Følg oss på

Søk etter tester, nyheter og anmeldelser...

TEST Fostex T60RP

Musikken utfolder seg

Om det er fordi de er semiåpne vites ikke, men Fostex T60RP har renere lyd enn de fleste lukkede i klassen.
Fostex T60RP oppslag
Karakter
Fostex T60RP
Lyd & Bilde mener
Flott oppløsning, fyldig bass og stort rom. Meget musikalsk presentasjon.
Meget tungdrevne! Glem å bruke disse med mobilen. Litt tilbakelent diskant. Ser ut som industrielle hørselvern…
Spesifikasjoner
  • Type: Halvåpen, over øret
  • Prinsipp: Planmagnetisk
  • Sammenleggbare: Nei
  • Mikrofon / fjernkontroll: Nei / nei
  • Kabel: Avtakbar 1,5 m, 3,5 mm (6,3 mm adapter)
  • Elementer: 40 mm kvadratiske
  • Impedans / følsomhet: 50 ohm  / 92 dB
  • Frekvensrespons: 15-35.000 Hz
  • Vekt: 380 gram (uten kabel)
  • Farge: svart med klokker i mahogni
  • Web: fostexinternational.com

L&Bs test av Fostex T60RP

 

Fostex startet med å levere høyttalerkomponenter til selvbyggere (1973), men begynte etter hvert med komplette høyttalere og senere også opptaksutstyr. Best kjent var de kanskje for sine kassett- og spolebåndopptakere.

Men mikrofoner og hodetelefoner var også noe de startet tidlig med, hvor T20RP ble en av de mest populære studiohodetelefonene i USA på slutten av 1980-årene. Dens høyttalerelementer var unike, med et prinsipp Fostex kalte ortodynamisk. I dag kjenner vi det best som planmagnetisk. Høyttalerelementet er ikke så stort, bare 40 millimeter og kvadratisk.

T60RP har arvet både utseende og mekanisk prinsipp fra de eldre T20RP, bare med tykkere øreputer og mer massive klokker. Som nå er i mahogni, for en naturlig klang og solid byggekvalitet. Utseendemessig minner de om industrielle hørselvern, men i motsetning til slike lekker disse en god del lyd. De er nemlig ikke helt lukkede, men semiåpne. Det betyr at de er bygget som lukkede, men med innlagt ventilasjonsriller for å utligne under- og overtrykk som hindrer høyttalerelementene i å spille med maksimal dynamikk.

Annonse

Det følger med en 1,5 meters kabel med 3,5 mm plugg og overgang til stor 6.3 mm. Denne er avtakbar, og Fostex tilbyr både balanserte og ubalanserte alternativer.

Fostex T60RP

Klokker i hardt mahogni er både slitesterkt og gir velklang. Foto: Fostex

Annonse

T60RP i praksis

Jeg må innrømme at utseendet ga meg noen fordommer, og jeg forventet å bli servert et grøtete lydbilde med altfor mye bass. I stedet fikk jeg en helt nydelig gjengivelse av Susanne Sundførs Undercover fra live-albumet Music For People In Trouble (Live from the Barbican). Joda, det er både fyldig og varmt, med litt ekstra kjøtt på beinet i bunnoktaven i klaveret. Men dæven som stemmen til Sundfør låter bra! Den dama har trøkk i stemmen, og kan fort låte veldig skarpt og hardt, dersom hodetelefonene har for mye forvrengning.  Men her låter den bare nydelig. Det samme med kontrabassoloen på slutten av låta: frodig uten å bli overdreven, detaljert uten å bli aggressiv.

Det skal sies at det er en dupp i presensområdet (rundt 3,5 kHz), som gjør at stemmer blir litt tilbakelent i forhold til det nøytrale idealet. Det gjør nok også sitt for at det aldri oppleves skarpt. Samtidig blir det heller aldri helt aggressivt nok, dersom du først og fremst digger dynamiske innspillinger med hard perkusjon. Det kan bli litt snilt.

Fostex T60RP side

Slissene på nedsiden av øreklokkene gir ventilasjon for best mulig dynamikk. Det gjør også at Fostex T60RP er å betrakte som halvåpne. Foto: Fostex

Større lydbilde med halvåpne

Lydbildet er større enn med normalt lukkede hodetelefoner. Og hodetelefonene puster mer, så man kan ha dem på lenger før man blir svett i ørene. Derimot får man ikke fordelen av den passive støydempingen som helt lukkede hodetelefoner gir.

En annen ulempe er at hodetelefonene er meget tungdrevne. Du får aldri spilt høyt nok rett fra mobilen, her kreves det ekstern forsterkerkraft for at det skal underholde. Der hvor vi tilråder forsterker med andre hodetelefoner, vil vi påstå at disse krever det.

Og, uansett hvor kraftig forsterker du har, så blir basstromma på røffere musikk aldri helt hardtslående nok. Hodetelefonene går i kompresjon, selv med den kraftige Auralic Taurus fikk vi ikke nok liv i dem.

Likevel mener jeg lyden er så vanedannende og musikalsk, at det blir trist å sende disse tilbake.

