annonse
annonse
Sommertilbud: Få tilgang til Lyd & Bilde digitalt i en måned for 1 kr! Prøv Lyd & Bilde
annonse
annonse
annonse

Allerede for mange år siden verserte det rykter om at Ridley Scott skulle vende tilbake til begynnelsen på sin filmkarriere og blåse nytt liv i en filmserie og et helt konsept som ble grunnlagt av hans fantastiske gjennombruddsfilm i 1979 – Alien.

Alien var en utrolig sterk og banebrytende film, og forventningene til Scotts gjeninntreden i dette universet over tredve år senere var ikke beskjedne. Prometheus tilfredsstiller kanskje ikke alles behov til det fulle, men har skapt nytt liv i sjangeren med en oppvisning i teknisk fullkommenhet.

Etter at Ripley ble klonet og gjenoppsto i Alien Resurrection (1997) for så å vende tilbake til Jorden, var det vel ingen vei videre for konseptet som kunne bli interessant. Alien vs. predator-filmene er meget gode eksempler på det. Prometheus ble dermed en forløper, en prequel, til de tidligere filmene og handlingen er satt til år 2093. Denne gangen foregår jakten på skaperne av alt menneskelig liv med forskningsskipet Prometheus, hvor navnet er hentet fra den greske guden som i mytologien var kjent for å ha gitt ilden til menneskene og beskytte dem mot nettopp gudene.

Vi møter de to forskerne og arkeologene Elizabeth Shaw (Noomi Rapace) og Charlie Holloway (Logan Marshall-Green) som oppdager en ledetråd til menneskets opprinnelse på Jorden gjennom et stjernekart som går igjen i en rekke forskjellige oltidskulturer. En gammel og svært eksentrisk milliardær ved navn Peter Weyland (Guy Pearce) sender de to forskerne til det ytre rom for å lete etter liv, for å forstå menneskets opprinnelse. Med seg ombord har de et mannskap på drøyt femten personer inkludert androiden David (Michael Fassbender) og skipets overkommandør Meredith Vickers (Charlize Theron), som er særdeles skeptisk til enhver kontakt med andre livsformer. Når de etter to år i hypersøvn ankommer planet LV-223 og setter i gang utforskingen av et tempellignende fjell, oppdager de ting som gjør at historien tar en farlig vending. Det blir en kamp for overlevelse og menneskehetens eksistens.

Ridley Scott fyller 75 år i slutten av november og har en strålende filmkarriere bak seg selv om den har vært noe ujevn de siste årene. Med Prometheus finner han veien tilbake til det universet han selv skapte, og som han tangerer på en utmerket måte uten å kopiere seg selv. Stemningen og uttrykket fra Alien lever videre med utgangspunktet i H.R. Gigers fantastiske design og det endelige produktet er en sann fryd for øyne og ører og viser nok en gang veien for framtidens science-fiction. Scott er utvilsomt en mester i filmfaget når det gjelder mise-en-scene men han har fortsatt ting å lære når det gjelder historiefortelling. Filmen er full av små snarveier og har noen logiske brister som kunne ha vært unngått hvis manuset hadde blitt tatt nærmere i øyesyn. En del av filmens huller blir sikkert mer utfylt med de forventede oppfølgerne som Prometheus legger opp til.

Skuespillet er særdeles bra og det er bare og bøye seg i støvet nok en gang for Noomi Rapace og Michael Fassbender som begge gjør en strålende innsats. Skuffende er det likevel at karakterene i filmen ikke har blitt bygget bedre opp når man har så mange dyktige fagfolk tilgjengelig. Forhåpentligvis kan dette utbedres i en føljetong. Filmen er totalt sett teknisk briljant og inneholder rikelig med referanser til de tidligere Alien-filmene samt andre filmer som for eksempel Kubricks mesterverk 2001: A Space Odyssey (1968) og Ridley Scotts egen Blade Runner (1982). Likevel står Prometheus støtt på egne ben og baner vei for en spennende fortsettelse med forhåpentligvis samme fantastiske estetikk men med en litt strammere historie og manuskript. Uansett, en imponerende film som virkelig gir mersmak. Fem stjerner.

Prometheus på Blu-ray er en åpenbaring! Lyden i 7.1 dts-hd er helt suveren og det er ingenting å utsette på det fantastiske bildet. Billedkvaliteten er nesten verdt et kapittel for seg, for med Prometheus leverer Scott en ny referansefilm innen 3D! ALDRI tidligere har vi sett maken til fantastisk 3D-kvalitet. Det er ikke det at det konstant spretter ting ut av skjermen, for det er det lite av, men 3D-effekten skaper en nesten uvirkelig dybde og ekstra perspektiv filmen igjennom. Du kan nærmest se rundt de steinede formasjonene på den ugjestmilde planeten, og skarpheten er av en annen verden. Filmen er spekket med mange særdeles mørke scener, men aldri forsvinner selv de minste detaljer i grums. En opplevelse i seg selv! Denne utgivelsen (4-disc Collector’s Edition) har totalt syv timer med meget bra ekstramateriell som virkelig belyser filmen godt fra flere sider, og filmen i BD 3D, BD og DVD. Anbefales på det sterkeste!

Filmografi (utvalgte) Ridley Scott
Prometheus (2012)
Robin Hood (2010)