annonse

DAB-adaptere til bilen

Disse gjør bilradioen digital​​

Du trenger ikke ny bil når FM-nettet slukkes, bare en av disse DAB-adapterne.​

(Foto: Produsenten)

Det har vært en lang prosess, men nå slukkes endelig det analoge FM-nettet i Norge til fordel for digitalradio.

Les: Denne lover bedre DAB-dekning i bilen

Den nye standarden heter som mange vet DAB, eller helt korrekt DAB+, og det krever en ny radiomottaker i bilen. Er du blant de som trenger det, er du ikke alene: 2 millioner biler – antakelig enda flere – har FM-radio og trenger en ettermontert DAB-løsning.

Stor test: 10 DAB+ radioer

Det finnes alternativer til DAB, blant annet kan mobilen brukes til å strømme internettradio. Men det er fremdeles mange områder i Norge som har dårlig dekning for mobilt bredbånd, og skal du bruke mobilen som kilde, må den pr. lov settes fast i en krybbe for at du skal kunne operere den. Uansett er det mindre brukervennlig.

Kan bli dyrt
Å skifte ut stereoanlegget til et med DAB+ kan bli en dyr affære. Opp mot 17.000 til 18.000 kroner i moderne biler med avansert elektronikk, skal vi tro bilverkstedet Flygt Bil i Bodø. Dette fordi det kan bli en stor operasjon å få rattstyring, navigasjon og ryggekamera til å fungere etter utskiftingen av bilstereoen. Men hør med ditt merkeverksted, kanskje din bilstereo er utstyrt med muligheten for å bare påmontere en DAB-modul, i så fall er det en grei affære. Det finnes også flere gode ettermarkedsprodukter. Vi ble for eksempel i 2015 begeistret over Pioneer AVIC-F960 med innebygd CarPlay og navigasjon. I sin nyeste versjon heter denne AVIC-F980.

Rimelige løsninger
Om DAB-regningen blir for dyr for deg, finnes det likevel rimelige muligheter. En av dem er å montere en liten adapter. Den kobles til ditt eksisterende stereoanlegg enten med en AUX-kabel, eller ved at den konverterer radiosignalet til FM, som din gamle bilstereo tar inn. Vips, så har du digitalradio i bilen!

annonse

Det er slike adapterløsninger vi tester her. Det er en liten dings som festes på dashbordet, som blir din nye hovedenhet for radio. Du må altså tåle en ekstra liten boks i tillegg til stereoanlegget.

annonse

Installasjon
Med adapteren følger en DAB-antenne, som skal klistres på frontruten, langs stolpen på høyre side. Stolpen på førersiden frarådes, da bilens elektronikk potensielt kan forstyrre mottakskvaliteten. Hvis antennen har en liten svart flik som stikker ut på siden, skal denne til jord, som betyr at den skal klistres på selve stolpen. Da må stolpedekselet av, som er relativt enkelt på de fleste biler. Antenneledningen trekker du nedover langs stolpen, slik at den skjules fint bak dekselet. Bare pass på at eventuelle kollisjonsputer ikke blir obstruert av ledningen!

I tillegg skal adapteren kobles til strøm, i praksis sigarettenneren. Å legge strømledningen skjult krever litt hodebry og oppfinnsomhet.

Om din bilstereo har AUX-inngang, kobles denne til DAB-adapterens respektive utgang. Enda en kabel å skjule. Alternativt kan du velge FM, som gir litt dårligere lyd. Da sender adapteren med en bestemt frekvens, som du tuner inn din egen bilradio på. Har denne RDS, vil du kunne se informasjon om stasjon, musikk og trafikkmeldinger på din hovedenhet, akkurat som på en moderne DAB-radio. Vær oppmerksom på at FM-frekvensen risikerer å krangle med en lokal radiostasjon som plutselig er innenfor dekning, og du kan måtte stille inn til en ny frekvens. Dette slipper man med kabel.

