annonse
annonse
annonse
Anmeldelse:

World War Z 3D

annonse

«World War Z» har hatt en særdeles trang fødsel. Det er gått hele seks år siden Brad Pitt sikret seg bokrettighetene, og en mengde manusforfattere og omskrivninger har funnet sted før den «ferdige» filmen ble usatt og nye scener skutt. Det til tross, resultatet har blitt overraskende bra.

Hardcore fans av zombiefilmer vil nok bli en smule skuffet, for «World War Z» er noe så sjeldent som en nedtonet zombiefilm. Her flyter det ikke med blod og avrevne lemmer, ei heller blir vi overeksponert for råtnede ansikter som skriker imot oss. Hovedfokuset er faktisk noe så ordinært som en verdensomspennende viruspandemi, som spres som ild i tørt gress – konsekvensen av å bli smittet er dog at du forvandles til en zombiedrapsmaskin innen 12 sekunder. Vår mann, familiefaren Gerry Lane (Brad Pitt) blir av FN sendt ut i felten for å finne opprinnelsen til viruset.

Marc Forster (regi) gir oss en thriller der vi reiser verden rundt på jakt etter virusets opprinnelse og en eventuell kur, der Brad Pitt må kjempe mot klokken i det stadig større del av verdens befolkning blir zombiefisert. Spesielt er det metropolene som angripes, og vi får en lekker og intens scene i det Jerusalem er i ferd med å bukke under. Monstrene minner mye i stil om zombiene «I am Legend», men «World War Z» er en film med mye mer substans, der det bakenforliggende teppet er en (ventet?) global katastrofe.

Spenningskurven er god og jevnt stigende, men vi tror filmen ville tjent på å droppe zombieelementet helt og heller gått for en ren kampen-mot-viruset vri. Ønsker du å se en særdeles spennende, og realistisk film, om dødelig smittsom pandemi, så se heller Steven Soderberghs «Contagion» (2011). Vi gir fire spennende stjerner til en film som også kan ses av folk som ikke er fan av zombiefilmer.

Billedkvaliteten er noe grovkornet og (bevisst) gulbruntonet, 3D-effektene er preget av en, stort sett, overraskende grunn dybde. Generelt varierer kvaliteten for mye, med en del softe scener. Lydsporet (dts.MA 7.1) er svært presist med en spennende surroundmiks og heftig bass. Ekstramaterialet er heller spartanske greier, kun 3 minidokumentarer på til sammen 25 minutter om starten på prosessen fra bok til film, en vitenskapelig «forklaring» og en bakomfilm som kun skraper i overflaten av produksjonen.

• Release: 4. desember 2013
  • Regi: Marc Forster
  • Med: Brad Pitt, Mireille Enos, Daniella Kertesz, James B. Dale, Matthew Fox, David Morse, Ludi Boeken
  • Tid: 1:56 t.

Film
Ekstra
Lyd
Bilde
Velkommen til Lyd & Bildes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Captain Marvel

Captain Marvel

Heftige Brie Larson kicks ass som hardtslående superhelt med atomkrefter.