annonse
annonse

T+A DAC 8 DSD

Januar 2108T+A DAC 8 DSD

Digital perfeksjon

Glem alt du har hørt om digitale omvandlere, denne DAC-en er alt annet enn kjedelig.

Pluss
Enestående frisk dynamikk, krystallklar klang og enorm dybde i lyden. Fleksibel med DAC og forforsterker, og relativt gunstig priset.
Minus
Fjernkontrollen står ikke i stil til DAC-en, én optisk inn er snaut, og et vribart volumpotmeter er bedre enn trykknapper. Ingen MQA-støtte.

Når eksisterende anlegg skal oppgraderes, må man alltid vurdere hvor det er smartest å starte. Skal man bytte ut alt, eller ta det steg for steg, melder det seg ulike behov.

Hvis man ikke trenger analoge innganger og bare har digitale lydkilder, er en forsterker med utelukkende digitale innganger å foretrekke. Alternativet er en digitalomvandler.

Digitalomvandleren (DAC) fra tyske T+A, den lille DAC 8, ser så unnselig ut at den er lett å overse. Den lave vekten og de kompakte målene, kan lure noen og enhver. Men under det svært forseggjorte kabinettet bor en digitalkonverter sammen med en forforsterker. En ganske rå en, som støtter avspilling av blant annet DSD-filer.

Forøvrig det samme formatet som SACD-er er basert på.

Den kan erstatte en forforsterker og brukes som DAC for opptil åtte digitale lydkilder. To par analoge utganger – balanserte og ubalanserte – kan kobles til en effektforsterker. Eller et par aktive høyttalere. For eksempel T+As små CM Active. Slik kan den lille boksen bli sentralen i et stort eller lite anlegg.

Den kan også brukes om en vanlig DAC, koblet til en allerede eksisterende analog forsterker. Da stiller man bare de analoge utgangene til fixed. Så har man fast utgangspenning på utgangene, og den digitale volumkontollen på DAC 8 DSD, kobles ut.

Annonse: Artikkelen fortsetter nedenfor

Legg forresten merke til at den har hodetelefonutgang, den virker volumkontrollen på, selv om den er koblet fra bak.

Det finnes også en effektforsterker i samme serie, design og med samme fysiske mål, som passer sammen med DAC 8. Den heter rett og slett AMP 8, og er en stereoforsterker med 80 w effekt per kanal.

En avspiller finnes også. Nettverksspilleren MP 8, som også er en CD-spiller, bare med Wifi, FM-radio, DAB+ radio og digitale innganger i tillegg.

T+A DAC 8 debuterte allerede i 2012, men er nå oppgradert blant annet med støtte for DSD-filer. Den har, enn så lenge, ikke støtte for behandling av MQA-filer, som man blant annet finner på Tidals Masters-album.

Støtter DSD-filer

Men den har støtte for alt annet, det vanligste er tross alt PCM, og den støtter opptil 24-bit/192kHz signaler på alle innganger. Unntatt den ene optiske, som stopper på 24-bit/96KHz. (se tekniske data).

USBi-inngangen på baksiden, støtter PCM opptil 32-bit/384kHz, og DSD opptil DSD512.

T+A-boksen er enkel å sette opp, det er lett å komme til tilkoblingene på den 27 cm brede boksen, og alt er i sedvanlig tysk orden. Også valg av funksjoner, som det er en del av. Blant dem finner man fire ulike filterinnstillinger, som gjør ganske mye med hvordan man oppfatter lyden.

Avanserte filtervalg

De fire filterinnstillingene starter med en slags normal filtrering med en nøytral frekvensrespons. Filter nummer to demper de aller øverste frekvensene litegranne, og kompenserer med raskere transientrespons.

Filter nummer tre, er ganske annerledes. Her har T+A forsøkt å skape en mer analog klangkarakter, mens den fjerde og siste innstillingen, skal gi lytteren en 100 prosent korrekt gjengivelse av det innkomne signalet.

De to sistnevnte er såkalte Bézier-filtre, og de to som gir den mest hørbare endringen i klangkarakter. Hvilken man foretrekker, kommer litt an på smak, hvordan anlegget ellers låter, og litt på signalet man forer DAC-en med.

Den lille plastikkfjernkontrollen, som ikke står helt i stil til kvaliteten på DAC-en, har knapper hvor man kan velge filter, og lytte seg frem til et foretrukket valg.

Liker du ikke den lille plastikkfjernkontrollen, kan FM8 på bildet kjøpes som ekstrautstyr. Foto: T+A

 

Det finnes en knapp merket Wide Mode også. Den aktiverer et annet filter, som ruller av øverst i diskanten for å dempe høyfrekvent støy fra DSD-signaler. I Clean-modus legges filtreringen på 60kHZ, mens Wide har 120kHz-filter. Merk at Wide ikke er kompatibel med DSD64 (2,8MHz).

Som årgangschampagne

Det er ikke første gangen vi tester noe fra T+A. Siden begynnelsen av 2000-tallet, har vi hatt sporadiske tester av T+A. Den lille DAC 8 minnet meg på at det er unødvendig lenge siden sist, for dette låter fabelaktig.

T+A står gjerne for nøytral klangbalanse, med god oppløsning, gnistrende dynamikk og godt fokus. Dette er ikke noe unntak.

Ved å rute alle digitale lydkilder gjennom DAC-en, er jeg ganske sikker på at de fleste anlegg vil oppleve den som et friskt pust. Mens de fleste DAC-er jeg kan komme på, lyder like spennende som et glass lunkent vann, minner T+A DAC-en mer om en årgangschampagne.

Den har lag på lag med interessante kvaliteter, som en enestående evne til å skape dybde i musikken. Slik minner den mye om den tre ganger dyrere Ayre QX-5.

Den henger ikke direkte sammen med filterinnstillingene, selv om de endrer klangkarakteren på musikk. Til dels markant. På den komplekse house/techno-låten Somewhere Out There med Ortibal, er det lett å høre forskjell på filtrene. Her foretrakk jeg filter 1, fordi det dempet hardheten i diskanten, som på akkurat denne musikken kan bli litt enerverende.

Ellers foretrakk jeg filter 3 og 4, det meste av tiden. For eksempel på Belle & Sebastians Sweet Dew Lee, men også på Van Morrison Broken Record, hvor instrumentene og mellomtonen kom bedre frem i lydbildet.

Det finnes ingen glassaktig hardhet her, som på enkelte utgaver av Benchmarks DAC-er.

Radka Toneffs Fairytales i MQA-kvalitet (Tidal Masters), lød best med filter 4. Da fikk jeg en perfekt tonal balanse, enorm dybde i lydbildet, og gispende godt gjengitt klang. Selv om DAC-en foreløpig ikke støtter MQA, merker man stor forskjell i hvor mye dybde det er i klangfargene og tonene på MQA kontra normal PCM-kvalitet.

Det er mer luft, detaljer og bedre mikrodynamikk å hente. Slikt som T+A DAC 8 DSD, trives utmerket med. Den dynamiske kontrasten er fremragende, også i bassen, hvor man får følelsen av at DAC-en kan gjøre en subwoofer overflødig.

Digitalsentralen

T+A DAC 8 DSD høres mer ut som en kjedelig diagnose, men er en digital vitamininnsprøyting i et hvert anlegg. Den kombinerer en fleksibel digitalomvandler med forforsterker, hodetelefonutgang, pakket inn i tillitvekkende kvalitet. At fjernkontrollen ser ut som den kommer fra en barneleke, ser vi gjennom fingrene med, men det er lov å håpe på støtte for MQA. Da blir DAC 8 helt perfekt.

picture2 TA_DAC8
<
>
USB-inngangen på baksiden, støtter PCM opptil 32-bit/384kHz, og DSD opptil DSD512

Når eksisterende anlegg skal oppgraderes, må man alltid vurdere hvor det er smartest å starte. Skal man bytte ut alt, eller ta det steg for steg, melder det seg ulike behov. Hvis man ikke trenger analoge innganger og bare har digitale lydkilder, er en forsterker med utelukkende digitale innganger å foretrekke. Alternativet er en digitalomvandler. Digitalomvandleren (DAC) fra tyske T+A, den lille DAC 8, ser så unnselig ut at den er lett å overse. Den lave vekten og de kompakte målene, kan lure noen og enhver. Men under det svært forseggjorte kabinettet bor en digitalkonverter sammen med en forforsterker. En ganske rå en, som støtter avspilling av blant annet DSD-filer. Forøvrig det samme formatet som SACD-er er basert på. Den kan erstatte en forforsterker og brukes som DAC for opptil åtte digitale lydkilder. To par analoge utganger - balanserte og ubalanserte - kan kobles til en effektforsterker. Eller et par aktive høyttalere. For eksempel T+As små CM Active. Slik kan den lille boksen bli sentralen i et stort eller lite anlegg. Den kan også brukes om en vanlig DAC, koblet til en allerede eksisterende analog forsterker. Da stiller man bare de analoge utgangene til fixed. Så har man fast utgangspenning på utgangene, og den digitale volumkontollen på DAC 8 DSD, kobles ut. Legg forresten merke til at den har hodetelefonutgang, den virker volumkontrollen på, selv om den er koblet fra bak. Det finnes også en effektforsterker i samme serie, design og med samme fysiske mål, som passer sammen med DAC 8. Den heter rett og slett AMP 8, og er en stereoforsterker med 80 w effekt per kanal. En avspiller finnes også. Nettverksspilleren MP 8, som også er en CD-spiller, bare med Wifi, FM-radio, DAB+ radio og digitale innganger i tillegg. T+A DAC 8 debuterte allerede i 2012, men er nå oppgradert blant annet med støtte for DSD-filer. Den har, enn så lenge, ikke støtte for behandling av MQA-filer, som man blant annet finner på Tidals Masters-album.

Støtter DSD-filer

Men den har støtte for alt annet, det vanligste er tross alt PCM, og den støtter opptil 24-bit/192kHz signaler på alle innganger. Unntatt den ene optiske, som stopper på 24-bit/96KHz. (se tekniske data). USBi-inngangen på baksiden, støtter PCM opptil 32-bit/384kHz, og DSD opptil DSD512. T+A-boksen er enkel å sette opp, det er lett å komme til tilkoblingene på den 27 cm brede boksen, og alt er i sedvanlig tysk orden. Også valg av funksjoner, som det er en del av. Blant dem finner man fire ulike filterinnstillinger, som gjør ganske mye med hvordan man oppfatter lyden.

Avanserte filtervalg

De fire filterinnstillingene starter med en slags normal filtrering med en nøytral frekvensrespons. Filter nummer to demper de aller øverste frekvensene litegranne, og kompenserer med raskere transientrespons. Filter nummer tre, er ganske annerledes. Her har T+A forsøkt å skape en mer analog klangkarakter, mens den fjerde og siste innstillingen, skal gi lytteren en 100 prosent korrekt gjengivelse av det innkomne signalet. De to sistnevnte er såkalte Bézier-filtre, og de to som gir den mest hørbare endringen i klangkarakter. Hvilken man foretrekker, kommer litt an på smak, hvordan anlegget ellers låter, og litt på signalet man forer DAC-en med. Den lille plastikkfjernkontrollen, som ikke står helt i stil til kvaliteten på DAC-en, har knapper hvor man kan velge filter, og lytte seg frem til et foretrukket valg. [caption id="attachment_74892" align="alignnone" width="460"] Liker du ikke den lille plastikkfjernkontrollen, kan FM8 på bildet kjøpes som ekstrautstyr. Foto: T+A[/caption]   Det finnes en knapp merket Wide Mode også. Den aktiverer et annet filter, som ruller av øverst i diskanten for å dempe høyfrekvent støy fra DSD-signaler. I Clean-modus legges filtreringen på 60kHZ, mens Wide har 120kHz-filter. Merk at Wide ikke er kompatibel med DSD64 (2,8MHz).

