Five Minutes of Heaven

Blu Ray anmeldelse

To middelaldrende menn i hver sin sjåførdrevne bil på vei til et første møte på 33 år.
DramaKrimThriller
Five Minutes of Heaven

Målet er et slott der et stort fjernsynsteam venter dem for en konfrontasjon eller kanskje en forsoning etter alle disse årene. Hvem vet hvor hard kollisjonen kommer til å bli, et dristig spill for alle som tok sjansen på å bli med uten å ane utfallet som muligens kan ende i den rene katastrofe. For oss blir resultatet av dette møtet en spennende thriller som beveger seg langt under den vanlige overflaten for slik film.

Det hele startet i Belfast under borgerkrigen i 1975 da elleve år gamle Joe en kveld lekte med fotballen utenfor huset der han bodde, da en bil stoppet, en ung mann med svart finlandshette hoppet ut og skjøt Joes bror gjennom hodet bare fordi han var katolikk. Slik var verden i Nord Irland på den tiden. Mannen som skjøt ble gatas helt, men måtte etter hvert sone tolv år i fengsel. Krigen er slutt, årene er gått, men ikke glemt og fjernsynsselskapet vil nå altså arrangere et møte mellom drapsmannen og gutten som så sin bror ble drept. Kan han tilgi, eller er han fremdeles full av hat? Og drapsmannen, angrer han ugjerningen? Manusforfatteren spiller ut sine kort glimrende underveis, tett og fint kommer argumentene i alle retningene. I tillegg kommer glitrende spill både av Liam Neeson som drapsmannen og James Nesbitt, gutten som så skuddene. Dessuten, endelig en film som ikke er for lang! Film lyd og bilde får fem stjerner.

• Release: 10. mars
  • Regi: Oliver Hirschbiegel
  • Med: Liam Neeson, James Nesbitt, Anamaria Marinka, Conor MacNeill