TESTER GUIDER SERIER/FILM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING

: Gravity 3D

Absolutt alt som kan gå galt går galt i det Clooney og hans mannskap om bord i romfergen kommer i trøbbel i verdensrommet – og hvilken fest for øyet og akselererende puls for hjertet vi får ut av det!

Gravity 3D

• Release: 5. mars 2014   Regi: Alfonso Cuarón
  • Med: Sandra Bullock, George Clooney, Ed Harris
  • Tid: 1:47 t.

Det er en kjent sak at det rundt Jorden svever en mengde romsøppel, små og mellomstore metall- og plastartikler som primært stammer fra nedlagte/ødelagte satellitter. Deler som i og for seg burde være ufarlige, men med den farten de oppnår i bane rundt Jorden kan de påføre fatale skader.

Den meget erfarne kaptein Kowalski (George Clooney) leder sitt mannskap på to astronauter i en ren rutinereparasjon av Hubble-teleskopet. Stone (Sandra Bullock) er ute på sitt første oppdrag, men mottar stødig veiledning av Kowalski, som er sikkerheten selv, og alltid har en ironisk kommentar på lur. Idyllen i rommet knuses i det en storm av søppel bryter all kommunikasjon med Houston og ødelegger romfergen. I det luft og drivstoff er i ferd med å ta slutt, blir gode råd dyre…

Cuarón, som fra før har seks spillefilmer på samvittigheten, hvorav kun én «storfilm» (Harry Potter og fangen fra Azkaban), har både skrevet manus og styrer den stødige regien av filmen. Han har en usedvanlig visuell stil og vet eksakt hvordan han skal bygge opp en scene til det store crescendo. Og Gravity byr så definitivt på mange høydepunkter, der vi går fa den ene katastrofen tilsynelatende mer håpløs enn den andre – som seer suges du inn i den høyoktane dramatikken, og gis nærmest ikke rom for å puste før rulleteksten kommer.

Clooney er sedvanlig god, men han er, vel, litt for mye «George Clooney». Kowalski er på grensen til parodisk rolig og sarkastisk, selv under det største press. I så måte gir Sandra Bullock en mer realistisk tolkning av sin karakter, som både føler frykt, tvil og anger – en formidabel rolleprestasjon.

Med hele 10 Oscar-nominasjoner (deriblant for «Beste film») var Gravity årets storfavoritt. Filmen stakk av med hele 7 Oscar-statuetter, 6 «tekniske» og en for «Beste regi» til Cuarón. Gravity er utrolig intens film, som tar deg med på en berg-og-dalbane-tur ute i det vakre verdensrommet, men Cuarón burde ha tonet ned dramatikken noe. Fem særdeles sterke stjerner!

Det vil være nærmest en dødssynd å ikke se filmen i 3D og på en STOR TV! Aldri har vi sett verdensrommet filmet på en vakrere og mer blendende måte, og 3D kommer her til sin fulle rett og gir en enorm dybdefølelse. Knivskarpt bilde og et fantastisk detaljert og svulstig lydspor (dts-MA 5.1) fortjener også full pott! Det gode bonusmaterialet byr på en usedvanlig innholdsrik og informativ bakomfilm på nesten to timer, en dokumentar som går i dybden på filens kjernescener, en kortfilm fra Cuarón samt en dokumentar om romsøppel. Det eneste vi saner er et løpende kommentarspor.

LB+ TILBUD: 1 uke kun 19 kr
Få full tilgang til lydogbilde.no, testarkiv med over 6000 tester, fordelsklubb, guider, nyheter, film/serie anmeldelser og mye mer.