: Big Eyes

Stort skuespill og en fascinerende historie legger grunnlaget for en av de bedre filmene fra Tim Burton på lang tid. Big Eyes imponerer og er definitivt et skritt i riktig retning, selv om det er rom for forbedring.

Publisert 11.08.15 - 16:17
Big Eyes

Big Eyes er et drama som er basert på den utrolige og sanne historien om kunstneren Margaret Keane (Amy Adams). Hun utvikler en helt spesiell stil med malerier av barn med særdeles store øyne. Suksessen uteblir inntil hun møter storsjarmøren Walter Keane (Christoph Waltz) som klarer å selge Margarets bilder som varmt hvetebrød. Dessverre innebærer det at Walter tar all æren for kunsten hun har skapt, og lykken slår etter hvert sprekker og kulminerer i en bitter rettsstrid.

Big Eyes_6

Tim Burton har hatt en strålende karriere som filmskaper siden midten av 1980-tallet, men har ikke imponert så mye de siste årene. Big Eyes er således en etterlengtet film og har også det befriende faktum at det er hans første ”live-action” film på nesten 20 år (Mars Attacks, 1996) som ikke har Johnny Depp eller Helena Bonham Carter i en av rollene. Vi får to store prestasjoner av Amy Adams og Christoph Waltz som gir filmen et stort løft med sine tolkninger av ekteparet Keane. For øvrig er filmen som forventet visuelt vakker med flotte og kreative detaljer som vi kjenner fra Burtons verden med nydelig foto av Bruno Delbonnel. Big Eyes mangler likevel det lille ekstra som tar historien til de store høyder, spesielt avslutningsvis. Fire sterke stjerner.

BIG EYES BIG EYES BIG EYES Big Eyes_2
<
>