Vårt første møte med Reference-serien i sin andre utgave var en gruppetest i L&B nr 3 2011, hvor RF-62 II gikk seirende ut med ”masse dynamikk, liv og moro”, og ”med en jevn klangbalanse og behagelig oppløst diskantgjengivelse”. Lillebror RF-52 II har et mindre kabinett og mindre elementer, men slektskapen er umiskjennelig.
Fronthøyttalerne spiller hele 96 dB med bare én watt fra forsterkeren, og med 8 ohms impedans er de en enkel affære å drive.
Senterhøyttaleren har litt mindre bestykning, med to 4-tommers mellomtonebasser. Bakhøyttalerne, har også et 4-tommers element, i tillegg til to bipolare horndiskanter for å simulere dobbelt sett bakhøyttalere når disse er montert direkte til siden for sitteposisjonen.
Lydkvaliteten
Du verden for et lydbilde på film! Actionscenene får trøkk til tusen, samtidig som lydbildet strekker seg langt bak oss. Lyden er langt mer oppløst og balansert enn man kanskje skulle tro.
Mens Q Acoustic er fine og detaljerte i overtonene, er det mer sprut og liv i diskantgjengivelsen til Klipsch. Horndiskantene gjengir skarptrommeslag med skikkelig smell, samtidig som overtonene til instrumentene leveres sømløst og tidsriktig. RF-52 II er rytmiske og dynamiske, men uten å bli aggressive. Saksofon låter uhørt bra, med stor kropp og skikkelig fysikk.
Der hvor mange av høyttalerne blir litt forsiktige og snille, har Klipsch en åpen og utagerende mellomtone, som gjør at både sangstemmer og filmdialoger fysisk står ut fra høyttalerne.
Og høyttalerne har en ganske heftig bass tross sine små mål, selv om de ikke går like dypt som Q Acoustics og Dynavoice. Klipsch kan dessuten spille høyt, og det uten å bli spesielt anstrengt. Tøft!
Hvis budsjettet tillot det, ville vi nok gått for en litt større senterhøyttaler, men den kompakte RC-42 II har likevel god kontroll på dialogene. Bakhøyttalerne tilfører dessuten stort rom bak oss og trekker oss inn i handlingen
Konklusjon
Klipsch RF-52 II er slettes ikke langt fra sine storebrødre RF-62 II med sin dynamiske og spreke spillestil. Horndiskanten er slettes ikke skrikende, men snarere en naturlig del av lydbildet. Både sangstemmer og filmdialoger kommer godt ut fra lydbildet, og høyttalerne har en sprek gjengivelse av bassrytmer og eksplosjoner.
Bakhøyttalerne tegner et større lydbilde bak hodet vårt enn de andre, takket være bipolare diskantelementer. Senterhøyttaleren går ikke veldig dypt, så send gjerne bassfrekvensene i senterkanalen til fronthøyttalerne eller en subwoofer.
Dette er en ekstremt god allroundpakke!
Også i denne testen:
Q Acoustics 2000i 5.0
Hvitkledde riddere
Engelske Q Acoustics har satt seg som mål å være et av de beste høyttalermerkene i forhold til pris. Høye ambisjoner, men konseptet ser ut til å fungere!
Cerwin-Vega XLS 5.0
Bassbrølet
Skal du spille høyt, er det Cerwin-Vega som gjelder. Men film og musikk trenger også andre kvaliteter.
Tannoy Mercury 5.0
Mer musikalsk enn macho
Mercury-serien fra Tannoy er blant våre absolutte budsjettfavoritter i stereo, men er de tøffe nok til å engasjere i hjemmekinoen?
Dynavoice Challenger 5.0
DYNAMIKK til innbruddspris
Vil du ha en fet hjemmekino uten å ribbe kontoen? Dynavoice har en potent høyttalerpakke til halve prisen av konkurrentene…
Argon 6000 5.0
Billig på alle måter
”Hør alt for halve prisen,” loves det fra testens billigste høyttalersett. Det er ikke helt sant.
Les videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spar 925,-)
Prøv LB+Total i 1 måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned for kun 79,-
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser