Anmeldelse: En ganske snill mann

En direkte fortelling med underfundighet fra begynnelse til slutt.

Publisert 21.10.10 - 08:45
En ganske snill mann

Hans Petter Moland har levert en rekke kvalitetsfilmer i løpet av sin 20 år lange karriere, og for første gang har han laget en komedie. Med seg har han fått et stjernegalleri av norske skuespillere, samt Stellan Skarsgård i hovedrollen.

En ganske så snill mann handler om Ulrik (Skarsgård) som har ferdigsonet en fengselsdom på tolv år for blant annet drap. På utsiden venter ingenting annet enn den gamle gjengen som forventer at han gjør opp regnskapet med tysteren som fikk ham i fengsel. Dette er spesielt viktig for Jensen (Floberg) som er sjefen og særskilt opptatt av kriminell kodeks.

Jensen ordner alt for Ulrik og gir ham bosted hos sin søster, som igjen gir han både middag og sex(!). I tillegg får han jobb som mekaniker på verkstedet til Sven (Sundquist) som virkelig er bestemt når det gjelder regler både på jobben og i livet. Midt oppi alt dette prøver også Ulrik å oppnå kontakt med sin sønn som er blitt samboer og snart pappa.

Moland har vært heldig med resultatet av denne svarte komedien. Med passende tempo og dyp karakterstudie tar han oss med og ruller opp historien med lekenhet og eleganse. Filmen er en typisk nordisk film hvor persongalleriet består av til dels meget sære karakterer, som til en viss grad kan virke litt for påtatt noen ganger, men her fungerer det ganske bra.

Moland har helt sikkert hentet inspirasjon fra Kaurismäki til stemningen i filmen, og den tablåaktige måten å fortelle på er til tider veldig likt Roy Anderssons filmer. Det eneste man kan utsette er at alt går stort sett fint uten noen særlige store utfordringer for Ulrik. Han får egentlig ikke noen store problemer å hanskes med. Men det er sannsynligvis intensjonen til Molands at dette skal være en ”ganske grei” film – en direkte fortelling med underfundighet fra begynnelse til slutt. Fire stjerner.

Utgivelsen på Blu-ray er å anbefale. Man får en halvtime med ekstramateriell som overrasker i forhold til andre filmer. Blant annet en timinutters ”dokumentar” med intervjuer av (fiktive) personer som kjenner Ulrik. Alt fra karakterer i filmen til moren hans. Forøvrig er både lyd og bilde meget bra!

En ganske snill mann

• Release: 8. september
  • Regi: Hans Petter Moland