: Gran Torino

Clint Eastwood har gått en lang vei fra Dirty Harry via Broene i Madison County, Unforgiven og Million Dollar Baby til Changeling (anmeldt i forrige utgave) og Gran Torino. En imponerende CV som også vitner om et stort spenn som regissør, men hele tiden med det menneskelige drama i fokus.

Publisert 22.08.09 - 11:00
Gran Torino

Walt Kowalski (Eastwood) er Koreaveteran og har jobbet i bilindustrien hele sitt liv. Han bor i en søvnig Detroit-forstad i et nabolag som blir stadig mer ”invadert” av koreanere, personer Walt, mildt sagt, har lite til overs for. Etter at han blir enkemann er det kun en ting som betyr noe i hans liv, hans 1962 Ford Grand Torino. Dagene tilbringes pussende på bilen og øldrikkende på terrassen mens han grynter sint til de koreanske naboene. En dramatisk hendelse med nabogutten tvinger Walt til å ta stilling, et standpunkt som forandrer livet hans. Om det er mange år mellom Dirty Harry og Gran Torino så er det så visst mange likhetstrekk. Eastwood er fortsatt den ensomme og innesluttede rytter, han skyter (fortsatt!) fra hoften, det er mannsverdier som står i sentrum og han går mot et endelig oppgjør med fienden. Her er han vel nærmere en pensjonert Dirty Harry enn noen gang, men slettes ikke en uten empati og medfølelse.

Eastwoood er en regissør og skuespiller uten de store fakter, han er lavmælt og med lite effektbruk, den dvelende kameraføringen er en karakter i seg selv. Vi fryder oss over å se Clinter’n snerre, en avskrekkende fremtoning, men god på bunn. Filmen tar opp viktige temaer som fremmedfrykt, gjengkultur og aldersfordommer. I andre hender kunne dette ha blitt både komisk og/eller for sentimentalt, men den aldrende mester levere fortsatt varene – og det til gangs! Ryktene vil ha det til at Gran Torino er Eastwoods svanesang, vi håper (og tror) ikke det.

Et svært bra lydspor (TrueHD) og meget bra billedkvalitet bidrar til en fantastisk filmopplevelse. Heller ikke bonusmaterialet står tilbake, der vi bl.a. får en fascinerende bakomfilm med fokus på Eastwoods arbeidsmetodikk, minidokumentar om bilens betydning og amerikanske menns glorifisering av bilkulturen, samt BD Live.

Gran Torino

• Release: 22. juli 2009
  • Regi: Clint Eastwood