Følg oss på

Søk etter tester, nyheter og anmeldelser...

TEST Pro-Ject X1

Et av de beste kjøpene nå

Pro-Ject lykkes fullstendig med platespilleren som for alvor tar opp kampen med referansespilleren i klassen.
Karakter
Pro-Ject X1
Lyd & Bilde mener
Åpent lydbilde med fyldig klang og dynamisk bassgjengivelse. Stiv arm med høydejustering, ikke veldig følsom for vibrasjoner. Avtakbar kabel, og elektronisk hastighetskifter.
Antiskating-justeringen.
Spesifikasjoner

Type: Remdrevet platespiller
Tonearm: 8,6-tommer Evo-arm i karbonfiber/aluminium
Pickup: Pro-Ject Pick it S2 MM-pickup
Tallerken: 20 mm akryl
Tilkoblinger: Phono-utgang
RIAA/DAC: Nei/Nei
Annet: Støvlokk, RCA-kabler
Farge: Sort, hvit, valnøtt
Mål/vekt: 41,5 x 12,5 x 33,5 cm/7 kg

Er man i markedet for en platespiller i moderat prisklasse, vil man som regel støte på to merker, nesten uansett hvor man planlegger å handle: Rega og Pro-Ject. De dominerer i hi-fi-markedet, særlig i prisklassen under 10.000 kr, og det er det mange grunner til.

Den ene er at de rett og slett lager gode platespillere. Som både ser bra ut, lyder godt, og er enkle å bruke. Bare spør noen med en Rega Planar eller Pro-Ject Debut.

Siden platemarkedet ikke ser ut til å forsvinne med det første, tvert imot faktisk, ser de seg tjent med å utvikle nye platespillere hele tiden. Sist ut er Pro-Jects nye X-serie i moderat prisklasse, hvor Pro-Ject X1 er den rimeligste av to nesten identiske modeller. I X2 får man en kraftigere plint, tykkere og tyngre akryltallerken, en litt lengre tonearm, og en dyrere pickup.

Design og funksjonalitet er det samme på begge, som leveres valnøttfinér, sort eller hvit lakk.

Planar 3 er Regas nærmeste konkurrent til X1. De koster det samme, men der Rega—spilleren bruker en svært lett plint med glasstallerken og en rett aluminiumsarm, har Pro-Ject valgt en tykkere MDF-plate, akryltallerken og en aluminiumsarm trukket i karbonfiber.

Det er flere veier til målet, men grunnprinsippene er de samme.

MM-pickupen har Pro-Ject klokelig bestilt hos Ortofon.

Ortofon MM-pickup

Spilleren er faktisk litt bedre utstyrt enn en Planar 3. Her får man en avtakbar signalkabel – med jord – elektronisk hastighetsvelger (du slipper å ta av tallerken og flytte drivremmen) og justerbare føtter under spilleren. Begge kan leveres i lakkfarger, men Pro-Ject-spilleren kan som nevnt også leveres i valnøttfinér.

Annonse

Pickupen er en Moving Magnet-pickup – Pro-Ject Pick-it S2, som passer i de fleste forsterkere og receivere. Den er laget hos Ortofon, på Pro-Jects spesifikasjoner, for å få den lyden de ønsker fra spilleren. Den er montert i en 8,6-tommers, rett arm med karbonfiber trukket på utsiden av et aluminiumsrør. Armen har høydejustering og mulighet for azimuth-justering, noe som er temmelig uvanlig i denne prisklassen.

Det er ikke noe de fleste trenger, men hvis man vil oppgradere til en annen pickup, kan det være gull verdt med sånne justeringsmuligheter, for å få optimal lyd fra pickupen.

Klarere lyd

Tidligere har Rega og Pro-Jects spillere hatt ganske forskjellig lydsignatur. En Planar 3 er lett på foten, dynamikken er relativt umiddelbar, den er godt fokusert og har høy rockefot-faktor. Til sammenligning har Pro-Jects spillere i samme prisklasse gjerne et fyldigere lydbilde med litt mer diffust fokus. Behagelig på alle måter, men det spruter ikke av dynamikk.

Det har endret seg betraktelig på X1, som har mye bedre dynamikk, langt strammere bass og mye bedre fokus. Heldigvis uten å gi avkall på den tiltalende fyldige klangen vi kjenner fra før.

Remdrevet akryltallerken, elektronisk hastighetsskifter, høydejusterbar karbonarm – og veldig god lyd.

Gitarklangen på Dire Straits Love Over Gold, er nok enda bedre fokusert på en Planar 3, men X1 har mer dybde i klangen og fetere bass. Det merkes også på Keith Jarrett Trio, Still Live lyder større og klangen i kontrabassen er varmere. Klaverklangen er kanskje mer dempet på X1, men trommene er flyttet lengre frem i lydbildet. Det kler musikken godt.

Pro-Jects grunnlegger Heinz Lichtenegger, har nylig gitt ut et live-album med østerrikske jazzmusikere. Albumet kalles Jazzy Zoetrope, og er spilt inn med bandet Triple Ace og en vokalist som kaller seg 7Ray. Og er et godt eksempel på hvor god lyd man kan få med enkle midler. En analog 8-spors Otari, og senere en tospors Studer spolebåndopptaker, noen gamle Neumann-mikrofoner og en Cadac Studio-konsoll.
Lyden på opptaket er varm, klangene kommer godt frem, og det er mye dynamikk i opptaket, som er mastret for 180 grams vinyl og spolebånd.
På X1 fungerer det ikke overraskende meget godt. Selv om musikken tidvis kan fremstå som noe lett gjenkjennelig og rutinepreget hva utvalg og fremføring angår, får man en svært tiltalende live-følelse med Pro-Ject-spilleren.

Og heri ligger en av styrkene til X1. Den lyder ikke like korrekt som en Technics SL1000R eller en Rega P10, i stedet spiller den musikk på en langt mer tiltalende og attraktiv måte, enn vanlig for spillere i denne prisklassen.
Pro-Ject X1 er det beste alternativet til en Rega, og med en litt annerledes lydsignatur, er det sannsynligvis spilleren mange vil foretrekke.

Konklusjon

Pro-Jects platespillere trenger ikke å stå i skyggen av noen. Heller ikke Regas utmerkede spillere i samme prisklasse. Den nye X1 er en soleklar rival til tilsvarende spillere fra Rega, Reloop, Thorens og TEAC, og lyder så godt at den vil bli førstevalget til mange. Med elektronisk hastighetsskifter er det enkelt å bytte til 45- og 78-plater, og for de som drister seg til å eksperimentere litt, er høydejusteringen gull verdt. For de fleste lyder den likevel så godt at det neppe dukker opp noe oppgraderingsbehov med det første.

Annonse

Full tilgang til Lyd & Bilde for 1 kr

Prøv i en uke og få tilgang til over 6000 tester, alle nyheter, guider og anmeldelser.

Det er ingen bindingstid og du kan si opp når du selv vil. Ønsker du å bestille magasinet? Klikk her Allerede abonnent ?
forfatter
Skrevet av

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Vis kommentarer

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes kommentarfelt. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

Redaksjonen anbefaler

Les også

Pro-Ject lykkes fullstendig med platespilleren som for alvor tar opp kampen med referansespilleren i klassen.

Pro-Ject lykkes fullstendig med platespilleren som for alvor tar opp kampen med referansespilleren i klassen.

Pro-Ject lykkes fullstendig med platespilleren som for alvor tar opp kampen med referansespilleren i klassen.

Pro-Ject lykkes fullstendig med platespilleren som for alvor tar opp kampen med referansespilleren i klassen.

Pro-Ject lykkes fullstendig med platespilleren som for alvor tar opp kampen med referansespilleren i klassen.

Pro-Ject lykkes fullstendig med platespilleren som for alvor tar opp kampen med referansespilleren i klassen.

Pro-Ject lykkes fullstendig med platespilleren som for alvor tar opp kampen med referansespilleren i klassen.

Pro-Ject lykkes fullstendig med platespilleren som for alvor tar opp kampen med referansespilleren i klassen.

Kontakt

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
Org. Nr 965 237 186
© 2021 Publish AS

Hold deg oppdatert!

Motta vårt nyhetsbrev:
© 2021 Publish AS - Lyd & Bilde arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Som leser har du kun rett til å benytte Innholdet på lydogbilde.no for personlige og ikke-kommersielle formål. Du kan laste ned, linke til og skrive ut Innhold fra lydogbilde.no for private og ikke-kommersielle formål, forutsatt at du henviser til kilden, respekterer eventuelle rettighetsnotiser og/eller -reservasjoner. Du kan ikke bruke Innhold, herunder (men ikke begrenset til) ikoner, for noen andre formål eller på noen andre måter enn de som er uttrykkelig tillatt. NB! Artikler som ligger utenfor plusstjenesten er ≪kjøpt fri≫ av muren av vedkommende produsent/leverandør.