Anmeldelse: Fifty Shades Darker

Ikke mørk, men ok tidtrøyte

Andre film ut i trilogien om SM-forholdet til uskyldige Anastasia og dominerende Mr. Grey er betydelig bedre enn originalen.
Karakter
Fifty Shades Darker
Annonse
Annonse
forfatter

Å hevde at boksuksessen Fifty Shades of Grey ble godt mottatt av kritikerne da den kom til det store lerretet for to år siden er en drøy overdrivelse – publikum derimot strømmet til kinoen. Ikke så rart, all den tid trilogien er en av de mest omtalte filmseriene i pressehistorien, for, som alle vet: Sex selger!

Etter den dørgende kjedelige førstefilmen, med replikker som skrevet av en 12-åring og langt fra den «dampende» sexen vi ble lovet, hadde vi definitivt ikke store forhåpninger til oppfølgeren. Det skal sies, vi ble positivt overrasket!

Andrefilmen følger opp like etter slutten av Fifty Shades of Grey, der forholdet mellom yndige og naive Anastasia (Dakota Johnson) og den ytterst dominerende og SM-elskende milliardæren Christian Grey (Jamie Dornan) kulminerte med at Anastasia stormet ut av luksusleiligheten i Seattle, og forlot ham. Nå har hun fått seg jobb hos et forlag, med en sleazy sjef og har bestemt seg for at Grey er et avsluttet kapittel. Allikevel tar det ikke mer enn én middag med kontrollfreaken før det er full rulle igjen.

Replikkene er hakket bedre enn førstefilmen, men det er fortsatt mange dialoger som lyder meget kunstige og tilgjorte. Nok en gang er det Dakota Johnson som imponerer, mens Dornan sliter med å formidle noe som helst annet enn det påtatte og ensformige poster boy-uttrykket sitt. Riktignok har mannen en atletisk kropp, men han har like mye sjarme som en trestokk, dermed er det jo lett å antyde at Anastasia har latt seg sjarmere av hans fete lommebok, heftige leilighet, yacht og helikopter.

Annonse

Sexscenene er denne runden adskillig mer troverdige og erotiske – og dem er det til gangs mange av. Spenningsmomentet i Fifty Shades Darker ligger i at Christian forfølges av en av sine tidligere underdanige. Åpenbart en løs kanon på dekk som absolutt ikke burde vandre rundt bevæpnet – men det blir, som filmen i helhet, aldri hverken spennende eller dramatisk. Og, tittelen er i beste fall misvisende, for denne filmen er så visst ikke mørkere enn førstefilmen. Alt i alt en helt ok kjærlighetshistorie med en liten tvist, samt mye nakenhet. Plottet er hult, forutsigbart og enkelt; det skjer skremmende lite i løpet av over to timer. 3 stjerner.

Billedkvaliteten er sylskarp og byr på lekker dybde, men er gjennomgående litt for mørk på denne 4K-utgivelsen. Lydsporet (dts:X) er detaljert og heftig men dialogen har en tendens til å drukne litt i kompliserte scener med mye lyd. Ekstramateriellet gir oss noen utelatte scener, intervju med regissøren, karakterene og fokus på maskerade-scenen, samt sniktitt på sistefilmen i trilogien. Det meste veldig kort og overfladisk.

picture1
<
>
(Foto: Sony/Universal)
Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
for å lese videre.

NYHET - nå kan du betale med Vipps!

Prøv Lyd & Bilde i 30 dager for 49 kr

Få full tilgang til alle +artikler, Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ukentlig nyhetsbrev. Se flere muligheter her
Fakta
  • 4K UHD BD
  • Release: 12. juni 2017 Regi: James Foley
  • Med: Dakota Johnson, Jamie Dornan, Eric Johnson, Marcia Gay Harden, Kim Basinger, Bella Heathcoat
  • Genre: Drama
  • Land: USA
  • År: 2016
  • Tid: 2:17 t.
IMDB Rating

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.
Annonse
Annonse

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også

Serieversjonen av den svenske filmsuksessen leverer mer av det samme, i et heseblesende, men etter hvert repeterende, tempo.
At 40 % av spanske menn går på horehus var en sjokkerende nyhet for oss – men jammen makter ikke Álex Pina å lage heidundrende underholdning ut av tragedien.
April byr på mye snadder fra strømmetjenestene, nå kan du også strømme innhold fra nykommeren Paramount+.
En hyperaktiv, sterkt alkoholisert og gudbenådet sjarmerende flyvertinne, kan det virkelig bli god underholdning ut av.
Det blir definitivt ingen ekte påskeferie uten thriller og/eller påskekrim!
Den etterlengtede oppfølgeren til det friske pustet av en superheltfilm, Wonder Woman, ender opp som årets største skuffelse.
Nykommeren Paramount+ lanseres med Maisie Williams som rappkjeftet eremitt som brått slippes ut i det fri. Morsomst, men noget uforløst.
Disney+ beviser at det fortsatt er mer spennende materiale å formidle fra det rikholdige Marvel-universet.
Mange filmer har i ettertid blitt «pusset» på av en misfornøyd regissør – men ingen så omfattende som Justice League.
En av 1980-tallets store komikere, Eddie Murphy, forsøker virkelig hardt å gjenopplive komiklassikeren – men ender opp med å servere en langt mindre sjarmerende kopi.
Oppfølgeren følger i de samme fascinerende fotsporene som førstesesongen – og det i seg selv er ikke negativt.
Årets første vårmåned byr lyse, snøfrie dager, og mengder av spennende innhold fra strømmetjenestene.
New Orleans’ mest respekterte dommer havner i gjørme til langt oppover livet.
Hva om det var Sovjetunionen som først fikk plassert en mann på Månen?
Big Sky er det levende beviset på at selv en av bransjens mest erfarne, og anerkjente, serieskapere kan bomme.
Tom Hanks briljerer i sobert western-epos med hjertet på rett sted.