Adelé and the Secret of the Mummy

Hva med en vakker fransk, feminin versjon av selveste Indiana Jones? Om det frister, vil garantert Luc Bessons siste eventyr falle i smak, for handlekraftige Adéle Blanc-Sec (Louise Bourgoin) er familiens nye heltinne!
Adelé and the Secret of the Mummy

En skikkelig røverhistorie er det Besson (endelig tilbake i registolen etter en imponerende CV med Nikita, Le Grand Bleu, Leon og Det femte element) serverer, der vi befinner oss på mumiejakt i Egypts pyramider på begynnelsen av 1900-tallet. Basert på den franske tegneserien om Adéle Blanc-Sec, er Besson tro mot heltinnen og hennes fascinerende eventyr.

Bessons filmer skiller seg ut med hans underfundige og sære persongalleri, der denne filmen så visst ikke er noe unntak. Den ene skurken er mer merkelig og avskyelig enn den andre, og det hele avvæpnes med en passe dose humor. Her er det spenning, humor, action, komikk og herlig outrerte karakterer, alt ledet an av vår uredde, sexy og handlekraftige heltinne som slår fra seg, og håndterer en hver utfordring med et imponerende pågangsmot – alltid uklanderlig kledd i sine blondekjoler. Også effektmessig og spektakulært er dette fult på høyde med en stor Hollywoodproduksjon. Fem stjerner for fransk eleganse!

Både lyd- og billedkvaliteten er bra, men ikke imponerende. Svært skuffende med absolutt intet bonusmateriell. Merkelig nok har den norske distributøren valgt å gi filmen engelsk tittel i Norge – og det på en fransk film!

• Release: 11. mai 2011
  • Regi: Luc Besson
  • Med: Louise Bourgoin, Mathieu Amalric, Gilles Lellouche, Jean-Paul Rouve, Jacky Nercessian, Philippe Nahon