Bloodline, sesong 2

Netflix

Etter brordrapet i forrige sesong må Rayburn-søsknene nå bruke tiden på å dekke over og forsøke å slippe unna.
Bloodline, sesong 2

Familieintrigene, mørke hemmeligheter og moralske kvaler fortsetter i vakre Islamorada langs eksotiske Florida Keys. Etter den dramatiske førstesesongen (som vi for øvrig kåret til beste TV-serie i 2015) kulminerte med at tre av Rayburns-søsknene tok livet av sin kriminelle og trøblete bror, Danny (Ben Mendelsohn), må de nå takle det psykiske presset med tvil og anger, samtidig som stadig nye hendelser som truer med å avsløre dem og den grusomme forbrytelsen.

Familien med stor «F»
Familien Rayburn er respekterte samfunnsstøtter i det lille lokalsamfunnet, der foreldrene har drevet det luksuriøse strandhotellet «Rayburn House» i 50 år, og sønnen John (Kyle Chandler) har en lederrolle i politiet. Familienes eneste (gjenlevende) datter, Meg (Linda Cardellini) er respektert advokat som nå har fått seg en toppjobb i New York, mens yngstesønnen, bomsen Kevin (Norbert Leo Butz) demper kvalene med sprint og kokain.

Moren (Sissy Spacek), er blitt enke og driver hotellet videre. Hun har dog ikke slått seg til ro med at alle kortene rundt Dannys død er kommet på bordet. En eldre venn av familien forsøker å avdekke hemmelighetene. Samtidig er den lokale narkobaronen Lowry i besittelse av kompromitterende materiale overfor John og søsknene, og forsøker å presse John til å spionere for ham.

Bloodline, sesong 2

Bloodline, sesong 2

Rayburn-familien bærer på mange mørke hemmeligheter, død, utroskap, løgn, bedrag, en autoritær far; dystre kapitler som etter beste evne forsøkes dekket over for å beholde den plettfrie fasaden og beskytte familiens rennommé og ære – og det man ikke liker snakkes det ikke om, og/eller fornektes. Spesielt mor i huset er lite villig til å ta opp betente temaer og avviser blant annet rusproblemer som bagateller som vil gå over av seg selv.

Som far så sønn?
Førstesesongen avsluttet dramatiske med at Dannys ukjente tenåringssønn plutselig dukket opp i Islamorada, og det blir tidlig klart at både han og hans slitne mor har en skjult agenda; der både anerkjennelse og penger spiller en rolle. Både i utseende og oppførsel minner han om sin far, en far som så til de grader var familienes sorte får.

Bloodline, sesong 2

Bloodline, sesong 2

Nå gjør sønnen sitt beste for å forsure livet til sin nye familie, samtidig som han konspirerer sammen med Dannys tidligere kriminelle venner.

Hans avdøde far dukker stadig opp i tilbakeblikk samt som Johns dårlige samvittighet, et grep som fungerer særdeles godt og skaper fascinerende dialoger. At Danny er tatt med videre har vi stor forståelse for, for han var en av serienes desidert mest interessante karakterer, og der vi i førstesesongen fikk stadige tilbakeblikk på familien som unge, og søsterens mystiske død, får vi denne gangen Dannys fortid og et stadig mer komplett bilde av puslespillet som utgjør hans liv og levnet.

Bloodline, sesong 2

Bloodline, sesong 2

Fra familiedrama til å skjule sporene
Svært mye av plottet og handlingen i andresesongen bygger på hendelser fra førstesesongen, i slikt henseende står den i liten grad på egne ben, og det vil være vanskelig for nye seere å henge med uten å ha sett sesong 1.

Der førstesesongen nærmest utelukkende fokuserte på det kompliserte søskenforholdet og deres felles dystre fortid, er hovedplottet i denne sesongen hvordan de tre gjenlevende desperat skal klare å komme seg unna med mordet. Slik sett blir den nye sesongen mer «ordinær» enn forrige sesongen, men fortsatt ligger familierelasjoner, og tunge moralske valg som et konstant og komplisert bakteppe for hele historien. Der vi kontinuerlig eksponeres for hverdagslige menneskelige svakheter og karakterbrister.

Nettet snører seg stadig tettere sammen, og mange nye karakterer truer deres særdeles grusomme hemmelighet, der det nok en gang er John (en usedvanlig dyktig og kompleks Kyle Chandler) som må beholde roen og sørge for å ordne opp.

Bloodline, sesong 2_17 Bloodline, sesong 2_16 Bloodline, sesong 2_15 Bloodline, sesong 2_14 Bloodline, sesong 2_13 Bloodline, sesong 2_12 Bloodline, sesong 2_11 Bloodline, sesong 2_10 Bloodline, sesong 2_9 Bloodline, sesong 2_8 Bloodline, sesong 2_7 Bloodline, sesong 2_6 Bloodline, sesong 2_5 Bloodline, sesong 2_3 Bloodline, sesong 2_2 Bloodline, sesong 2_1
<
>
Bloodline, sesong 2

Bloodline er fortsatt en av de beste TV-seriene du kan strømme, men dog ikke fullt så original og banebrytende som førstesesongen. Like fullt leverer andresesongen nok drama, spenning og familietrøbbel til å fortjene fem solide stjerner!

Hele sesong 2 ligger nå ute for strømming på Netflix. Stømmekvaliteten er svært tilfredsstillende med sylskarpt bilde, naturlige farger og gode kontraster, dog krever topp kvalitet en høy båndbredde! Billedkvaliteten akkompagneres av et godt mikset og detaljert surroundspor.

• Release: 27. mai 2016
  • Regi: Dennie Gordon
  • Med: Kyle Chandler, Linda Cardellini, Norbert Leo Butz, Ben Mendelsohn, Sissy Spacek, John Leguizamo, Owen Teague, Beau Bridges