GRUPPETESTHifiman Sundara

Testvinner i åpen klasse

Hifiman Sundara er ikke bare det beste kjøpet i klassen, her får man også den beste lyden.
Karakter
Hifiman Sundara
Lyd & Bilde mener
Perfekt balansert lyd med potent bass og bøttevis med detaljer. Superdefinert lydbilde med nær komplette kvaliteter.
Størrelsen og vekten kan være hemmende.
Spesifikasjoner

Type: Åpen, over øret
Prinsipp: Planmagnetisk
Sammenleggbare: Nei
Mikrofon / fjernkontroll: Nei / nei
Kabel: 3,5m 6,35mm inkl. 3,5mm adapter (1,5 meter, utskiftbar)
Elementer: ca 80 mm
Impedans / følsomhet: 37 ohm / 94 dB
Frekvensrespons: 6-75.000 hz
Vekt: 372 gram (uten kabel)
Farge: svart

forfatter

Mens de fleste hodetelefoner bruker dynamiske elementer, lager noen sine egne elementer, som bruker et annet driftsprinsipp. Hifiman Sundara er blant dem, og her er membranflaten også større enn vanlig. Sundara bruker planmagnetiske elementer i åpne øreklokker, det har sine fordeler, men også noen ulemper.

Øreklokkene på Sundara er overlegent størst i denne klassen, og hver av dem er koblet sammen men en kabel som er lett utskiftbar. Det følger også med en kortere 1,5m kabel, men tross den lave impedansen, er de ikke spesielt godt egnet på mobilen. Men de kan utstyres med balanserte kabler, hvis man har en hodetelefonforsterker med balanserte utganger.

Hifiman Sundara i praksis

Med lav Impedans og lav følsomhet, er Sundara relativt fin å drive med en Audioquest Cobalt, koblet til mobilen, selv om den ruvende fysikken til hodetelefonene, ikke er særlig egnet til bærbart bruk. De egner seg bedre i godstolen, plugget til utgangen på en Hegel H190, eller den prisgunstige hodetelefonforsterkeren Shiit Magni 3+.

Den høye vekten kompenseres elegant av de store, skråstilte øreputene og det brede bånden under hodebøylen. Her lekker lyden i rikt monn fra gitteret på øreklokkene, men i mindre grad fra øreputene. Som bruker kunstskinn på sidene, og stoff på innsiden. Sundara er de klart stiveste hodetelefonene i testen, og tilpasning er ikke lett. Man kan bye forsiktig på metallbøylen hvis man må, men jeg opplevde at de satt tett og godt på hodet uten fysiske modifikasjoner.

Den planmagnetiske konstruksjonen i Sundara har lavere bevegelig masse. En såkalt Neo Supernano membran som er mellom 1 og 2 mikron tykk, er lettere enn en dynamisk membran, og i teorien skal det gi mer presis og raskere transientrespons.
Det funker som bare rakkern i Sundara. I tillegg til en gnistrende dynamisk respons, har den faktisk meget overbevisende bassgjengivelse. Stram og potent på samme tid, og bassen driver rytmen i musikken på forbilledlig vis. Den går heller ikke hær særlig dypt, men det merkes ikke så godt fordi den er superdefinert og slett ikke redd for å trøkke til.

Men det er på oppløsning, transientrespons og detaljgjengivelse Sundara virkelig utmerker seg. Vokalgjengivelsen er nøytral, åpen og smekkfull av klangfarger. Strykere lyder mer troverdig her enn på noen annen åpen hodetelefon i denne klassen, og klaverklangen får den desidert mest klangfulle gjengivelsen i Sundara.

Konklusjon

Hifiman Sundara er det beste hi-fi-kjøpet i denne klassen. Lyden er mer raffinert, luftigere og dynamisk enn hos konkurrentene. Diskanten er silkemyk, bassen potent, og mellomtonen er glassklar og nøytralt gjengitt. Lydbildet oppleves som stort og åpent, og de trives like god på Brockhampton som Beethoven. Sundara rett og slett et kupp til prisen, og perfekt for hjemmebruk, om enn ikke særlig mobilvennlig.

