Følg oss på

Søk etter tester, nyheter og anmeldelser...

Dynavoice Challenger 5.0

DYNAMIKK til innbruddspris

Vil du ha en fet hjemmekino uten å ribbe kontoen? Dynavoice har en potent høyttalerpakke til halve prisen av konkurrentene…
Lyd & Bilde mener
Her får du store og kraftige høyttalere med skikkelig tyngde i bassen og evnen til å smelle høyt til når filmeffektene krever det.
Størrelsen og slagkraften går litt på bekostning av presisjonen. Bassen er ikke alltid like taktfast, og de minste detaljene uteblir. Til gjengjeld er dette en pakke som gir svært mye lyd for pengene.
Spesifikasjoner
  • 25Hz-32 kHz (- 3 dB)
  • 8 ohm / 93 dB
  • 1” diskant
  • 2 x 5 ¼” mellomtone
  • 2 x 6,5” bass
  • Utførelse: Svart, eik, hvitt
  • Priser
  • Front: Dynavoice Challenger M-65 EX V.4 – 3.690 kr
  • Senter: Dynavoice Challenger C-5 EX V.4 – 1.190 kr
  • Bak: Dynavoice Challenger S-5 EX V.4 – 1.390 kr

Svenske Dynavoice banet i sin tid vei som et av de første Kina-produserte høyttalermerkene som ga hittil uante mengder lydmessig valuta for pengene. Vi fikk regelrett hakeslepp av lydgjengivelsen fra de gulvstående Challenger M-65, som tross beskjeden pris på 2.500 kroner spilte som en fullblods hi-fi høyttaler! Bestselgeren M-65 er nå ute i sin fjerde versjon med en rekke kosmetiske og tekniske forandringer. M-65 er med god margin de største fronthøyttalerne i testen, og med to kraftige basselementer og fire(!) bassporter på baksiden er de helt klart laget for å flytte luft!

Lydkvalitet
Vårt første inntrykk er at de svensk-kinesiske kolossene låter usedvanlig velavstemt.  Dynavoice er i likhet med Tannoy veldig ”snille” og behagelige i klangen, men her er det en helt annen dynamikk og fylde! Bassen rekker dypere ned i frekvens, og er kraftig nok til at stolryggen dirrer på de tøffeste bassgangene. Høyttalerne kan spille meget høyt og rent uten påtrengende forvrengning.

Stereoperspektivet er stort og bredt, og bringer oss litt tettere på musikken enn de mer tilbakelente Tannoyene. Til gjengjeld mangler det litt presisjon sammenlignet med skottene: Instrumenter og stemmer virker litt mer tilfeldig plassert i lydbildet, og det  kan virke litt diffust til tider.

Dette inntrykket består når vi bytter til den høyoppløste Blu-ray musikken Quiet Winter Night i surround: Selv om bassgjengivelsen er fyldig, er den ikke spesielt stram, og det virker som detaljene er tonet ned litt, kanskje for ikke å avsløre svakheter, men resultatet blir at dybdefølelsen blir litt ”grunnere” enn dette lydopptaket ellers er i stand til.

Den litt ulne musikkpresentasjonen er imidlertid glemt når vi får se og høre Bourne Legacy i aksjon på filmlerretet. Dynavoice-settet byr på en stor og mektig filmlyd, hvor den fyldige lydkarakteren gir stor innlevelse og morofaktor. Lydbildet er større og mer massivt enn hos Tannoy, og bringer filmopplevelsen tettere innpå oss. Det er tydelig at disse høyttalerne er komfortable med litt høyere lydnivå enn Tannoyene trives med!

Annonse

Konklusjon
Selv om det er lett å glemme i kampens hete, har vi her målt pakken fra Dynavoice opp mot adskillig dyrere konkurrenter. Og de må sies å greie seg imponerende bra. Lydmessig er ikke M-65 og kompani like presise og detaljerte som testens beste, men de har en stor, kraftig lyd med massevis av bass som er veldig lett å like. Spesielt på filmlyd som favoriserer litt ekstra trykk og volum, kommer Dynavoice heldig ut takket være de store og potente fronthøyttalerne.

