annonse
annonse
Sommertilbud: Få tilgang til Lyd & Bilde digitalt i en måned for 1 kr! Prøv Lyd & Bilde
annonse
annonse
annonse

Disse gjør bilradioen digital​​

Du trenger ikke ny bil når FM-nettet slukkes, bare en av disse DAB-adapterne.​

Det har vært en lang prosess, men nå slukkes endelig det analoge FM-nettet i Norge til fordel for digitalradio.

Les: Denne lover bedre DAB-dekning i bilen

Den nye standarden heter som mange vet DAB, eller helt korrekt DAB+, og det krever en ny radiomottaker i bilen. Er du blant de som trenger det, er du ikke alene: 2 millioner biler – antakelig enda flere – har FM-radio og trenger en ettermontert DAB-løsning.

Stor test: 10 DAB+ radioer

Det finnes alternativer til DAB, blant annet kan mobilen brukes til å strømme internettradio. Men det er fremdeles mange områder i Norge som har dårlig dekning for mobilt bredbånd, og skal du bruke mobilen som kilde, må den pr. lov settes fast i en krybbe for at du skal kunne operere den. Uansett er det mindre brukervennlig.

Kan bli dyrt
Å skifte ut stereoanlegget til et med DAB+ kan bli en dyr affære. Opp mot 17.000 til 18.000 kroner i moderne biler med avansert elektronikk, skal vi tro bilverkstedet Flygt Bil i Bodø. Dette fordi det kan bli en stor operasjon å få rattstyring, navigasjon og ryggekamera til å fungere etter utskiftingen av bilstereoen. Men hør med ditt merkeverksted, kanskje din bilstereo er utstyrt med muligheten for å bare påmontere en DAB-modul, i så fall er det en grei affære. Det finnes også flere gode ettermarkedsprodukter. Vi ble for eksempel i 2015 begeistret over Pioneer AVIC-F960 med innebygd CarPlay og navigasjon. I sin nyeste versjon heter denne AVIC-F980.

Rimelige løsninger
Om DAB-regningen blir for dyr for deg, finnes det likevel rimelige muligheter. En av dem er å montere en liten adapter. Den kobles til ditt eksisterende stereoanlegg enten med en AUX-kabel, eller ved at den konverterer radiosignalet til FM, som din gamle bilstereo tar inn. Vips, så har du digitalradio i bilen!

Det er slike adapterløsninger vi tester her. Det er en liten dings som festes på dashbordet, som blir din nye hovedenhet for radio. Du må altså tåle en ekstra liten boks i tillegg til stereoanlegget.

Installasjon
Med adapteren følger en DAB-antenne, som skal klistres på frontruten, langs stolpen på høyre side. Stolpen på førersiden frarådes, da bilens elektronikk potensielt kan forstyrre mottakskvaliteten. Hvis antennen har en liten svart flik som stikker ut på siden, skal denne til jord, som betyr at den skal klistres på selve stolpen. Da må stolpedekselet av, som er relativt enkelt på de fleste biler. Antenneledningen trekker du nedover langs stolpen, slik at den skjules fint bak dekselet. Bare pass på at eventuelle kollisjonsputer ikke blir obstruert av ledningen!

I tillegg skal adapteren kobles til strøm, i praksis sigarettenneren. Å legge strømledningen skjult krever litt hodebry og oppfinnsomhet.

Om din bilstereo har AUX-inngang, kobles denne til DAB-adapterens respektive utgang. Enda en kabel å skjule. Alternativt kan du velge FM, som gir litt dårligere lyd. Da sender adapteren med en bestemt frekvens, som du tuner inn din egen bilradio på. Har denne RDS, vil du kunne se informasjon om stasjon, musikk og trafikkmeldinger på din hovedenhet, akkurat som på en moderne DAB-radio. Vær oppmerksom på at FM-frekvensen risikerer å krangle med en lokal radiostasjon som plutselig er innenfor dekning, og du kan måtte stille inn til en ny frekvens. Dette slipper man med kabel.

Slik testet vi
I denne testen av fem adaptere har vi montert alle bortover dashbordet på undertegnedes bil (Skoda Octavia 3). Av plasshensyn har begge frontvindusstolpene måttet brukes til antenner. Ved problemer med DAB-mottaket ville vi måttet bytte plass for å dobbeltsjekke, men dette har heldigvis ikke vært nødvendig. Fordi vi har installert så mange adaptere om gangen, har en skjult installasjon vært umulig, bilen har derfor i testprosessen sett ut som et virrvarr på fire hjul!

Adapterne har blitt koblet til både FM og med kabel der begge er tilgjengelig, og vi har kjørt fra Oslo til drammen for å sjekke at «service following» funker, altså hvis en stasjon sender på ulik frekvens i to områder, så vil adapteren automatisk bytte til riktig frekvens. NRK P1 skifter frekvens på vestsiden av Fosskolltunnelen, og vi konstaterte at samtlige adaptere lyktes å skifte til riktig frekvens.

Brukervennlighet og sikkerhet
Vi vurderer alltid brukervennlighet på produktene vi tester. Men mens dette kan være et nokså bagatellmessig irritasjonsmoment i andre produktgrupper, kan det i bilen dreie seg om liv og død. Skal du gjøre innstillinger, må du huske å alltid finne et egnet sted å ta til side og stanse bilen før du begynner med dette! Vi vet at mange har dårlig tålmodighet, derfor er det svært viktig at DAB-adapteren er intuitiv. Ikke minst at den har direkteknapper for favorittstasjoner. Må du inn i menyen for å skifte fra en favorittstasjon til en annen, kan det bety økt stopplengde, skulle noe brått skje foran deg. På dette punktet er det dessverre flere produsenter som svikter.

Vi tester:

  • Pure Highway 400 1.695 kr
  • Alpine EZi-DAB-GO 1.695 kr
  • Clint Digital CAD15 1.699 kr
  • Tiny Audio C10 1.899 kr
  • Tiny Audio C5 1.895 kr

Pris: kr
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon.
Produkter i testen
Mangler knapper
Denne fra Alpine er identisk med Pure Highway 400, hvilken du kjøper avhenger av utsalgsstedet.

I likhet med den identiske Pure Highway 400 festes kontrollpanelet på dashbordet med dobbeltsidig tape, og fungerer som en fjernkontroll til hovedenheten. Også her brukes to AA-batterier, og strøm spares ved at skjermen slukkes etter man har gjort det man skal.

Alpine EZi-DAB-GO er samme adapter som Pure Highway 400. Foto: Geir Gråbein Nordby
Alpine EZi-DAB-GO er samme adapter som Pure Highway 400. Foto: Geir Gråbein Nordby

 

Som Highway 400 låter Alpine-enheten fortreffelig, og aller best med AUX-kabel inn i bilstereoen. Automatisk lagring av låter i Spotify er en fiffig detalj.

EZi-DAB-GO er lekker å se på, med få knapper. Men dette er også et problem, for skal man skifte fra en favorittstasjon til en annen, må man bruke piltaster. Det finnes nemlig ingen direkteknapper for lagrede favorittstasjoner. Når man kjører bil, er det viktig å alltid ha øynene på veien, blir man sittende og trykke mens man stirrer på en liten skjerm, er ikke det like trafikksikkert. Man skal selvsagt stanse bilen når man skal gjøre innstillinger, men direkte valg for favorittstasjoner er viktig mener vi, da man bare må innse at visse ting fikler man med også i fart.

Ønsker du håndfrie mobilsamtaler, er det forøvrig Alpine EZi-DAB-BT du skal ha.

Den mest komplette
Tiny Audio C5 har alt man trenger, i en brukervennlig innpakning.

Som Clint CAD15 er Tiny C5 en komplett enhet, med mottaker og fjernkontroll i samme komponent.

Les: Denne lover bedre DAB-dekning i bilen

Denne monteres på dashbordet med dobbeltsidig tape. Antennen klistres langs høyre vindusstolpe (men ikke over innebygde varmetråder og sensorer, er dette umulig kan du bruke sidevinduet bak).

Tiny Audio C5 er det produktet som best kombinerer brukervennlighet og lydkvalitet. Foto: Geir Gråbein Nordby
Tiny Audio C5 er det produktet som best kombinerer brukervennlighet og lydkvalitet. Foto: Geir Gråbein Nordby

 

Det som gjør Tiny C5 en av de klart mest brukervennlige enhetene, er det faktum at den har ti fysiske knapper på toppen, for hver sin lagrede favorittstasjon. Dermed slipper man å se på enheten når man skal skifte radiostasjon, du kan bare føle deg frem. Videre viser skjermen tre linjer med tekst samtidig, slik at du ser både artist og sang, uten å vente på at teksten skal skrolle. Dette er også svært behagelig når det kommer opp trafikk- og nyhetsmeldinger.

Stor test: 10 DAB+ radioer

Lyden er ganske god over FM, men best tilkoblet med AUX-kabel. Da er den minst like god som både Pure og Alpine. Mye mer livlig enn Clint, med bedre bass og rytmisk driv. Pure C5 er den mest totale adapteren i denne testen. Trenger du ikke håndfrie samtaler fra adapteren, er C6 rimeligere og har ellers samme funksjonalitet.

Attpåklatt til bilstereoen
Har du FM-radio i bilen og ikke vil skifte ut bilstereoen, er en av disse adapterne en nødvendighet. Men en helt sømløs integrering gir ingen av dem.

For de over to millioner bilene som kjører på norske veier uten digitalradio, er det nødvendig med en oppgradering. Slukkingen av FM-nettet starter allerede i januar 2017, med Nordland fylke som det første.

Før du kjøper en adapter av typen vi her har testet, bør du høre med ditt merkeverksted hvor mye det koster å få DAB i bilen. Kanskje anlegget er laget for å enkelt kunne oppgraderes. Men i verste fall kan det bli en svært dyr affære, hør da også med et tredjeparts verksted (Mekonomen, Snap Drive) om det lar seg gjøre å installere en bilstereo med DAB for en rimelig penge. Det kan hende du mister rattstyring av bilstereoen, men det kan det likevel være verdt. Har du innebygd ryggekamera, kan det bli verre.

En ettermontert adapter vil aldri bli helt det samme som å ha DAB integrert i bilstereoen. Men de beste av dem er likevel ganske så brukervennlige, du må bare ta deg bryet med å fjerne dekselet på vindusstolpen og skjule kablene så godt du kan. Alternativt få et verksted til å installere adapteren.

Når jobben er gjort, vil du få en god bruker- og lydopplevelse med de beste adapterne. Vår erfaring er at du definitivt bør velge en med direkteknapper for lagring av dine favorittstasjoner. Det gir den tryggeste kjøreturen, dersom du veksler ofte mellom radiostasjoner. Husk at på veien er trygghet alltid det viktigste!

Overlegen brukervennlighet​
Tiny Audio C10 gir den mest skjulte installasjonen, og har super brukervennlighet.

Hovedenheten til Tiny Audio C10 monteres skjult, for eksempel under hanskerommet. Kontrollenheten fungerer som fjernkontroll, og i motsetning til Alpine og Pure har den fysiske knapper til favorittstasjonene. Fjernkontrollen har ikke skjerm, i stedet vises informasjon på bilstereoen, akkurat som man er vant til. Den lille boksen blir dermed en helt naturlig forlengelse av bilstereoen. C10 har en ekstern samtalemikrofon med kabel, som klistres på dashbordet foran deg.

Tiny Audio C10 gir den mest skjulte installasjonen av alle. Foto: Geir Gråbein Nordby
Tiny Audio C10 gir den mest skjulte installasjonen av alle. Foto: Geir Gråbein Nordby

 

Av alle enhetene i testen har C10 den beste brukervennligheten, fordi den er så forbasket enkel. Det eneste vi måtte forhøre oss om, var hvordan man lagret favorittstasjoner. Du må først trykke på ønsket nummerknapp én gang, for så å bekrefte ved å trykke og holde. Dette bør gjøres mens bilen står stille.

Når stasjonene er lagret, er disse knappene alt du kommer vil forholde deg til. C10 låter bedre enn alle de andre koblet med FM. Men der hvor de andre kan bruke AUX-kabel, er ikke dette en mulighet med C10. Derfor låter ikke C10 fullt så livlig som de andre kan. Men brukervennligheten gjør dette til en klar anbefaling.

God lyd, men én svakhet
Pure Highway 400 gir glimrende lyd fra DAB og DAB+, og den har noen fiffige funksjoner. Men brukervennligheten har et par mangler.

Kontrollpanelet til Highway 400 festes på dashbordet med dobbeltsidig tape, og fungerer som en fjernkontroll til hovedenheten, som er festet til antennen. Det er kontrollpanelet du skal forholde deg til, og dette fungerer med to vanlige AA-batterier.