Som årgangschampagne

Det er ikke første gangen vi tester noe fra T+A. Siden begynnelsen av 2000-tallet, har vi hatt sporadiske tester av T+A. Den lille DAC 8 minnet meg på at det er unødvendig lenge siden sist, for dette låter fabelaktig. T+A står gjerne for nøytral klangbalanse, med god oppløsning, gnistrende dynamikk og godt fokus. Dette er ikke noe unntak. Ved å rute alle digitale lydkilder gjennom DAC-en, er jeg ganske sikker på at de fleste anlegg vil oppleve den som et friskt pust. Mens de fleste DAC-er jeg kan komme på, lyder like spennende som et glass lunkent vann, minner T+A DAC-en mer om en årgangschampagne. Den har lag på lag med interessante kvaliteter, som en enestående evne til å skape dybde i musikken. Slik minner den mye om den tre ganger dyrere Ayre QX-5. Den henger ikke direkte sammen med filterinnstillingene, selv om de endrer klangkarakteren på musikk. Til dels markant. På den komplekse house/techno-låten Somewhere Out There med Ortibal, er det lett å høre forskjell på filtrene. Her foretrakk jeg filter 1, fordi det dempet hardheten i diskanten, som på akkurat denne musikken kan bli litt enerverende. Ellers foretrakk jeg filter 3 og 4, det meste av tiden. For eksempel på Belle & Sebastians Sweet Dew Lee, men også på Van Morrison Broken Record, hvor instrumentene og mellomtonen kom bedre frem i lydbildet. Det finnes ingen glassaktig hardhet her, som på enkelte utgaver av Benchmarks DAC-er. Radka Toneffs Fairytales i MQA-kvalitet (Tidal Masters), lød best med filter 4. Da fikk jeg en perfekt tonal balanse, enorm dybde i lydbildet, og gispende godt gjengitt klang. Selv om DAC-en foreløpig ikke støtter MQA, merker man stor forskjell i hvor mye dybde det er i klangfargene og tonene på MQA kontra normal PCM-kvalitet. Det er mer luft, detaljer og bedre mikrodynamikk å hente. Slikt som T+A DAC 8 DSD, trives utmerket med. Den dynamiske kontrasten er fremragende, også i bassen, hvor man får følelsen av at DAC-en kan gjøre en subwoofer overflødig.

Digitalsentralen

T+A DAC 8 DSD høres mer ut som en kjedelig diagnose, men er en digital vitamininnsprøyting i et hvert anlegg. Den kombinerer en fleksibel digitalomvandler med forforsterker, hodetelefonutgang, pakket inn i tillitvekkende kvalitet. At fjernkontrollen ser ut som den kommer fra en barneleke, ser vi gjennom fingrene med, men det er lov å håpe på støtte for MQA. Da blir DAC 8 helt perfekt. [gallery ids="74830,74890"]
Vi tester over 450 produkter i året, les denne testen og få full tilgang til Lyd & Bilde
Allerede abonnent? Logg inn
Prøveabonnement
0,-
Fri tilgang til lydogbilde.no
Bronseabonnement
425,-pr/halvår
1/2 år (6 utgaver) Digitalutgaven Fri tilgang til lydogbilde.no
Sølvabonnement
749,-pr/år
Mest populær
1 år (11 utgaver) Velkomstgave Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgaven
Gullabonnement
1149,-pr/år
1 år (11 utgaver) Ny digital film hver måned Velkomstgave Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgaven
Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Måned kr 49,-
Med et abonnement på Lyd & Bilde får du:
Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgave (iPad/Android) hver måned Betydelig rabatt Velg selv lengden på ditt abonnement, med eller uten SF Anytime Flott velkomstgave på årsabonnement
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon.

Digital forforsterker m 32-bit/384 kHz Sigma Delta DAC

Tilkoblinger:

4 x koaksiale innganger

En hver av optisk, BNC, AES/EBU og USB-inn, opp til 16/24 Bit, 192 kHz

Hodetelefonutgang, balanserte/ubalanserte analoge utganger

Koaksial digital utgang

Formatstøtte:

DSD64 til DSD512, DXD 352.8kHz og DXD 384kHz

16/24/32 Bit PCM, 44,1 til 384 kHz

Mål, vekt:

27 x 27 x 8 cm, 4 kg

Pris: 31990,-

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.
gruppetest
7 par vegghøyttalere

Lyd, lyd fra veggen der

Hvorfor skal du godta middelmådig lyd, bare fordi du ikke ønsker store, prangende høyttalere i stua?

test
Leica Q2

Verdens beste ­kompaktkamera

Når kun det beste er godt nok, kan Leica Q2 være svaret.

anmeldelse
Quicksand – Störst av allt, sesong 1

Skremmende samtidsdrama

Skremmende drama som bringer den amerikanske våpenkulturen inn i vår egen trygge bakgård.

