Audio Pro Black Ruby

Svensk uten spenst

Audio Pro Black Ruby er en nett, liten høyttaler som låter like pent som den ser ut. Den låter pent i mellomtonen og har en behagelig klangkarakter. Vi frarøves litt i overtoneområdet, som er noe avrundet, men det er først og fremst den slanke bassen som gjør høyttaleren litt kjedelig i spillestilen.
Behagelig klang
Lydmessig rund i kantene Lite bass
  • 8 ohm/87 dB følsomhet
  • 70 – 25.000 Hz
  • 20 x 19 x 12,6 cm
  • Fargevalg: Svart høyglans

Black Ruby fra svenske Audio Pro er testens rimeligste. En liten og elegant kompakthøyttaler bekledd med svart pianolakk. Audio Pro har for anledningen utviklet sine egne høyttalerelementer og mener selv høyttalerne gir en fantastisk og detaljrik lydgjengivelse. Fordelen med en nedre frekvensgrense så høy som 70 Hz er at det vil gi lite problemer i bassområdet om høyttaleren klemmes inn i en bokhylle eller plasseres tett mot veggen. Faktisk vil det kunne være en fordel, om du ikke velger å supplere høyttalerne med en subwoofer. Vil du henge høyttaleren på veggen, har den knagg for dette.

Lydkvaliteten
Stemmen til Kari Bremnes låter klart og fint, omringet av et behagelig lydbilde. Kanskje litt vel behagelig, for Kari låter i virkeligheten krassere enn dette. Høyttalerne er ikke like distinkte i overtonene som PSB Image B4. Det gjør også at kantslaget på skarptromma blir litt mer dempet, og høyttalerne er i det hele tatt mykere i svingene enn både PSB og Tannoy. Bassgitaren har en klar tonestruktur i sitt øvre register, men som størrelsen også tilsier, er det ikke noe særlig guffe nedover.

Den krevende ”Stup” av Sigvart Dagsland avslører i enda større grad at bassområdet er amputeret. Når refrenget setter inn, kan det nesten virke som om et basselement er koblet ut, sammenliknet med de større Boston Acoustics A 25. Det er også vesentlig mindre futt i bassen enn med de like små PSB-høyttalerne og dessuten en mindre sprek spillestil. Høyttalerne låter pent, balansert og likandes. Men de blir for blodfattige. Det bekreftes ytterligere med mer rocka musikk.

Den elegante, lille Audio Pro Black Ruby glir uproblematisk inn i bokhylla eller kan knagges på veggen. Den låter pent i mellomtonen og har en behagelig klangkarakter. Vi frarøves litt i overtoneområdet, som er noe avrundet, men det er først og fremst den slanke bassen som gjør høyttaleren litt kjedelig i spillestilen. Den kan absolutt trenge en subwoofer.

Oppsummering

Test av 6 rimelige kompakthøyttalere

Man får mye for pengene i små høyttalere, ekstra gledelig er det at de beste i testen leverer oppsiktsvekkende god lydkvalitet. Det hadde vi ikke trodd på forhånd.

Boston Acoustics A 25

Bedre enn det meste

Outsideren i testen stikker av med prinsessen og halve kongeriket. Boston A 25 er en fin allroundhøyttaler, en som går i hylla og låter som en velvoksen høyttaler man aldri blir lei av.

Stort lydbilde Skikkelig bass Spretten dynamikk
Ikke så supergjennomsiktig lyd

PSB Image B4

Mikro med storformatlyd

Det skal ikke være mulig. En høyttaler ikke stort større enn et A4-ark, som spiller som et band på Wembley stadion. Skal vi sette fingeren på noe, er det savnet av litt detaljoppløsning og gjennomsiktighet, men til prisen og ikke minst størrelsen, er dette en fremragende liten høyttaler.

Fyldig klang
Begrenset lydtrykk Ikke veldig detaljert

Canton GLE 420.2

Godt nok

Canton er kjent for sine påkostete høyttalere med høy oppløsning og lynraskt attakk. Budsjetthøyttalerne GLE 420.2 gjør også mye riktig, men ikke alt. For å kunne utfordre de beste måtte de hatt en enda større mellomtonegjengivelse, med bedre dynamisk kontroll, samt en mer oppløst diskant.

Fin og fyldig bass Nøytral og distinkt lyd
Litt slank mellomtone Vi ønsker litt mer luft

Dali Zensor 1

Sensitive Zensor

Dalis nye budsjetthøyttalere er både lette å like og lette å drive! Lyden scorer høyt på alle områder. Hvis vi skal trekke fram noe spesielt må det bli den svært raffinerte diskantgjengivelsen som gjør dette til en klar, åpen og allsidig musikkgjengiver. En fortreffelig allrounder, svært god til prisen!

Utsøkt diskantgjengivelse Åpen mellomtone Følsomme
Savner litt engasjement i bassen

Tannoy Mercury V1

Røverkjøpet

Tannoys nye, glimrende innstegsmodell setter ny standard i prisklassen under 2000 kroner. De gjengir et stort og åpent lydbilde, uten merkbare lyter. Stemmen til Sigvart Dagsland står klart frem med et fint og åpent klangbilde rundt seg. Mellomtonegjengivelsen er meget god, og høyttalerne er dessuten bedre enn de fleste konkurrenter til å trekke lydbildet bakover og innover.

Stort, åpent lydbilde Naturlige overtoner God bass
Ikke de mest høytspillende

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.