: Crazy, Stupid, Love

Romantiske komedier går det tretten på dusinet av, så, en yderst sjelden gang i mellom, kommer det en film som virkelig imponerer, med et manus som ikke tar deg for undermåler, skuespillere som faktisk kan spille og en historie du kan tro på – Crazy, Stupid, Love er en slik perle av en film!

Publisert 09.04.12 - 12:27
Crazy, Stupid, Love

Vi ante uråd når vi fikk servert nok en romantisk komedie med Steve Carell i hovedrollen, jo visst lo vi godt av The 40 Year Old Virgin, men så kom han jo deretter med middelmådigheter på rekke og rad, med bunnotering i Dinner for Schmucks.

I Crazy, Stupid, Love spiller han den middelaldrende Cal som i grunn har ganske mange likhetstrekk med Carells karakter i The 40 Year Old Virgin; en mann som definitivt ikke har dametekke, noget nerdete og ha vært sammen med sin fru (Julianne Moore) siden tenårene. Ekteskapet og sexen har kjølnet og fruen vil skilles etter å ha vært utro med Mr. Lindhagen (Kevin Bacon). I kjent romantisk komedie-stil er personene karikerte, men her ikke mer enn at vi klarer å identifisere oss med dem. Cal drukner sine sorger på bar, der han kveld etter kveld forteller alle som vil høre på (ingen!) hvor miserabelt han har det. Inn på banen kommer superplayboyen Ryan Gosling, som drar en (eller flere) ny dame hver bidige kveld. Han tar patetiske Cal under sine vinger og lærer ham opp i ”faget”.

Morsomheter følger som perler på en snor, uten at filmen havner i de verste klisjeene og ei heller undervurderer oss seere; det er det menneskelige dramaet som ligger som grunnmur for hele filmen, og driver handlingen fremover. Den forsmådde ektemann, hans frustrerte frue, den usikre (og glimrende) Emma Stone og den herlige 13-årige sønnen som er forelsket i barnevakten! Det skal ikke være lett, men her serveres det på en sjarmerende måte med et stjernelag av skuespillere der Stone, Gosling og Marisa Tomei gir oss en høydare!

Lytefritt lydspor (dts-HD) og en meget bra billedkvalitet. Bonusmateriellet består kun av noen utelatte scener og intervjuer.

Crazy, Stupid, Love

• Release: 8. februar 2012