Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

TEST: Sony MDR-Z7M2

Underholdningen er reddet

Sony har forbedret sin premiummodell Z7 med teknologi fra flaggskipet Z1R. Resultatet er enda mer hardtslående.

Skrevet av / 05.04.20 - 10:00
Sony MDR-Z7M2
Geir Gråbein Nordby

Sony hadde på mange måter en svært underholdende hodetelefonmodell i MDR-Z7. Det manglet ikke på underholdningsfaktor, men man måtte ha en litt ordentlig hodetelefonforsterker for å få det ut. Det ble for tamt fra mobiltelefonen. Sony er slettes ikke alene om dette, men den punchy bassen og glimrende komforten gjorde dem fristende å ta med ut på tur. Sony hadde da også løsninger, i form av både bærbare musikkspillere og DAC-forsterkere.

Den nye M2-versjonen er mer enn en liten oppgradering. Utseendet minner, men er ikke likt. Det er først og fremst de tjukkere øreputene som skiller dem fra hverandre, men også at hele hodetelefonen nå er svart. Hvor forgjengeren hadde detaljer i nøytral aluminium.

Z7M2 har arvet teknologi fra flaggskipet Z1R, blant annet med de indre grillene i såkalt Fibonacci-mønster. Dette er et spiralformet mønster, som ofte forekommer i naturen, hvor én maske er like stor som to av maskene under, som og så videre. Jeg må innrømme at størrelsesforholdene mellom maskene på Sony-ene ikke ser helt slik ut, men det kan være en optisk illusjon. Uansett skal dette mønsteret gi en jevnere diskantspredning. Som er en utfordring, spesielt med så store høyttalerelementer som her (70 mm).

Sony MDR-Z7M2_fibunacci
En grill med Fibunacci-mønster skal gi bedre spredning av lyden. Foto: Sony

Neodymmagnetene er også dobbelt så kraftige siden sist, for å forbedre dynamikk og kontroll.

I esken følger det med en 3 meter lang kabel med 3,5 mm plugg og 6,3 mm adapter. I tillegg medfølger det en 1,2 meters kabel med 4,4 mm Pentaconn-plugg for balansert tilkobling til kompatible spillere.

Sony MDR-Z7M2 i praksis

MDR-Z7M2 har noe av den beste komforten blant lukkede hodetelefoner jeg kan tenke meg. I hvert fall til å begynne med, for putene er så tjukke og digge at de sitter som fløyel. Men de er også helt tette, så det blir ganske klamt etter en stund. Til gjengjeld er den mekaniske støyreduksjonen upåklagelig.

Lydmessig er M2-versjonen en tydelig oppgradering fra forgjengeren. Bassen er strammere, det er bedre kontroll over hele fjøla. Og den økte impedansen gjør ikke hodetelefonene noe særlig tyngre å drive. Faktisk kan man fint bruke dem direkte med mobiltelefonen, uten at det føles som et kompromiss. Bortsett fra det siste giret på lydtrykk, som mangler.

Underholdningsfaktoren er ikke glemt. Bassen trøkker til tusen, spesielt kult på elektronisk popmusikk og rap, og det uten å låte skarpt.

Sony MDR-Z7M2
Foto: Sony

Diskantgjengivelsen er slettes ikke hard og krass som hos Neumann. Samtidig tar diskanten baksetet i forhold til bassen, som tar litt overhånd til tider. Et flygel får en litt matt overtonestruktur, og en mørkere klang enn jeg ønsker. Det er ikke noe problem å høre på klassisk her, orkesteret trøkker fint og det låter samtidig behagelig. Men det blir samtidig også litt kjedelig, når ikke mellomtonen og diskanten smeller ut i samme stil som bassen.

Populærmusikk får derimot et liv som vi ikke er bortskjemt med, og vi liker at flatt produsert musikk får litt «ekstra hår på brystet».

Vi fikk ikke prøvd med 4,4 mm balansert kabel grunnet fravær av kompatibel spiller, men vi prøvde å bytte ut kabelen til en 4-pins XLR-kabel som passet. Og lyden åpnet seg faktisk noe, med tydeligere dynamikk og flere detaljer.

Konklusjon

Sony MDR-Z7M2 er et par meget underholdende hodetelefoner. De funker greit med mobilen men som alle andre fortjener de en skikkelig forsterker. Gjerne en med balansert 4,4 mm tilkobling, en slik kabel følger nemlig med. Da får du enda litt mer dynamikk og detaljer ut av hodetelefonene.

Bassresponsen er forbedret siden sist, og lyden er i det hele tatt bedre kontrollert. Det er likevel fortsatt pop, rock og rap som funker best, da vi gjerne ønsker flere detaljer fra diskantområdet når klassisk og akustisk står på menyen.