Hodebøylen virker i god kvalitet, trukket i lær. Også båndet på undersiden som hviler mot hodet er ekte lær. Foto: Fostex

Annonse

Konklusjon

Som testens eneste halvåpne hodetelefoner har Fostex T60RP fordelen av å låte mer dynamisk og storvokst enn lukkede hodetelefoner. Samtidig har de den engasjerende bassgjengivelsen vi stort sett bare erfarer fra lukkede klokker. La gå, så får du ikke helt slagkraften i basstromma når du drar opp lydnivået og forventer skikkelig fysikk. Men ved vanlig lyttenivå og litt høyere enn det er det virkelig god lyd vi snakker her.

Klaver får en nydelig klangbunn. Lydbildet er større enn vanlig for hodetelefoner. Sangstemmer låter virkelig fint. Litt tilbakeholdne der de burde vært aggressive (det lysere brystklangområdet), men dette er vanedannende lytting.

At de er veldig tungdrevne trekker ned.

Fostex T60RP frequency

Fostex T60RP målt med miniDSP EARS og REW. Kompensert mot hva miniDSP mener er subjektivt lineært.
Her har vi et eksempel på hvordan målinger ikke alltid støtter den subjektive oppfatningen. Duppen rundt 3,5 kHz virker reell her, da vi savnet litt aggressivitet i dette området.
Videre virker bassen ut ifra grafen ganske fokusert rundt 100 Hz, med en jevn avrulling under dette. I våre ører var det likevel plenty rikdom i basstonene. Toppen er distinkt opp til 10 kHz, men dropper raskt etter dette.

Full tilgang til Lyd & Bilde for 49 kr

Prøv i 30 dager og få tilgang til over 6000 tester, alle nyheter, guider og anmeldelser.

Det er ingen bindingstid og du kan si opp når du selv vil. Ønsker du å bestille magasinet? Klikk her Allerede abonnent ?

Også i denne testen:

Beyerdynamic DT 1990 Pro

Sylskarp analytiker

Studiokvalitetene er hodetelefonenes styrke, og svakhet, må prøves før kjøp.

Superoppløst og analytisk. Stålkontroll i bassen, meget åpen og detaljert lyd, og glimrende bærekomfort.
Den analytiske karakteren gir spissere, og mindre lyttevennlig lyd.

Sony MDR-Z7M2

Underholdningen er reddet

Sony har forbedret sin premiummodell Z7 med teknologi fra flaggskipet Z1R. Resultatet er enda mer hardtslående.

Ekstremt komfortable øreputer. Flott kvalitetsfølelse, mye metall. Heftig bass, svært underholdende lytting.
Dynamikk kunne vært mer utagerende, og bassen kjappere. Tar litt fokus fra overtoner og luft i musikken.

Beyerdynamic Amiron Home

Det mest fornuftige valget

Beyerdynamic Amiron Home er en usedvanlig vellykket allround hodetelefon.

Detaljert, varmt og åpent lydbilde med meget potent bass. Ypperlig bærekomfort og høy kvalitet.
Krever en seriøs forsterker. Kan lyde litt for mykt for noens smak.

Denon AH-D5200

Fabelaktig lukket musikkformidler

Denon AH-D5200 er blant de aller beste lukkede i sin klasse.

Superflott og detaljert lydbilde med masse klangfarger. Lekker utførelse og fin komfort.
Diskantgjengivelsen kunne vært litt mer finmasket.

Sennheiser HD 660S

Klassiker i fornyet drakt

Sennheisers beste i 600-serien er det trygge valget i denne klassen.

Silkemyk lyd rik på detaljer, nydelig vokalgjengivelse og varm, og fyldig klang.
Begrenset lydtrykk og dypbass.

Neumann NDH 20

Uengasjerende førsteforsøk

Legendarisk mikrofonprodusent klarer ikke å gripe oss med sin første hodetelefonmodell.

Tiltalende utseende, flott aluminiumfinish og grei komfort. Virker å være en behagelig last på forsterkere, endre ikke lyd veldig fra forsterker til forsterker.
Lyden er mørk, med for lite detaljer i toppen. Det låter også for skarpt for vår smak.

Audeze LCD-1

High-end hodetelefoner til mobilen

Det finnes ikke bedre lyd til bærbart bruk i denne prisklassen.

Kompakt, lett og perfekt til mobilen. Glassklar og nøytral lyd, med levende bassgjengivelse.
Bassen ruller av tidlig og lydbildet er ikke like finmasket og raffinert som referansen.

Hifiman Sundara

Testvinner i åpen klasse

Hifiman Sundara er ikke bare det beste kjøpet i klassen, her får man også den beste lyden.

Perfekt balansert lyd med potent bass og bøttevis med detaljer. Superdefinert lydbilde med nær komplette kvaliteter.
Størrelsen og vekten kan være hemmende.
forfatter

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Vis kommentarer

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes kommentarfelt. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

Kontakt

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
Org. Nr 965 237 186
© 2021 Publish AS

Hold deg oppdatert!

Motta vårt nyhetsbrev:
© 2021 Publish AS - Lyd & Bilde arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Som leser har du kun rett til å benytte Innholdet på lydogbilde.no for personlige og ikke-kommersielle formål. Du kan laste ned, linke til og skrive ut Innhold fra lydogbilde.no for private og ikke-kommersielle formål, forutsatt at du henviser til kilden, respekterer eventuelle rettighetsnotiser og/eller -reservasjoner. Du kan ikke bruke Innhold, herunder (men ikke begrenset til) ikoner, for noen andre formål eller på noen andre måter enn de som er uttrykkelig tillatt. NB! Artikler som ligger utenfor plusstjenesten er ≪kjøpt fri≫ av muren av vedkommende produsent/leverandør.