: Creation

Historien om hvordan Charles Darwin skrev Artenes opprinnelse (1859), burde borge for et svært fascinerende filmmanus, men Creation lykkes bare delvis på veien.

Publisert 25.07.11 - 10:28
Creation

Den golde britiske landsbygda på midten av 1800-tallet setter rammen i det vi følger den intellektuelle Charles Darwin på hans avslutning av skriveprosessen. Er prosess som må presses frem, ikke minst forsinket av hans datters brå død og familiens påfølgende krise som gjør Darwin både fysisk og psykisk syk. Vi følger Darwin i det han debatterer med kollegaer, venner, sin kone og datter om hans teori og hvordan (og om) de skal presenteres i boken. På dette feltet lykkes filmen til det fulle, med å fremstille hvordan Darwin slet med å ferdigstille boken i den erkjennelse av at han med den ville ”avskaffe” Gud. Her er det i særdeleshet hans kone (Jennifer Connelly) som gir ham kvaler.

Dramaturgisk sliter historien noe, ved at den lover mer enn den leverer. Til stadighet blir vi gitt små hint om hans liv og virke, som så ikke følges opp; her blir det alt for mange fragmenterte bruddstykker. Dessverre har de lagt for mye vekt på hans privatliv og den korte perioden før boken avsluttes, der han slites i hjel av skyldfølelse over datterens død, og for lite om hvordan han faktisk kom frem til teorien sin. Skuespillet er dog utmerket av både Bettany og Connelly (som også i virkeligheten er gift), og den kjappe og sjarmernede datteren, Annie. Alt i alt en helt grei film, men som kunne vært noe mye mer.

Billedkvaliteten er varierende, fra svært bra til slett. Lydsporet er bra. Absolutt intet bonusmateriell.

Creation

• Release: 4. mai 2011