Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

Anmeldelse: Away, sesong 1

Den lange ferden mot Den røde planeten

Hilary Swank styrer sitt internasjonale mannskap med stø kurs mot Mars – men både ferden og familien der hjemme opplever «rusk i maskineriet».

Publisert 01.09.20 - 00:01
Away, sesong 1
Tor Aavatsmark

I 2015 fikk Matt Damon regjere i ensom majestet på Mars, strandet etter et uhell og med små sjanser for å overleve eller komme seg hjem. Fem år senere er det Hilary Swank og hennes mannskap sin tur.

Les også Lost in Space! Sir Ridley Scott vender tilbake til verdensrommet, med en stilsikker dramathriller.

Life on Mars?

Forskere har i mange tiår søkt etter liv på Den røde planeten, og i juni 2018 informerte NASA om funn av varierende metangassnivå på Mars – noe som kan tyde på mikrobiologisk liv (eller permafrost…).

De siste planene fra NASA antyder en bemannet ferd til den golde planeten innen 2037, mens deres Europeiske motpart (ESA) legger planer for en ferd i 2033.

I den nye Netflix-serien Away er kaptein Emma Green (Hilary Swank) og hennes multinasjonale mannskap den første bemannede ekspedisjon til Mars. Sammen må de bekjempe tekniske problemer, utmattelse, menneskelige gnisninger og savnet av de laaangt der hjemme.

 

Brytningstid og usikkerhet

«Ja visst gör det ont när knoppar brister» skrev den svenske forfatterinnen Karin Boye allerede i 1935, for tenåringsdatteren, Lexi (en strålende Talitha E. Bateman), til Emma og Matt (Josh Charles) er det akkurat slik hverdagen oppleves.

Emma er 15 år gammel, enebarn, midt i puberteten, mammaen hennes har nettopp lagt ut på en 3 års ferd til Mars, farens hennes lider av en alvorlig sykdom, og hun er usikker på om hun selv har arvet sykdommen.

Hun føler seg forvirret, fortvilet og usikker, og søker trøst hos stand-in-mammaen, samt den gryende kjærligheten med motorcross-kjøreren Isaac.

Imens forsøker hennes far å holde den lille familien samlet, savnet på avstand, samt bistå mannskapet om bord i romskipet med å overleve den farefulle ferden mot Mars.

Away, sesong 1 (Foto: Netflix)

Superfamilie

Matt jobber nemlig som fremtredende ingeniør i NASA, og sitter i kontrollrommet under ferder til fjerne planeter.

Hans viv, Emma, er superkvinnen som skal takle alt – og det midt i en mektig mannsdominert verden. Hun var en av de fremste pilotene i sitt kull, satset alltid målrettet på å bli astronaut og insisterer på at hun skal klare å kombinere familielivet med jobben som romfarer – selv når hun må reise fra den familien i 3 år.

Emma biter tennene sammen, og avbryter ikke engang ferden ved første stoppested, Månen, når mannen hennes får et illebefinnende. En mann ville muligens fått et klapp på skulderen for et slikt valg, men Emma vet at hun må prestere bedre og skarpere – inntil savnet blir altoppslukende.

Broget gjeng

En ferd til Mars er astronomisk kostbart, derfor har da også amerikanerne fått med seg Russland, Kina, India og UK på å finansiere pionerturen; med påfølgende astronauter fra respektive land.

Astronautene er nok dyktige fagfolk, men noen imponerende samarbeidsevner har de ikke, ei heller store menneskekjennere.

Fra første stund, trigget av et branntilløp, er det gnisninger og mistro mannskapet imellom. Spesielt er russeren Misha (Mark Ivanir) og iskalde Lu (Vivian Wu) kritiske til Emmas lederevner og mentale styrke.

På den lange ferden mot det ukjente blir da også Emma, og mannskapet, satt på mange prøvelser; med livet som innsats.

Away, sesong 1 (Foto: Netflix)

Amerikansiert

Manuset er skrevet av Jessica Goldberg og Andrew Hinderaker, og det er et medrivende drama med gjennomgående solid og troverdig dialog, interessante karakterer og et medrivende narrativ de har skapt.

Dessverre henfaller de tidvis til vel pompøs og oppkonstruert dialog, der det blir Drama med stor D. Det males for ofte med bred pensel akkompagnert av dunkel pianomusikk og fremtvungne tårer.

Det sagt, så er historien virkelig sterk på det emosjonelle plan, der man ofte kan nikke gjenkjennende til familiære relasjoner og problemer; skulle bare ønske at det var litt mer subtilt.

Away, sesong 1 (Foto: Netflix)

Swank er fortreffelig, og troverdig, som den høyst menneskelige fartøysjefen, mens hennes russiske og kinesiske kollegaer fremstår stereotype og tilgjorte. Den nærmest kontinuerlige småkranglingen mellom crewet står ikke til troende. Vi stusser ofte over at profesjonelle astronauter ville opptrådt slik, og med en så stor grad av disrespekt for rang.

Varmt drama

Away er i bunn og grunn ikke en serie om den «umulige» reisen til den fjerntliggende planeten Mars, det er «kun» et stillas rundt den virkelige historien. En historie som handler om mellommenneskelige relasjoner, familiebånd, savn, nærhet og de mange mulige og vanskelige valgene vi hele tiden står ovenfor som mennesker.

Dramaet blant familiene og deres mange såre relasjoner kommer godt frem og styrkes av tilbakeblikk fra tiden før oppskytningen. Her er det mye som er usagt og mange som savner en tilgivelse.

Dramaet personene imellom styrkes av den intense dramatikken om bord det klaustrofobiske romskipet ute i det mørke verdensrommet. De psykisk pressede astronautene settes stadig på store prøvelser, med brann, teknisk svikt og tap av vanntilførsel. Det hele mens de må beholde psyken og ta hensyn til de der hjemme.

Away, sesong 1_3 Away, sesong 1_2 Away, sesong 1_5 Away, sesong 1_7 Away, sesong 1_8 AWAY (L to R)  in episode 101 of AWAY Cr. DIYAH PERA/NETFLIX © 2020 Away, sesong 1_10 Away, sesong 1_11 Away, sesong 1_13 Away
<
>
Away, sesong 1 (Foto: Netflix)

Spesialeffektene er mektig imponerende, ikke på nivå med Gravity, men dog ikke lysår unna. Enkelte av episodene trår vannet litt for mye, serien samlet kunne nok tjent seg på å kuttes ned til 8 episoder. 5 svake stjerner til en serie som garantert både vil fascinere mor og far.

Anmeldelsen er basert på samtlige 10 episoder. Hele sesong 1 kan strømmes fra Netflix fra den 4. september.

Karakter
Away, sesong 1

Fakta:

  • Netflix
  • Release: 4. september 2020
  • Regi: David Boyd
  • Med: Hilary Swank, Josh Charles, Talitha E. Bateman, Mark Ivanir, Ray Panthaki, Vivian Wu, Ato Essandoh, Adam Irigoyen, Monique G. Curnen
  • Genre: Drama
  • Land: USA
  • År: 2020
  • Tid: 8:08 t.
  • Karakter: 5

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Klassisk Lindgren!

Generisk, tretten-på-dusinet krim

Rambo, tre til side!

Scroll to Top