Følg oss på

Søk etter tester, nyheter og anmeldelser...

Klipsch Reference 5.0

God som gull

Enten det er action, drama, jazz eller rock som står på menyen, trår du ikke feil med Klipsch.
Lyd & Bilde mener
Høyttalerne gjør overraskende mye ut av seg. Både musikk og film gjengis med stor fysikk. Responsen er meget hurtig, slik at trommer og geværskudd smeller hardt og raskt. Tonene henger godt sammen, og blåseinstrumenter er spesielt imponerende.
Senterhøyttaleren går ikke veldig dypt i bassregisteret. Storebror RC-52 II kan med fordel vurderes.
Spesifikasjoner
  • 36 Hz - 24 kHz (± 3 dB)
  • 8 ohm / 96 dB
  • 1” diskant, horn
  • 2 x 5,5” mellomtone/bass, horn
  • Utførelse: Svart ask
  • Priser
  • Front: Klipsch RF-52 II – 5.990 kr
  • Senter: Klipsch RC-42 II – 1.990 kr
  • Bak: Klipsch RS-41 II – 2.990 kr

Vårt første møte med Reference-serien i sin andre utgave var en gruppetest i L&B nr 3 2011, hvor RF-62 II gikk seirende ut med ”masse dynamikk, liv og moro”, og ”med en jevn klangbalanse og behagelig oppløst diskantgjengivelse”. Lillebror RF-52 II har et mindre kabinett og mindre elementer, men slektskapen er umiskjennelig.

Fronthøyttalerne spiller hele 96 dB med bare én watt fra forsterkeren, og med 8 ohms impedans er de en enkel affære å drive.

Senterhøyttaleren har litt mindre bestykning, med to 4-tommers mellomtonebasser. Bakhøyttalerne, har også et 4-tommers element, i tillegg til to bipolare horndiskanter for å simulere dobbelt sett bakhøyttalere når disse er montert direkte til siden for sitteposisjonen.

Lydkvaliteten
Du verden for et lydbilde på film! Actionscenene får trøkk til tusen, samtidig som lydbildet strekker seg langt bak oss. Lyden er langt mer oppløst og balansert enn man kanskje skulle tro.

Mens Q Acoustic er fine og detaljerte i overtonene, er det mer sprut og liv i diskantgjengivelsen til Klipsch. Horndiskantene gjengir skarptrommeslag med skikkelig smell, samtidig som overtonene til instrumentene leveres sømløst og tidsriktig. RF-52 II er rytmiske og dynamiske, men uten å bli aggressive. Saksofon låter uhørt bra, med stor kropp og skikkelig fysikk.

Annonse

Der hvor mange av høyttalerne blir litt forsiktige og snille, har Klipsch en åpen og utagerende mellomtone, som gjør at både sangstemmer og filmdialoger fysisk står ut fra høyttalerne.

Og høyttalerne har en ganske heftig bass tross sine små mål, selv om de ikke går like dypt som Q Acoustics og Dynavoice. Klipsch kan dessuten spille høyt, og det uten å bli spesielt anstrengt. Tøft!

Annonse

Hvis budsjettet tillot det, ville vi nok gått for en litt større senterhøyttaler, men den kompakte RC-42 II har likevel god kontroll på dialogene.  Bakhøyttalerne tilfører dessuten stort rom bak oss og trekker oss inn i handlingen

Konklusjon
Klipsch RF-52 II er slettes ikke langt fra sine storebrødre RF-62 II med sin dynamiske og spreke spillestil. Horndiskanten er slettes ikke skrikende, men snarere en naturlig del av lydbildet. Både sangstemmer og filmdialoger kommer godt ut fra lydbildet, og høyttalerne har en sprek gjengivelse av bassrytmer og eksplosjoner.

Bakhøyttalerne tegner et større lydbilde bak hodet vårt enn de andre, takket være bipolare diskantelementer. Senterhøyttaleren går ikke veldig dypt, så send gjerne bassfrekvensene i senterkanalen til fronthøyttalerne eller en subwoofer.

Dette er en ekstremt god allroundpakke!

Full tilgang til Lyd & Bilde for 49 kr

Prøv i 30 dager og få tilgang til over 6000 tester, alle nyheter, guider og anmeldelser.

Det er ingen bindingstid og du kan si opp når du selv vil. Ønsker du å bestille magasinet? Klikk her Allerede abonnent ?

