Anmeldelse : Earthquake Bird

Jordskjelv på leirføtter

Vikander gjør jobben i en overraskende retningsløs film uten evne til å engasjere.

Karakter
Krim
Earthquake Bird

Alicia Vikander har de siste årene tatt filmverdenen med storm. Den særs dyktige skuespillerinnen har spilt sterke roller i filmer som Tulip Fever, The Light Between Oceans, The Danish Girl (hvorpå hun vant Oscar), Ex Machina, samt som heftig actionheltinne i Tom Raider.

I Tokyo har svenske Lucy (Vikander) rømt fra fortiden. Hun jobber som oversetter, lever som einstøing og har tilnærmet null kontakt med gamlelandet og familien. Den introverte piken blir fascinerte av den mystiske Teiji (Naoki Kobayashi) som uforvarende tar bilde av henne på gaten. De innleder først et platonisk forhold, som etterhvert glir over i en romanse og erotisk utfoldelse. Tredje hjul på vognen blir den livsglade nykommeren i Tokyo, Lily (Riley Keough) – alle føler seg fortapt i den japanske storbyen.

I det politiet oppretter en forsvinningssak på Lily, får vi avdekket en historie med sjalusi, usikkerhet og bedrag i Lucys nære fortid. Kanskje kjente hun ikke Teiji godt nok, kanskje hun heller ikke kjenner seg selv? Og hva slags spøkelser er det hun har med i skapet fra barndommens Sverige?

Menge gode elementer her til en spennende thriller, men historien er så middelmådige og uengasjerende skrevet, samt at regissøren aldri klarer å få materialet til å leve og utfolde seg. Det blir mye borkastet talent i et heller uforløst drama.

Earthquake Bird er for naiv, lite troverdig og famlende. Det virker som om manusforfatter/regissør ikke vet hvor han vil med filmen. Westmoreland gjør underveis spede forsøk på erotisk thriller, men selv her blir det kun halvveis, og nærmest uferdig. 3 svake stjerner, hvorav én utelukkende tildeles Vikander for en god prestasjon med lite å jobbe med.

EARTHQUAKE BIRD EARTHQUAKE BIRD EARTHQUAKE BIRD
<
>
EARTHQUAKE BIRD (2019)

Fakta

  • Netflix
  • Release: 15. november 2019
  • Regi: Wash Westmoreland
  • Med: Alicia Vikander, Naoki Kobayashi, Jack Huston, Riley Keough, Kiki Sukezane, Ken Yamamura, Niclas Ericsson
  • Genre: Krim
  • Land: USA
  • År: 2019
  • Tid: 1:47 t.
  • Karakter: 3

IMDB Rating

Summary:
forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.
Kommenter

Legg igjen en kommentar

Les også

Susanne Bier serverer et spennende, og vellaget, thrillerdrama på HBO.
14 år etter sitt første besøk er stjerne-«journalisten» fra Kasakhstan tilbake i US&A. Det går ikke stort bedre denne gangen.
The Boss tar blodfansen med bak kulissene under innspillingen av sitt nye album.
Netflix’ første norsk spillefilm har store ambisjoner og et fascinerende plott – men svikter dessverre på sentrale punkt.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
HBO tar oss med på en lite tilfredsstillende hockey-reise til Sveriges iskalde redneck-land.
Har du muligheten, sørg for at ditt neste kinobesøk blir i en IMAX-sal. Du vil ikke angre.
The Boss og hans E Street Band er tilbake i klassisk form, på et solid, men ujevnt, album.
Det kristenkonservative Midtvesten i USA danner bakteppet for Netflix’ outrerte familiekrønike om vold, begjær og den allestedsnærværende arvesynden.
Netflix lykkes bare delvis med sin feministiske vri på Sherlock Holmes-universet.
Disney forteller den «sanne» historien om det utrolige vaksinekappløpet i Alaska for nesten hundre år siden.
I dag er Disney+ lansert, men hva skal du se på tjenesten?
Bakgrunnshistorien om legendariske, iskalde, søster Ratched danner den perfekte rammen for en usedvanlig vellykket TV-serie.
Med sin første originalserie puster Disney nytt, og samtidig klassisk, liv i Star Wars-sagaen.
I et ganske så gjennomsnittlig drama om å gjenreise seg etter en familietragedie, med påfølgende alkoholisme, leverer Affleck ekte vare.
September byr på kaldere dager og mørkere kvelder. Alt ligger til rette for lange, late dager foran TV-en.
Hilary Swank styrer sitt internasjonale mannskap med stø kurs mot Mars – men både ferden og familien der hjemme opplever «rusk i maskineriet».