anmeldelse: Bird Box

Fiffig dommedagsvri

Sandra Bullock gjemmer seg og flykter fra det mørkeste ukjente. Dessverre lykkes Netflix-filmen bare delvis med sitt fascinerende plott.
Karakter
Grøsser
Bird Box
Annonse
Annonse
forfatter

Danske Susanne Bier har etterhvert fått et solid fotfeste i Hollywood, nå har hun også en Netflix-film, med store skuespillere, på CV-en. Bird Box har definitivt en populær filmatisk tematikk, men den lykkes bare delvis med sitt originale plott.

Dommedagsprofetier og et krevende liv i en postapokalyptisk verden har gått som en farsott gjennom Hollywood det siste tiåret, med filmer som blant annet The Road, Divergent-serien, I Am Legend, Maze Runner-serien, Planet of the Apes-trilogien, Oblivion , War World Z og Blade Runner 2049 har Hollywood studioene høstet fra et voksende marked, der de ikke minst har trukket til seg en yngre seerskare. Bird Box føyer seg inn i denne rekken, men er mer jordnær, mindre overnaturlig og byr på en overraskende vri.

Høygravide Malorie (Sandra Bullock) er ikke videre entusiastisk over den kommende babyen, men blir med sin entusiastiske søster til ultralyd. Utenfor går verden plutselig, brått og brutalt til helvete. I Russland og Øst-Europa herjer en uforklarlig selvmordsbølge – som nå skyller inn over USA.

Åpenbart blir folk «hypnotisert» av «noe»/«noen», som bringer frem de verste følelsene og den største frykten hos dem; noe som gir en ubønnhørlig trang til å, umiddelbart, begå selvmord. Men, om du kun dekker over øynene så er du trygg for det/de ukjente…

Annonse
(Foto: Netflix)

Dessverre er alt for mange av valgene karakterene tar både usannsynlige og direkte teite, samtidig er flertallet av rollene pinlig stereotype. Her finner vi nerden, tjukkasen, drittsekken og diplomaten. Det hele blir for enkelt og forutsigbart. Det sagt så er plottet fiffig, og Sandra Bullock er fremragende som den overbeskyttende, og lett desperate, moren. En snikende, ekkel stemning er gjennomgående, og holder interessen ved like. 3, helt kurante, stjerner.

Netflix leverer sin sedvanlige solide tekniske kvalitet, der både lyd- og billedkvalitet imponerer.

<
>
(Foto: Netflix)

PS! Om det er dommedagstematikk du fenges av, og det å mangle en sans som fascinerer, så se den langt bedre A Quiet Place. Faktisk en av fjorårets beste filmer.

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
for å lese videre.

NYHET - nå kan du betale med Vipps!

Prøv Lyd & Bilde i 30 dager for 49 kr

Få full tilgang til alle +artikler, Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ukentlig nyhetsbrev. Se flere muligheter her
Fakta
  • Netflix
  • Release: 21. desember 2018
  • Regi: Susanne Bier
  • Med: Sandra Bullock, Trevante Rhodes, John Malkovich, Danielle Macdonald, Sarah Paulson, Tom Hollander
  • Genre: Grøsser
  • Land: USA
  • År: 2018
  • Tid: 2:03 t.
IMDB Rating

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.
Annonse
Annonse

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også

Den danske toppskuespilleren har landet nok en internasjonal megarolle.
Strømmegiganten har gjort en større innholdsavtale med Sony Pictures.
Nok en gang utsettes kinopremierer på store filmtitler.
Harrison Ford-filmen fra 1986 gjør comeback som TV-serie.
Serieversjonen av den svenske filmsuksessen leverer mer av det samme, i et heseblesende, men etter hvert repeterende, tempo.
At 40 % av spanske menn går på horehus var en sjokkerende nyhet for oss – men jammen makter ikke Álex Pina å lage heidundrende underholdning ut av tragedien.
April byr på mye snadder fra strømmetjenestene, nå kan du også strømme innhold fra nykommeren Paramount+.
En hyperaktiv, sterkt alkoholisert og gudbenådet sjarmerende flyvertinne, kan det virkelig bli god underholdning ut av.
Det blir definitivt ingen ekte påskeferie uten thriller og/eller påskekrim!
Den etterlengtede oppfølgeren til det friske pustet av en superheltfilm, Wonder Woman, ender opp som årets største skuffelse.
Nykommeren Paramount+ lanseres med Maisie Williams som rappkjeftet eremitt som brått slippes ut i det fri. Morsomst, men noget uforløst.
Disney+ beviser at det fortsatt er mer spennende materiale å formidle fra det rikholdige Marvel-universet.
Mange filmer har i ettertid blitt «pusset» på av en misfornøyd regissør – men ingen så omfattende som Justice League.
En av 1980-tallets store komikere, Eddie Murphy, forsøker virkelig hardt å gjenopplive komiklassikeren – men ender opp med å servere en langt mindre sjarmerende kopi.
Oppfølgeren følger i de samme fascinerende fotsporene som førstesesongen – og det i seg selv er ikke negativt.
Årets første vårmåned byr lyse, snøfrie dager, og mengder av spennende innhold fra strømmetjenestene.
New Orleans’ mest respekterte dommer havner i gjørme til langt oppover livet.
Hva om det var Sovjetunionen som først fikk plassert en mann på Månen?
Big Sky er det levende beviset på at selv en av bransjens mest erfarne, og anerkjente, serieskapere kan bomme.
Tom Hanks briljerer i sobert western-epos med hjertet på rett sted.