Full tilgang til Lyd & Bilde for 49 kr

Prøv i 30 dager og få tilgang til over 6000 tester, alle nyheter, guider og anmeldelser.

Det er ingen bindingstid og du kan si opp når du selv vil. Ønsker du å bestille magasinet? Klikk her Allerede abonnent ?

Også i denne testen:

Klipsch Reference 5.0

God som gull

Enten det er action, drama, jazz eller rock som står på menyen, trår du ikke feil med Klipsch.

Høyttalerne gjør overraskende mye ut av seg. Både musikk og film gjengis med stor fysikk. Responsen er meget hurtig, slik at trommer og geværskudd smeller hardt og raskt. Tonene henger godt sammen, og blåseinstrumenter er spesielt imponerende.
Senterhøyttaleren går ikke veldig dypt i bassregisteret. Storebror RC-52 II kan med fordel vurderes.

Q Acoustics 2000i 5.0

Hvitkledde riddere

Engelske Q Acoustics har satt seg som mål å være et av de beste høyttalermerkene i forhold til pris. Høye ambisjoner, men konseptet ser ut til å fungere!

Høyttalerne fra Q Acoustics har en flott design, skikkelig byggekvalitet og ikke minst en veldig imponerende lydgjengivelse med massevis av detaljer, åpen og klar stemmegjengivelse og fyldig bass.
De siviliserte engelskmennene låter utmerket på musikk, men kan i noen tilfeller bli litt forsiktige i de tøffeste filmsekvensene.

Cerwin-Vega XLS 5.0

Bassbrølet

Skal du spille høyt, er det Cerwin-Vega som gjelder. Men film og musikk trenger også andre kvaliteter.

Gitt en kraftig nok forsterker kan disse høyttalerne spille høyt, med en bass som kjennes fysisk på kroppen.
Her er verken overtoner eller undertoner. Ikke så mye mellomtoner heller, når sant skal sies. Høyttalerne har et ganske monotont bassregister, og åpner seg aldri på verken film eller musikk.

Tannoy Mercury 5.0

Mer musikalsk enn macho

Mercury-serien fra Tannoy er blant våre absolutte budsjettfavoritter i stereo, men er de tøffe nok til å engasjere i hjemmekinoen?

Tannoy-høyttalerne leverer et stort og fyldig lydbilde, med fint fokus og meget fin detaljoppløsning. Klangbalansen er varm og gjør at disse høyttalerne egner seg bra til variert musikk.
Mercury-settet mangler litt råskap og lykkes ikke helt i å få nakkehårene til å reise seg når det virkelig gjelder. Det finnes utfordrere med enda mer energi, dynamikk og detaljer, som totalt sett gir mer engasjerende filmlyd.

Argon 6000 5.0

Billig på alle måter

”Hør alt for halve prisen,” loves det fra testens billigste høyttalersett. Det er ikke helt sant.

Argon gir en følelse av hvor mye mer man får ved å droppe de minste subwoofer-/satellitthøyttalersystemene og komplette surroundanlegg i plast. Større og mer massiv lyd som fyller rommet mer.
Dessverre kommer ikke overtonene godt nok frem, slik at lydbildet blir litt innestengt. Det låter også rotete i bassen, og utseendet er heller uinspirerende.
forfatter

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Vis kommentarer

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes kommentarfelt. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

Kontakt

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
Org. Nr 965 237 186
© 2021 Publish AS

Hold deg oppdatert!

Motta vårt nyhetsbrev:
© 2021 Publish AS - Lyd & Bilde arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Som leser har du kun rett til å benytte Innholdet på lydogbilde.no for personlige og ikke-kommersielle formål. Du kan laste ned, linke til og skrive ut Innhold fra lydogbilde.no for private og ikke-kommersielle formål, forutsatt at du henviser til kilden, respekterer eventuelle rettighetsnotiser og/eller -reservasjoner. Du kan ikke bruke Innhold, herunder (men ikke begrenset til) ikoner, for noen andre formål eller på noen andre måter enn de som er uttrykkelig tillatt. NB! Artikler som ligger utenfor plusstjenesten er ≪kjøpt fri≫ av muren av vedkommende produsent/leverandør.