anmeldelse : Close

Not even close…

Actionthriller satt til Marokko, med haltende manus og gjennomføring.

Karakter
Action
Close

At Noomi Rapace kan spille en fullblods actionheltinne fikk hun til gangs bevist i Prometheus. Denne gangen regisseres hun av Vicky Jewson, som en hardbarket leiesoldat med jobbområde i verdens farligste krigssoner – bare så synd at manuset er fullt av usannsynligheter, mangler troverdighet og hele produksjonen oser av hastverksarbeide.

En i overkant karikert rikmannsdatter, Zoe (Sophie Nélisse) forsøkes kidnappet fra familiens fortlignende hus på landsbygda i Marokko. Etter hennes fars død er den effektive leiesoldaten Sam (Rapace) hyret inn av hennes stemor (Indira Varma) for å ivareta hennes sikkerhet. De kommer seg unna, men får ingen hjelp av hennes (onde?) stemor, og med et gjennomkorrupt politikorps kan de ikke stole på noen mens de flykter gjennom bakgatene i Casablanca.

I og for seg et interessant, og aktuelt, plott, men du verden som premisset til Close ødelegges av svakheter i alle ledd. Plottet er nærmest infantilt oppkonstruert og mangler all troverdighet. Vi skal, bevisst, villedes, men det hele blir bare så åpenbart og usannsynlig at vi ikke kjøper premisset. Karakterenes, inkludert Rapace’, handlingsmøter er mildt sagt ofte hoderystende tvilsomt, og kampscenene er som om de var koreografert til en B-film.

Close fremstår som et uferdig, work-in-progress, hastverksarbeide, der det eneste lyspunktet er Rapace – men hun fortjener et langt bedre materiale å jobbe med. 2 stjerner.

<
>
(Foto: Netflix)

Billedkvaliteten er god, med klare farger og flott sortnivå. Lydsporet, derimot, mangler en del punch og faller igjennom i heftige og krevende scener.

(Foto: Netflix)

Fakta

  • Netflix
  • Release: 18. januar 2019
  • Regi: Vicky Jewson
  • Med: Noomi Rapace, Indira Varma, Sophie Nélisse, Eoin Macken, Mimi Keene, Charley P. Rothwell
  • Genre: Thriller
  • Land: UK
  • År: 2018
  • Tid: 1:34 t.

IMDB Rating

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.
Kommenter

Legg igjen en kommentar

Les også

Susanne Bier serverer et spennende, og vellaget, thrillerdrama på HBO.
14 år etter sitt første besøk er stjerne-«journalisten» fra Kasakhstan tilbake i US&A. Det går ikke stort bedre denne gangen.
The Boss tar blodfansen med bak kulissene under innspillingen av sitt nye album.
Netflix’ første norsk spillefilm har store ambisjoner og et fascinerende plott – men svikter dessverre på sentrale punkt.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
HBO tar oss med på en lite tilfredsstillende hockey-reise til Sveriges iskalde redneck-land.
Har du muligheten, sørg for at ditt neste kinobesøk blir i en IMAX-sal. Du vil ikke angre.
The Boss og hans E Street Band er tilbake i klassisk form, på et solid, men ujevnt, album.
Det kristenkonservative Midtvesten i USA danner bakteppet for Netflix’ outrerte familiekrønike om vold, begjær og den allestedsnærværende arvesynden.
Netflix lykkes bare delvis med sin feministiske vri på Sherlock Holmes-universet.
Disney forteller den «sanne» historien om det utrolige vaksinekappløpet i Alaska for nesten hundre år siden.
I dag er Disney+ lansert, men hva skal du se på tjenesten?
Bakgrunnshistorien om legendariske, iskalde, søster Ratched danner den perfekte rammen for en usedvanlig vellykket TV-serie.
Med sin første originalserie puster Disney nytt, og samtidig klassisk, liv i Star Wars-sagaen.
I et ganske så gjennomsnittlig drama om å gjenreise seg etter en familietragedie, med påfølgende alkoholisme, leverer Affleck ekte vare.
September byr på kaldere dager og mørkere kvelder. Alt ligger til rette for lange, late dager foran TV-en.
Hilary Swank styrer sitt internasjonale mannskap med stø kurs mot Mars – men både ferden og familien der hjemme opplever «rusk i maskineriet».