Også i denne testen:

Q Acoustics 2000i 5.0

Hvitkledde riddere

Engelske Q Acoustics har satt seg som mål å være et av de beste høyttalermerkene i forhold til pris. Høye ambisjoner, men konseptet ser ut til å fungere!

Høyttalerne fra Q Acoustics har en flott design, skikkelig byggekvalitet og ikke minst en veldig imponerende lydgjengivelse med massevis av detaljer, åpen og klar stemmegjengivelse og fyldig bass.
De siviliserte engelskmennene låter utmerket på musikk, men kan i noen tilfeller bli litt forsiktige i de tøffeste filmsekvensene.

Cerwin-Vega XLS 5.0

Bassbrølet

Skal du spille høyt, er det Cerwin-Vega som gjelder. Men film og musikk trenger også andre kvaliteter.

Gitt en kraftig nok forsterker kan disse høyttalerne spille høyt, med en bass som kjennes fysisk på kroppen.
Her er verken overtoner eller undertoner. Ikke så mye mellomtoner heller, når sant skal sies. Høyttalerne har et ganske monotont bassregister, og åpner seg aldri på verken film eller musikk.

Tannoy Mercury 5.0

Mer musikalsk enn macho

Mercury-serien fra Tannoy er blant våre absolutte budsjettfavoritter i stereo, men er de tøffe nok til å engasjere i hjemmekinoen?

Tannoy-høyttalerne leverer et stort og fyldig lydbilde, med fint fokus og meget fin detaljoppløsning. Klangbalansen er varm og gjør at disse høyttalerne egner seg bra til variert musikk.
Mercury-settet mangler litt råskap og lykkes ikke helt i å få nakkehårene til å reise seg når det virkelig gjelder. Det finnes utfordrere med enda mer energi, dynamikk og detaljer, som totalt sett gir mer engasjerende filmlyd.

Dynavoice Challenger 5.0

DYNAMIKK til innbruddspris

Vil du ha en fet hjemmekino uten å ribbe kontoen? Dynavoice har en potent høyttalerpakke til halve prisen av konkurrentene…

Her får du store og kraftige høyttalere med skikkelig tyngde i bassen og evnen til å smelle høyt til når filmeffektene krever det.
Størrelsen og slagkraften går litt på bekostning av presisjonen. Bassen er ikke alltid like taktfast, og de minste detaljene uteblir. Til gjengjeld er dette en pakke som gir svært mye lyd for pengene.

Argon 6000 5.0

Billig på alle måter

”Hør alt for halve prisen,” loves det fra testens billigste høyttalersett. Det er ikke helt sant.

Argon gir en følelse av hvor mye mer man får ved å droppe de minste subwoofer-/satellitthøyttalersystemene og komplette surroundanlegg i plast. Større og mer massiv lyd som fyller rommet mer.
Dessverre kommer ikke overtonene godt nok frem, slik at lydbildet blir litt innestengt. Det låter også rotete i bassen, og utseendet er heller uinspirerende.
forfatter

(f. 1981): Redaksjonssjef. Audun ble ansatt som journalist hos Lyd & Bilde i 2004 og har spilt en aktiv rolle i utviklingen av L&B som magasin og nettsted. Audun er ekstremt kvalitetsbevisst, og kjent for sine kresne ører og skarpe blikk. Som redaksjonssjef holder han et våkent øye med alt journalistene skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Bildes TV-tester.

10 Comments

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes kommentarfelt. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

Kontakt

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
Org. Nr 965 237 186
© 2021 Publish AS

Hold deg oppdatert!

Motta vårt nyhetsbrev:
© 2021 Publish AS - Lyd & Bilde arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Som leser har du kun rett til å benytte Innholdet på lydogbilde.no for personlige og ikke-kommersielle formål. Du kan laste ned, linke til og skrive ut Innhold fra lydogbilde.no for private og ikke-kommersielle formål, forutsatt at du henviser til kilden, respekterer eventuelle rettighetsnotiser og/eller -reservasjoner. Du kan ikke bruke Innhold, herunder (men ikke begrenset til) ikoner, for noen andre formål eller på noen andre måter enn de som er uttrykkelig tillatt. NB! Artikler som ligger utenfor plusstjenesten er ≪kjøpt fri≫ av muren av vedkommende produsent/leverandør.