JVC NX-PN7

Populært dobbelt smørbrød

For familien med mange iPoder, er JVCs anlegg med doble ladere praktisk. Så lenge den spiller musikk i bakgrunnen, gjør den jobben sin bra.

Jo flere apparater som invaderer hjemmet, desto flere forbannete ledninger må man holde rede på. Har man en dockingstasjon med høyttalere, blir det dessuten krig om hvem sin iPod som skal sitte i. Er det den som vil høre på sin musikk akkurat nå, eller den som trenger å lade batteriene? Som megler i konflikten trer JVC inn med sin NX-PN7, som ganske enkelt har to dockingkontakter. Begge apparatene lades, og det holder med et knappetrykk for å velge hvilken iPod musikken skal spilles fra. Anlegget i seg selv er ganske lett og plastaktig, som i kombinasjon med alle flerfargede lamper og effekter gjør at den føles litt useriøs. Den har derimot bra med kontakter på baksiden, der man kan plugge inn øretelefoner, koble til ekstern lydkilde eller tv-en for videoavspilling. Dessuten har den kontakter for AM- og FM-antenne.

Med andre ord er det også mulig å høre på radio, og da brukes det store tegnvinduet for RDS-informasjon fra radiostasjonen. Der vises også innstillinger, menyer og klokken når apparatet er avslått. På fremsiden er det mange knapper for å velge lydkilde, endre volum, bytte spor eller aktivere såkalt turbolyd. Den lille fjernkontrollen har ikke mindre enn 22 knapper, noe som gjør at man på den ene siden kan styre alt fra den, men på den andre siden er det vanskelig å treffe riktig knapp. En stor fordel er imidlertid at man for en gangs skyld kan styre iPodens menyer direkte fra fjernkontrollen, og man slipper å løpe fram til spilleren hvert kvarter. Alle disse funksjonene og mulighetene gjør at JVCs anlegg passer helt utmerket på kjøkkenet som et alt-i-ett-apparat.

Lydkvaliteten
Også lyden gjør at man nok helst vil plassere den på kjøkkenet. Det fungerer helt utmerket å høre på topplisten mens man klirrer med kasserollene eller med bakgrunnsmusikk til måltidet. Derimot strekker den ikke til for aktiv lytting, da den mangler både kontroll og finesse i lyden. Den overstyrer ofte hvis man forsøker å presse den, og rockemusikkens støyende gitarer gjør at lyden blir grøtete. Tung musikk lider dessuten av at bassen er et eneste bulder, som dessuten gir vibrasjoner i apparatet hvis den er for fremtredende. På et mer moderert volumnivå, og med popmusikk, kan man imidlertid få godt utbytte av musikken siden mellomregisteret er helt ok. Det er bare å innse at dette apparatet ikke handler om å gi best mulig lyd, men å være praktisk i hverdagslivet.

Oppsummering

Philips BTM630

Kongen av funksjoner

Å kalle dette en iPod-høyttaler, er en grov underdrivelse. Aldri tidligere har vi sett et så lite anlegg som kan spille fra så mange kilder og likevel låte så bra.

Mange lydkilder CD-spiller Høyttalertelefon for mobil
Ingen videoutgang Omstendelig å få bra lyd

Griffin Evolve

Trådløs frihet

Med trådløse høyttalere er Evolve helt klart den smidigste og mest lettplasserte løsningen av alle. Dessverre henger ikke lydkvaliteten med i svingene.

Trådløse høyttalere Kan kompletteres Mange inn- og utganger
Resonansproblemer ved dypbass Overføringen brytes opp

XtremeMac Tango X2

Lav og høy klasse

Sjarmerende utseende og lavere pris, høres ut som et framskrittsprosjekt. Dessverre har man spart på alt, men fremfor alt på lyden – og det er å gå i helt feil retning.

Billig Radio Lekkert display
Plastaktig Dårlig bass Ingen meny-navigering

Logitech Pure-Fi Elit

Dunderbra rockemaskin

Pure-Fi er et stort anlegg med like stor lyd. Pålitelige ressurser og et omfang som imponerer og får oss til å digge vilt til denne prisgunstige tungvekteren.

Videoutganger RDS-radio Imponerende lydtrykk
Ingen meny-navigering Mangler alarm

Klipsch iGroove SXT

Enkel og ribbet

Ønsker man seg et diskré og lettplassert apparat uten mange kompliserte finesser, er iGroove akkurat det man leter etter. Holder man seg til enkel musikk, fungerer det bra.

Kompakt størrelse Videoutgang
Begrenset musikkbredde Ingen meny-navigering

Audio Pro Porto Go

Fet lyd fra slankere lillebror

En enklere og billigere variant av vår gamle favoritt Porto Go, er en velkommen nyhet. Man har imidlertid ikke spart på lyden, selv om den ikke er like bra som hos storebror.

Meget prisvennlig godlyd Smidig format Utmerket kvali-tetsfølelse
Ingen menynavigering Ingen videoutgang

Altec Lansing T612

iPhones bestevenn

T612 er en av de få høyttalerne som virkelig er lagd for å fungere med iPhone. Den låter veldig bra så lenge man ikke drar på med for høyt volum.

Forstyrres ikke av mobiler iPhone-funksjoner Flat og lettplasserbar
Ingen menynavigering Ingen videoutgang Fordreining på høyt volum

(f. 1969): Frilansjournalist. Jonas har jobbet for Lyd & Bilde siden 2007 med det meste som kan kalles bærbart. Det vill si mobiler, trådløse høyttalere og hodetelefoner. Iblant kommer testingen inn på kollegaenes områder innenfor multiromslyd, hjemmekino og foto. Han startet sin bane som teknikkjournalist på IDG og skrev blant annet for PC för Alla, Internetworld og det som senere ble M3.