Cerwin-Vega XLS-28 er den minste gulvhøyttaleren i serien, og ser ut som en miniatyrutgave av den aller største XLS-215. I stedet for to enorme 15-tommere benyttes i stedet 8-tommers basser. Følsomheten på 89,8 dB er moderat til å være Cerwin-Vega, da de største modellene, spiller over 95 dB med én watt fra forsterkeren. Lavere følsomhet er et kompromiss for å få mye bass ut av mindre basselementer og mindre kabinett.
Cerwin-Vega har testens største senterhøyttaler og bakhøyttalere, som bør kunne gi god fylde og dynamikk i dialoger og surroundeffekter.
Lydkvaliteten
Få trøkker like mye i bassen som Cerwin-Vega. Basselementet pumper løs, og vi kjenner det godt i kroppen når vi spiller høyt med rock og hip-hop. Snakk om fysisk basstromme!
Men selv rock og hip-hop trenger overtoner. Hva skal man med en vrenggitar som ikke kommer frem i lydbildet? Og det er her det svikter hos XLS-28. For å få frem rytmene har bassområdet fått en pukkel som maskerer for mellomtonen, som resulterer i et temmelig innestengt lydbilde. Storebror XLS-15, som vant sin gruppetest i vår sommerutgave 2010, manglet også overtoner, men her var mellomtonen klarere og lydbildet dermed langt mer balansert. XLS-28 låter for innestengt til å fungere noe særlig. Hvor er hi-hat-en? Hvor er bittet i gitarene? Og hvorfor låter et piano som om strengene er gjengrodd i gammelt fett og støv?
Actionfilm som The Bourne Legacy sier ”ja, takk” til basstrykket fra Cerwin-Vega. Når det smeller i rifler og bomber, er det heftig å kjenne det fysisk på kroppen.
Men dialogene låter ikke videre åpne. I stedet er det omtrent bare brystklangområdet det fokuseres på, mens konsonanter ikke kommer nok ut. For å overdrive kraftig virker det nesten som om menneskene på skjermen snakker med munnen lukket. Faktisk ringte logopeden oss nettopp for å melde at Cerwin-Vega ikke hadde møtt opp til timen sin.
Konklusjon
Cerwin-Vega har virkelig slagkraft i bassområdet. Høyttalerne kan spille skikkelig høyt, slik at basstrommer kjennes fysisk i mellomgulvet.
Problemet er at de ikke kan så mye mer. En pukkel i bassområdet maskerer for det viktige mellomtoneområdet, slik at sangstemmer og filmdialoger låter innestengt. Også rock og action fortjener mer trøkk oppover i toneregisteret, da ville vrenggitarer kommet bedre ut, og geværskudd smelt mer i toppen. I stedet låter de nesten som om de fyres av fra bak en vegg.
Dette høyttalersystemet er absolutt rytmisk og kan låte tøft, men trenger en surroundreceiver med romkorreksjon for å få bedre tonal balanse.
Også i denne testen:
Klipsch Reference 5.0
God som gull
Enten det er action, drama, jazz eller rock som står på menyen, trår du ikke feil med Klipsch.
Q Acoustics 2000i 5.0
Hvitkledde riddere
Engelske Q Acoustics har satt seg som mål å være et av de beste høyttalermerkene i forhold til pris. Høye ambisjoner, men konseptet ser ut til å fungere!
Tannoy Mercury 5.0
Mer musikalsk enn macho
Mercury-serien fra Tannoy er blant våre absolutte budsjettfavoritter i stereo, men er de tøffe nok til å engasjere i hjemmekinoen?
Dynavoice Challenger 5.0
DYNAMIKK til innbruddspris
Vil du ha en fet hjemmekino uten å ribbe kontoen? Dynavoice har en potent høyttalerpakke til halve prisen av konkurrentene…
Argon 6000 5.0
Billig på alle måter
”Hør alt for halve prisen,” loves det fra testens billigste høyttalersett. Det er ikke helt sant.
Les videre med LB+
Høsttilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker
LB+ Total mnd
Tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home i en måned
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i et år (Mest å spare)
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser