annonse
annonse

April 2018
NAD C558

Test av: NAD C558

Skinnet bedrar

NAD viser konkurrentene ryggen med en spiller som har det lille ekstra.

Lyd & Bilde mener

Suveren kontroll, rikelig med bass og åpen og engasjerende lyd.
Ser billig ut.
annonse

Siden NAD tok verden med storm for over 30 år siden, har de vært med på å definere begrepet ‘mye for pengene’. Særlig gjaldt det forsterkerne, som snudde opp ned på folks oppfatning av rimelig hi-fi.

De har ikke fått den samme anerkjennelsen for platespillerne, som det har vært få av og langt imellom. Den første var bygget på et remdrevet ståchassis, pakket inn i nitrist plast og utstyrt med en alt for myk tonearm. En flat en sådan. Unik for sin tid.

Denne ser også ganske trist ut. Den matt grå overflaten og det patetiske forsøket på å få gull av gråstein ved å runde av hjørnene, fortjener ikke noe mer enn et skuldertrekk. Setter man på det medfølgende støvlokket, ser det ut som det er hentet fra en annen spiller. For det er nemlig ikke avrundet i hjørnene.

NAD-spilleren vinner ikke noen skjønnhetskonkurranser, men den vinner denne testen.

Den er enkel å sette opp, men man må justere pickupvekten og antiskating selv. Det er ikke vanskelig, og NAD leverer alt man trenger i esken. Også den samme kabelen som følger med Pro-Jects Recordmaster.

Så vet man hvem som bygger NAD-spilleren

Spilleren leveres med en ferdigmontert Ortofon OM10 som er en fremragende budsjettpickup. Akkurat samme som på Recordmaster altså, men armen og chassiset på NAD-spilleren er ikke lik Recordmasters chassis og arm. Men glasstallerkenen gir et mer stabilt momentum enn den lettere ståltallerkenen på Recordmaster.

Selv med samme pickup som Pro-Jects Recordmaster, er det påfallende hvor forskjellig NAD-spilleren lyder. Det er ikke himmelvid forskjell i lydopplevelsen, men NAD-en lykkes der Pro-Jects Recordmaster snubler på målstreken.

Her er det god dynamikk, ikke ulik Rega Planar 1, med godt fokus og god vekt i bassen. Lydbildet er fjellstøtt med god kanalseparasjon, og det er mer dypbass å hente her enn i Rega Planar 1, og de øverste tonene er bedre fokusert.

Det siste skal Ortofon-pickupen har æren for.

NAD-spillerens dynamikk er fremragende, men særlig bassdynamikken er i en klasse for seg blant rimeligere spillere.

På Quiet Winter Night, merkes det spesielt godt på de sporene som har trommesporet eller bassen godt frem i lydbildet. NAD-spilleren har bedre kontroll over bassen, og leverer bedre dypbass en Rega-spilleren.

Dermed trenger den ikke mer enn et par takter før musikken griper tak og engasjerer lytteren. Mellomtonen er åpen og rik på detaljer, og fokuset er godt uten å være sylskarpt. NAD-spilleren er kanskje ikke noe å se på, men lyden er det ikke noe feil med.

Fakta & Rating:
  • Type: Remdrevet platespiller

    Tonearm: Aluminium

    Pickup: Ortofon OM10 MM-pickup

    Tallerken: Glass

    Utganger: Analog RCA

    RIAA/USB: Nei/Nei

    Annet: Støvlokk

    Farge: Matt koksgrå

    Mål/vekt: 43,5 x 12,5 x 34 cm/5,5 kg

    Web: hifiklubben.no

    Pris: 4.998,-
    For å skrive din egen anmeldelse må du være logget inn. Logg inn eller registrer konto.

    Les også:

    Også i denne gruppetesten:

    Pro-Ject Debut III Recordmaster

    Gjør stas på platesamlingen med en platespiller som også er et pent møbel.

    Audio-Technica AT-LP60BT

    Sjelden har vi sett så tydelig hvordan prisen speiler hva man får for pengene.

    Rega Planar 1

    Rega viser hvorfor de regnes som nummer 1 i markedet på lyd for pengene.

    Teac TN-350

    Spilleren fra Teac lyder omtrent som den ser ut, og er et godt valg både estetisk og lydmessig.

    annonse
    annonse
    annonse
    annonse
    Som leser har du kun rett til å benytte Innholdet på lydogbilde.no for personlige og ikke-kommersielle formål. Du kan laste ned, linke til og skrive ut Innhold fra lydogbilde.no for private og ikke-kommersielle formål, forutsatt at du henviser til kilden, respekterer eventuelle rettighetsnotiser og/eller -reservasjoner. Du kan ikke bruke Innhold for noen andre formål eller på noen andre måter enn de som er uttrykkelig tillatt.