Q Acoustics 2000i 5.0

Hvitkledde riddere

Engelske Q Acoustics har satt seg som mål å være et av de beste høyttalermerkene i forhold til pris. Høye ambisjoner, men konseptet ser ut til å fungere!
Lyd & Bilde mener
Høyttalerne fra Q Acoustics har en flott design, skikkelig byggekvalitet og ikke minst en veldig imponerende lydgjengivelse med massevis av detaljer, åpen og klar stemmegjengivelse og fyldig bass.
De siviliserte engelskmennene låter utmerket på musikk, men kan i noen tilfeller bli litt forsiktige i de tøffeste filmsekvensene.
Spesifikasjoner
  • 22Hz-44 kHz
  • 6 ohm / 92 dB
  • 1” diskant
  • 2 x 6,5” bass
  • Utførelse: Svart og hvitt pianolakk
  • Priser
  • Front: Q Acoustics 2050i – 6.990 kr
  • Senter: Q Acoustics 2000Ci – 1.490 kr
  • Bak: Q Acoustics 2010i – 1.990 kr
forfatter

Q Acoustics har på kort tid opparbeidet seg et meget godt rykte. Deriblant med gulvmodellen 2050i som vår kresne high-end anmelder Sven Bilén har vært full av lovord om. Dette er faktisk deres dyreste høyttalere, og danner grunnlaget for en matchende pakke med senterkanal og kompakte bakhøyttalere. Høyttalerne er tilgjengelig i svart og hvit lakkfinish og har en tiltalende design som er både smart og lekker, med avrundede hjørner og innfelte høyttalerterminaler for skjult kabelføring.

Lydkvalitet
Wow, dette var andre saker, utbryter Geir Nordby. Q Acoustics utmerker seg ved å ha en helt annen oppløsning og detaljeringsgrad enn de rimeligere konkurrentene. Her er det massevis av sprut og liv i både strenge- og blåseinstrumenter, mens piano får en naturlig og fyldig klang. Kort og godt mer detaljer og større realisme fra topp til bunn.

Det er tydelig at de litt større 2050i høyttalerne (som kun overgås av Dynavoice i fysisk størrelse) har større slagkraft og pondus i bassen. Den er også bedre definert, med tydeligere anslag og forskjell mellom tonehøyder enn samtlige av konkurrentene. Stemmegjengivelsen er også i en klasse for seg. Her kommer stemmene friskt og tydelig ut, med skikkelig brystklang, samtidig som lydbildet og stereoperspektivet står fjellstøtt.

Når vi bytter til multikanal musikk i form av ”Quiet Winter Night”, er det også påfallende hvordan høyttalerne holder god oversikt i det krevende og komplekse lydbildet. Sammenhengen er god, og instrumentene får bedre plass rundt seg enn med de andre høyttalersettene. Man får en fin følelse av størrelsen på flygelet, og lydbildet omringer oss fint. Kontrabassen komplekse tonestruktur kommer godt frem, og vi er i det hele tatt imponert over det vi hører.

Så til film og spesialagenten Aaron Cross på frifot i Bourne Legacy: Q Acoustics gir en stor, luftig og nærværende lydgjengivelse, med svært realistisk klang. Det kan kanskje låte litt snilt når Cross fyrer av skuddsalvene sine. Taleforståelsen fra senterkanalen er imidlertid forbilledlig bra: Her kan man ikke bare få med seg hva som blir sagt, men også bedre forstå hvilken tone det blir sagt i når Cross veksler ord med en annen agent. Dette er sofistikert kinolyd av høy klasse!

Konklusjon
Høyttalerne fra Q Acoustics har ikke bare en tiltalende design, de fremstår også meget gjennomført lydmessig med en stram, dynamisk og veloppløst karakter som får frem massevis av detaljer i både musikk- og filmverdenen. Blant alle pakkene i testen, er nok dette den beste til musikk, og rangerer også blant de høyeste til ren og skjær filmlyd.

Les alle artikler i 1 måned for 49 kr

Få tilgang alle +artikler samt hele testarkivet.
Ingen bindingstid.
Allerede abonnent?

Også i denne testen:

Klipsch Reference 5.0

God som gull

Enten det er action, drama, jazz eller rock som står på menyen, trår du ikke feil med Klipsch.

Høyttalerne gjør overraskende mye ut av seg. Både musikk og film gjengis med stor fysikk. Responsen er meget hurtig, slik at trommer og geværskudd smeller hardt og raskt. Tonene henger godt sammen, og blåseinstrumenter er spesielt imponerende.
Senterhøyttaleren går ikke veldig dypt i bassregisteret. Storebror RC-52 II kan med fordel vurderes.

Cerwin-Vega XLS 5.0

Bassbrølet

Skal du spille høyt, er det Cerwin-Vega som gjelder. Men film og musikk trenger også andre kvaliteter.

Gitt en kraftig nok forsterker kan disse høyttalerne spille høyt, med en bass som kjennes fysisk på kroppen.
Her er verken overtoner eller undertoner. Ikke så mye mellomtoner heller, når sant skal sies. Høyttalerne har et ganske monotont bassregister, og åpner seg aldri på verken film eller musikk.

Tannoy Mercury 5.0

Mer musikalsk enn macho

Mercury-serien fra Tannoy er blant våre absolutte budsjettfavoritter i stereo, men er de tøffe nok til å engasjere i hjemmekinoen?

Tannoy-høyttalerne leverer et stort og fyldig lydbilde, med fint fokus og meget fin detaljoppløsning. Klangbalansen er varm og gjør at disse høyttalerne egner seg bra til variert musikk.
Mercury-settet mangler litt råskap og lykkes ikke helt i å få nakkehårene til å reise seg når det virkelig gjelder. Det finnes utfordrere med enda mer energi, dynamikk og detaljer, som totalt sett gir mer engasjerende filmlyd.

Dynavoice Challenger 5.0

DYNAMIKK til innbruddspris

Vil du ha en fet hjemmekino uten å ribbe kontoen? Dynavoice har en potent høyttalerpakke til halve prisen av konkurrentene…

Her får du store og kraftige høyttalere med skikkelig tyngde i bassen og evnen til å smelle høyt til når filmeffektene krever det.
Størrelsen og slagkraften går litt på bekostning av presisjonen. Bassen er ikke alltid like taktfast, og de minste detaljene uteblir. Til gjengjeld er dette en pakke som gir svært mye lyd for pengene.

Argon 6000 5.0

Billig på alle måter

”Hør alt for halve prisen,” loves det fra testens billigste høyttalersett. Det er ikke helt sant.

Argon gir en følelse av hvor mye mer man får ved å droppe de minste subwoofer-/satellitthøyttalersystemene og komplette surroundanlegg i plast. Større og mer massiv lyd som fyller rommet mer.
Dessverre kommer ikke overtonene godt nok frem, slik at lydbildet blir litt innestengt. Det låter også rotete i bassen, og utseendet er heller uinspirerende.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.