Annonsørinnhold
Asus Zenbook-serie

Asus går helt til kanten med ny Zenbook-serie

17 timers batteritid, en skjerm som utgjør 95 prosent av overflaten og numerisk tastatur gjemt i laptopens touchpad. Alt sammen testet for å leve opp til militære standarder. Asus flytter grensen for hva man kan forvente av en laptop som veier under 1700 gram.

Her er Samsungs super-selfiekamera

Den nye A-serien går fra budsjett til luksus med heldekkende skjerm og vendbart trippelkamera!

test
Sony Xperia 10 Plus

Bomskudd i bredformat

Tross 21:9-skjerm har Xperia 10 Plus for mange kompromisser til å overbevise.

Ikeas smarte høyttalere er her

I sommer kommer høyttalerne Symfonisk, som er et resultat av et samarbeid med Sonos.

test
Motorola moto G7 Plus

Kongen av mellomklassen

Motorola moto G7 Plus snakker til fornuften. Selvfølgelig er flaggskipmodellene på markedet bedre, men de er også tre ganger dyrere.

Beovision Harmony: 77-tommers tryllekunst fra B&O

Går det an skjule en TV på nesten to meter i diagonalmål? Bang & Olufsen gjør et overbevisende forsøk på det.

anmeldelse
I Am the Night, sesong 1

Herlig retromysterium

I svette og varme Nevada vokser Pat opp – som 16-åring snus livet hennes på hodet i det familiebakgrunnen blir kjent.

Åpent kontorlandskap? Disse hodetelefonene lover evig lykke

Logitech lanserer to modeller for deg som sjeneres av støy i kontorlokalene.

anmeldelse
Creed II

Nostalgisk testosteronbombe!

Stallone gjenforener alle kreftene fra «klassikeren» Rocky IV i en pompøs nostalgitripp.

anmeldelse
Widows

Heftig girl power!

Et spektakulært kupp går spektakulært til helvete – enkene viderefører ektemennenes tvilsomme geskjeft.

annonse

Klassisk rock på biblioteket

Opplev vintage high-end på biblioteket og lytt til musikk som på kult-barene i Japan.

Hi-fi-vår i hovedstaden

Denne helgen ringes våren inn, med messer og tilbud i flere butikker i hovedstaden.

Speilrefleks? Prøv igjen

Panasonic Lumix G90 er litt utenom det vanlige.

test
Avantgarde Acoustic Zero TA XD

En real storslegge

Kan noen få naboene til å slutte å kjefte? Jeg prøver å høre musikk her!

test
Canon RF 28-70mm f2 L USM

Perfeksjonert og lyssterk zoom

Du har ikke sett maken. Ikke vi heller. Canons massive 28-70mm er rett og slett rå.

anmeldelse
Fabeldyr 2: Grindelwalds forbrytelser

Visuell fantasimagi

Harry Potter-universet veves mer og mer inn i Fabeldyr-universet, i en visuell fest av en film.

anmeldelse
Hunter Killer

Mayday! Mayday!

Filmen ble sluppet den 1. april – vi trodde først det var en aprilspøk…

Ser du hva dette er?

Det er en McIntosh, men ikke en forsterker.

anmeldelse
The Highwaymen

Sober roadmovie

En annerledes, og stillferdig, klappjakt på tidenes mest kjente forbryterpar i USA.

Laptopfølelse på iPad Pro

Beskyttelse og bakbelyst tastatur til de nye iPad Pro-modellene

gruppetest
Tre gaming headsets

Strid i familien

Logitech vs. Logitech. Har du bruk for den dyreste modellen for å vinne, eller er den billigste best i virkeligheten?

test
Rega Aura MC

En analog åpenbaring

Rega Aura MC, er phono-trinnet som lager gull av sort vinyl.

test
Huawei P30 Pro

Råeste mobilkamera noensinne!

Huawei P30 Pro er den beste kameramobilen på markedet, og befester Huaweis plass på kameratronen, hvor de har sittet trygt siden i fjor.

Vårt kundesenter hjelper deg hvis du har spørsmål eller trenger hjelp vedrørende ditt abonnement.

Du kan sende mail eller ta en telefon.

Åpningstider: mandag – fredag

0900 – 1130 og 1230 – 1500.

Support Tlf: 815 73 510

 

Support email: abo@lydogbilde.no 
×
Motta Lyd & Bilde Nyhetsbrev

×