: Gladiator

Endelig slippes en av de mest etterlengtede Blu-ray releasene. Med Gladiator vekket mesterregissør Ridley Scott til livet igjen en utdødd filmgenre, de store episke filmene med menn i sandaler, slike som Ben Hur og Spartacus.

Vi følger Maximus Decimus Meridius (”commander of the Armies of the North, General of the Felix Legions, loyal servant to the true emperor, Marcus Aurelius. Father to a murdered son, husband to a murdered wife) i Russell Crowes skikkelse; fra han noe motvillig, og svært overraskende, utvelges av den regjerende Keiseren (Oliver Reed) som hans etterfølger, til han som fanget gladiator nedkjemper alle og enhver innenfor Romas Colosseum. Utvelgelsen av Maximus som tronarving faller ikke akkurat i god jord hos hans sønn, Joaquin Phoenix, som tar sin far av dage i en fantastisk scene, og deretter forsøker å myrde Maximus. Maximus unnslipper men blir tatt til fange og solgt som gladiator.

Filmen er helstøpt fra ende til annen. Drivende god og gripende fortalt, en historie som virkelig fenger med all sin konspirasjon og dobbeltspill, samtidig som den er meget spennende og toppet med en rekke herlige og realistiske actionscener. Utmerket skuespill av Crowe som innbitthet klistrer deg til skjermen, Phoenix og Hounsou, og, selvsagt, fantastisk foto og en visuell nytelse fra Ridley Scotts side. En tidløs klassiker som du kan se igjen og igjen, og stadig finne nye nyanser ved. Mer episk får du det ikke – seks stjerner!

Discen har et svært bra lydspor og et vell av ekstramateriell – men en forferdelig skuffende billedkvalitet. Grumsete, skittent og fargeløst! Her får man servert både kinoversjonen og Director’s Cut-versjonen (13 min. lenger), samt et vell av bonusmateriell. En glimrende bakomfilm, kommentarspor, utelatte scener, storyboards, spesialeffekter, musikken, intervjuer med bl.a. Crowe, trivia track, løpende bakgrunnsinfo om nøkkelscenene samt en rekke minidokumentarer.

• Release: 14. oktober 2009
  • Regi: Ridley Scott
  • Med: Russell Crowe, Joaquin Phoenix, Connie Nielsen, Oliver Reed, Richard Harris