HiFiMAN Sundara målt med miniDSP EARS og REW. Kompensert mot hva miniDSP mener er subjektivt lineært.
En meget pen frekvenskurve her. Igjen dupper miniDSP-mikrofonen litt ved 4 kHz, som er en artefakt.

Også i denne testen:

Beyerdynamic DT 1990 Pro

Sylskarp analytiker

Studiokvalitetene er hodetelefonenes styrke, og svakhet, må prøves før kjøp.

Superoppløst og analytisk. Stålkontroll i bassen, meget åpen og detaljert lyd, og glimrende bærekomfort.
Den analytiske karakteren gir spissere, og mindre lyttevennlig lyd.

Sony MDR-Z7M2

Underholdningen er reddet

Sony har forbedret sin premiummodell Z7 med teknologi fra flaggskipet Z1R. Resultatet er enda mer hardtslående.

Ekstremt komfortable øreputer. Flott kvalitetsfølelse, mye metall. Heftig bass, svært underholdende lytting.
Dynamikk kunne vært mer utagerende, og bassen kjappere. Tar litt fokus fra overtoner og luft i musikken.

Beyerdynamic Amiron Home

Det mest fornuftige valget

Beyerdynamic Amiron Home er en usedvanlig vellykket allround hodetelefon.

Detaljert, varmt og åpent lydbilde med meget potent bass. Ypperlig bærekomfort og høy kvalitet.
Krever en seriøs forsterker. Kan lyde litt for mykt for noens smak.

Denon AH-D5200

Fabelaktig lukket musikkformidler

Denon AH-D5200 er blant de aller beste lukkede i sin klasse.

Superflott og detaljert lydbilde med masse klangfarger. Lekker utførelse og fin komfort.
Diskantgjengivelsen kunne vært litt mer finmasket.

Fostex T60RP

Musikken utfolder seg

Om det er fordi de er semiåpne vites ikke, men Fostex T60RP har renere lyd enn de fleste lukkede i klassen.

Flott oppløsning, fyldig bass og stort rom. Meget musikalsk presentasjon.
Meget tungdrevne! Glem å bruke disse med mobilen. Litt tilbakelent diskant. Ser ut som industrielle hørselvern…

Sennheiser HD 660S

Klassiker i fornyet drakt

Sennheisers beste i 600-serien er det trygge valget i denne klassen.

Silkemyk lyd rik på detaljer, nydelig vokalgjengivelse og varm, og fyldig klang.
Begrenset lydtrykk og dypbass.

Neumann NDH 20

Uengasjerende førsteforsøk

Legendarisk mikrofonprodusent klarer ikke å gripe oss med sin første hodetelefonmodell.

Tiltalende utseende, flott aluminiumfinish og grei komfort. Virker å være en behagelig last på forsterkere, endre ikke lyd veldig fra forsterker til forsterker.
Lyden er mørk, med for lite detaljer i toppen. Det låter også for skarpt for vår smak.

Audeze LCD-1

High-end hodetelefoner til mobilen

Det finnes ikke bedre lyd til bærbart bruk i denne prisklassen.

Kompakt, lett og perfekt til mobilen. Glassklar og nøytral lyd, med levende bassgjengivelse.
Bassen ruller av tidlig og lydbildet er ikke like finmasket og raffinert som referansen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.
Nyhet: Nettforbruket på Black Friday har falt for første gang noensinne
Business

Vi begynner å bli lei Black Friday

For første gang noensinne har nettforbruket i forbindelse med Black Friday falt, det viser en ny rapport fra Adobe. I år ble det handlet for 8.9 milliarder dollar på nett i motsetning til 9 milliarder dollar i fjor.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.