Pure Highway 400 fungerer som en fjernkontroll til den skjulte hovedenheten. Foto: Geir Gråbein Nordby
Pure Highway 400 fungerer som en fjernkontroll til den skjulte hovedenheten. Foto: Geir Gråbein Nordby

 

I tillegg til å gi adgang til DAB-stasjoner kan Highway 400 strømme musikk fra mobilen med Bluetooth. For eksempel fra Spotify, hvor den har en fiffig funksjon. Trykk på Go-tasten, og låten som spilles legges automatisk til spillelisten din på Spotify. Ønsker du i tillegg håndfrie samtaler, trenger du Highway 600.

Mottakeren kobles til stereoanlegget med AUX-kabel eller via FM. FM har ikke like god lyd, men slipper til gjengjeld en kabel, og informasjon fra radiostasjonen vises da på bilstereoen. Med AUX-kabel blir lyden virkelig god. Ulempen er at skjermen på kontrollpanelet slukkes automatisk for å spare strøm, så man ser ikke informasjon om radiostasjon eller trafikkmeldinger før man vekker den med et tastetrykk. Det finnes ikke direkteknapper for favorittstasjoner, man må bla gjennom favorittter med piltaster. Vi foretrekker direkte knapper her.

Tam lyd
Adapteren fra Clint er brukervennlig nok, men lider av generelt flat lyd.

Clint CAD15 er en typisk DAB-adapter, ved at kontrollpanelet og hovedenheten er samme komponent. Denne plasseres på dashbordet med dobbeltsidig tape. Antennen klistres på frontruten med en flik som skal festes til vindusstolpen for jording. Strøm får enheten fra sigarettenneruttaket. Fordelen med alt integrert er at alt tar strøm fra bilen, og man slipper strømsparefunksjoner som at skjermen slukkes. Dette gir god oversikt over radiostasjon, sang som spilles, og eventuelle trafikkmeldinger.

Clint CAD15 har 4 knapper for favorittstasjoner, hver lagrer 4 stasjoner. Foto: Geir Gråbein Nordby
Clint CAD15 har 4 knapper for favorittstasjoner, hver lagrer 4 stasjoner. Foto: Geir Gråbein Nordby

 

CAD15 har fire store direkteknapper for favorittstasjoner. Hver kan lagre fire stasjoner, som tar totalen opp til 16. Det er fint, men samtidig gjør det at man først må trykke en favorittknapp, og deretter bekrefte hvilken av dens fire stasjoner man vil høre. Et ekstra tastetrykk, som bør unngås i trafikken.

Ellers er Clint-adapteren lett å bruke, og vi liker at man kan utføre håndfrie telefonsamtaler og strømme musikk fra mobilen med Bluetooth.

Dessverre er lyden blodfattig. Sendt over FM kan det støye, og med AUX-kabel er lyden altfor lav og tam til at det blir noen høydare.

    Les også

    Yamaha M-5000 og C-5000

    Yamaha M-5000 og C-5000

    Lei av hi-fi? Yamahas high-end forsterkere vil få deg på bedre tanker.

    Legg til som favoritt
    Gold Note IS-1000

    Gold Note IS-1000

    Gold Note sjarmerer og imponerer.

    Legg til som favoritt
    Tivoli Audio PAL+ BT

    Tivoli Audio PAL+ BT

    Reiseradioen til Tivoli er nylig forbedret, er det nok til å holde konkurrentene unna?

    Legg til som favoritt
    Ruark Audio R1 Mk3

    Ruark Audio R1 Mk3

    Bedre lyd får du ikke i denne klassen, men batteriet er latterlig dyrt.

    Legg til som favoritt
    Pure Evoke H4

    Pure Evoke H4

    Pure-radioen er et godt valg for de som trenger et håndtak, men husk å kjøpe batterier.

    Legg til som favoritt
    Geneva Acustica Lounge Radio

    Geneva Acustica Lounge Radio

    Det Genevas kompakte radio mangler av funksjoner, tar den igjen på lyden.

    Legg til som favoritt
    Moderne stereoforsterkere

    Moderne stereoforsterkere

    Det gode gammeldagse stereoanlegget er på vei tilbake, men det skal kunne alle de moderne triksene.

    Legg til som favoritt
    Modul-DAC fra McIntosh

    Modul-DAC fra McIntosh

    Den nye forforsterkeren får utskiftbar digitalomvandlerLegg til som favoritt
    Lukk meny