Slik testet vi
I denne testen av fem adaptere har vi montert alle bortover dashbordet på undertegnedes bil (Skoda Octavia 3). Av plasshensyn har begge frontvindusstolpene måttet brukes til antenner. Ved problemer med DAB-mottaket ville vi måttet bytte plass for å dobbeltsjekke, men dette har heldigvis ikke vært nødvendig. Fordi vi har installert så mange adaptere om gangen, har en skjult installasjon vært umulig, bilen har derfor i testprosessen sett ut som et virrvarr på fire hjul!

annonse

Adapterne har blitt koblet til både FM og med kabel der begge er tilgjengelig, og vi har kjørt fra Oslo til drammen for å sjekke at «service following» funker, altså hvis en stasjon sender på ulik frekvens i to områder, så vil adapteren automatisk bytte til riktig frekvens. NRK P1 skifter frekvens på vestsiden av Fosskolltunnelen, og vi konstaterte at samtlige adaptere lyktes å skifte til riktig frekvens.

Brukervennlighet og sikkerhet
Vi vurderer alltid brukervennlighet på produktene vi tester. Men mens dette kan være et nokså bagatellmessig irritasjonsmoment i andre produktgrupper, kan det i bilen dreie seg om liv og død. Skal du gjøre innstillinger, må du huske å alltid finne et egnet sted å ta til side og stanse bilen før du begynner med dette! Vi vet at mange har dårlig tålmodighet, derfor er det svært viktig at DAB-adapteren er intuitiv. Ikke minst at den har direkteknapper for favorittstasjoner. Må du inn i menyen for å skifte fra en favorittstasjon til en annen, kan det bety økt stopplengde, skulle noe brått skje foran deg. På dette punktet er det dessverre flere produsenter som svikter.

Vi tester:

  • Pure Highway 400 1.695 kr
  • Alpine EZi-DAB-GO 1.695 kr
  • Clint Digital CAD15 1.699 kr
  • Tiny Audio C10 1.899 kr
  • Tiny Audio C5 1.895 kr
Pris: kr
Pluss
Minus
Produkter i testen
Clint Digital CAD15
Tam lyd
Adapteren fra Clint er brukervennlig nok, men lider av generelt flat lyd.
Pure Highway 400
God lyd, men én svakhet
Pure Highway 400 gir glimrende lyd fra DAB og DAB+, og den har noen fiffige funksjoner. Men brukervennligheten har et par mangler.
Tiny Audio C10
Overlegen brukervennlighet​
Tiny Audio C10 gir den mest skjulte installasjonen, og har super brukervennlighet.
Oppsummering
Attpåklatt til bilstereoen
Har du FM-radio i bilen og ikke vil skifte ut bilstereoen, er en av disse adapterne en nødvendighet. Men en helt sømløs integrering gir ingen av dem.
Tiny Audio C5
Den mest komplette
Tiny Audio C5 har alt man trenger, i en brukervennlig innpakning.
Alpine EZi-DAB-GO
Mangler knapper
Denne fra Alpine er identisk med Pure Highway 400, hvilken du kjøper avhenger av utsalgsstedet.
    Har du noe å tilføye?
    Velkommen til Lyd & Bildes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

    Kommentarer

      Motta varsel  
    Varsle meg om
    annonse

    Les også

    Smart budsjettvalg

    Moto G har både blitt billigere og gir mer for pengene enn tidligere.

    Klassisk proffkamera

    La ikke det klassiske retrodesignet lure deg, dette er et helrått kamera.

    Overraskende nøytralt fra Beats

    Hvem hadde trodd at produsenten som elsker feit bass kunne lage noe så nøytralt?

    Muskuløs multikunstner

    Trenger du en kraftig forsterker med DAC og mange innganger, finner du svaret her.

    Hvilken Samsung-TV er det aller beste kjøpet?

    Hvilken Samsung-TV er det aller beste kjøpet? Vi tester oss gjennom jungelen av QLED-skjermer!

    Imponerende kamerarekord

    Mi Note 10 banker konkurrentene med hele fem kameraer og 108 Mp oppløsning.

    Googles minste gjør underverker. Noen ganger.

    Bare et nytt navn og noen små detaljer skiller den nye Nest Mini fra sin forgjenger.

    Prisgunstig mobil under juletreet

    Et steg under luksusmodellene finner vi mobilene som gir best valuta for pengene.

    Platespiller med høyttalere

    Platespiller med forsterker og høyttalere innebygget? Vanligvis en oppskrift på katastrofe, men ikke her.

    Den perfekte nybegynnerforsterkeren

    Hvis man mangler en stereoforsterker til kontoret eller gutterommet, kan det ikke gjøres bedre til denne prisen.