Prisen er høyere en forgjengeren, og konkurransen i prisklassen har økt. Derfor får M2 én stjerne færre enn vi ga forgjengeren, selv om den altså er bedre.

MDR-Z7M2 frequency response
Sony MDR-Z7M2 målt med miniDSP EARS og REW. EARS har en artefakt og gir ofte en falsk dupp rundt 4 kHz, så denne skal ikke tas bokstavelig. Når det er sagt, syntes vi også subjektivt at mellomtonen var i overkant tilbakelent og avrundet. Resten ser fint ut, med en fremhevet men jevn bass. Diskanten starter for tidlig med en kraftig avrulling, ikke rart vi syntes den var «tilbakelent» i toppen.
Karakter
Sony MDR-Z7M2
Premium

Lyd & Bilde mener

Ekstremt komfortable øreputer. Flott kvalitetsfølelse, mye metall. Heftig bass, svært underholdende lytting. Dynamikk kunne vært mer utagerende, og bassen kjappere. Tar litt fokus fra overtoner og luft i musikken.

Også i denne testen:

9 hodetelefoner i premiumklassen

Beyerdynamic DT 1990 Pro

Sylskarp analytiker

Studiokvalitetene er hodetelefonenes styrke, og svakhet, må prøves før kjøp.

Superoppløst og analytisk. Stålkontroll i bassen, meget åpen og detaljert lyd, og glimrende bærekomfort.
Den analytiske karakteren gir spissere, og mindre lyttevennlig lyd.
Les hele testen

Beyerdynamic Amiron Home

Det mest fornuftige valget

Beyerdynamic Amiron Home er en usedvanlig vellykket allround hodetelefon.

Detaljert, varmt og åpent lydbilde med meget potent bass. Ypperlig bærekomfort og høy kvalitet.
Krever en seriøs forsterker. Kan lyde litt for mykt for noens smak.
Les hele testen

Denon AH-D5200

Fabelaktig lukket musikkformidler

Denon AH-D5200 er blant de aller beste lukkede i sin klasse.

Superflott og detaljert lydbilde med masse klangfarger. Lekker utførelse og fin komfort.
Diskantgjengivelsen kunne vært litt mer finmasket.
Les hele testen

Fostex T60RP

Musikken utfolder seg

Om det er fordi de er semiåpne vites ikke, men Fostex T60RP har renere lyd enn de fleste lukkede i klassen.

Flott oppløsning, fyldig bass og stort rom. Meget musikalsk presentasjon.
Meget tungdrevne! Glem å bruke disse med mobilen. Litt tilbakelent diskant. Ser ut som industrielle hørselvern…
Les hele testen

Sennheiser HD 660S

Klassiker i fornyet drakt

Sennheisers beste i 600-serien er det trygge valget i denne klassen.

Silkemyk lyd rik på detaljer, nydelig vokalgjengivelse og varm, og fyldig klang.
Begrenset lydtrykk og dypbass.
Les hele testen

Neumann NDH 20

Uengasjerende førsteforsøk

Legendarisk mikrofonprodusent klarer ikke å gripe oss med sin første hodetelefonmodell.

Tiltalende utseende, flott aluminiumfinish og grei komfort. Virker å være en behagelig last på forsterkere, endre ikke lyd veldig fra forsterker til forsterker.
Lyden er mørk, med for lite detaljer i toppen. Det låter også for skarpt for vår smak.
Les hele testen

Audeze LCD-1

High-end hodetelefoner til mobilen

Det finnes ikke bedre lyd til bærbart bruk i denne prisklassen.

Kompakt, lett og perfekt til mobilen. Glassklar og nøytral lyd, med levende bassgjengivelse.
Bassen ruller av tidlig og lydbildet er ikke like finmasket og raffinert som referansen.
Les hele testen

Hifiman Sundara

Testvinner i åpen klasse

Hifiman Sundara er ikke bare det beste kjøpet i klassen, her får man også den beste lyden.

Perfekt balansert lyd med potent bass og bøttevis med detaljer. Superdefinert lydbilde med nær komplette kvaliteter.
Størrelsen og vekten kan være hemmende.
Les hele testen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Yamaha faller igjennom

Best lyd for pengene

Kjøp heller forgjengeren

Så enkelt – så mesterlig!

Endelig "lossless" fra Bose

Lyden av gull

Veldig bra fra Bose

Hør musikken din for første gang

B&W legger lista - igjen

Fabelaktig bra til lite penger

AirPods Pro er de smarteste øreproppene

Jabras klart beste - men ikke for alle

Lyd & Bilde
Scroll to Top