langt mindre sjarmerende kopi.
Oppfølgeren følger i de samme fascinerende fotsporene som førstesesongen – og det i seg selv er ikke negativt.
Årets første vårmåned byr lyse, snøfrie dager, og mengder av spennende innhold fra strømmetjenestene.
New Orleans’ mest respekterte dommer havner i gjørme til langt oppover livet.
Hva om det var Sovjetunionen som først fikk plassert en mann på Månen?
Big Sky er det levende beviset på at selv en av bransjens mest erfarne, og anerkjente, serieskapere kan bomme.
Tom Hanks briljerer i sobert western-epos med hjertet på rett sted.