: Boktyven

Basert på den bestselgende romanen The Book Thief skildrer filmen krigsårene til en ung jente som må flytte fra moren sin, og samtidig beskytte en jøde.

Publisert 16.08.14 - 16:21
Boktyven

Til en pittoresk tysk by kommer analfabetet Liesel (Sophie Nélisse) til sine adoptivforeldre. Hennes nye far (Geoffrey Rush) er den joviale, runde og forståelsesfulle, mens moren (Emily Watson) er et rivjern uten like som hundser ektemannen (og Sophie) i tide og utide. Tøffe Sophie fatter raskt interesse for bøkenes verden, og når familien må skjule en jøde for nazistene leser hun for ham dagen lang. Bøkene blir hennes flukt fra virkeligheten.

Teknisk sett er det en topp produksjon, med nydelig foto, autentisk location og rekvisitter samt topp skuespill fra de tre hovedrolleinnehaverne; ikke minst imponerer unge Nélisse stort. Vi sliter med å venne oss til amerikanere og briter som bevisst snakker gebrokkent engelsk, ispedd et og annet tysk ord; dog er det et større problem at filmen mangler dramaturgisk utvikling og nerve.

Det hele er vakkert, pent og tilnærmet kunstig perfekt. Jo visst lider noen av filmens personer, men svært lite av det føles ekte. Når lik bæres ut av fullstendig sønderbombede hus, er de (på utsiden) fullstendig uskadde, uten hverken sår eller spor av blod – i en slags kunstig søvn. Det hele fremstår nærmest drømmeaktig teatralsk og litt barnslig, og snilt, fortalt. Absolutt ikke direkte dårlig, men langt fra potensialet.

Billedkvaliteten er like vakker som filmen selv, med strålende kontraster og topp skarphet og farger. Lydsporet (dts-MA 5.1) er også meget tilfredsstillende. På bonusfronten får vi noen utelatte scener samt et innblikk i adapsjonen av boken til det hvite lerret.

Boktyven

• Release: 30. juli 2014   Regi: Brian Percival
  • Med: Sophie Nélisse, Geoffrey Rush, Emily Watson, Nico Liersch, Ben Schnetzer, Roger Allam