: Electrocompaniet ECP-2

Fleksibel fonoforsterker

Koster man på seg en dyr platespiller, er det like greit å koste på seg en skik-kelig platespillerforsterker.
Lyd & Bilde mener
Stort lydbilde med lavt støygulv og engasjerende dynamikk. Fleksible tilpasningsmulighe-ter til ulike pickuper.
Lyder ikke så stramt fokusert som de aller beste, og alle justeringer må gjøres på baksi-den.
Spesifikasjoner
  • Balansert Riaa-trinn
  • MM og MC-pickup
  • Justerbar belastning
Annonse
Annonse
forfatter

De færreste slenger en dyr platespiller rett i en gammel receiver. Har man ikke en forsterker med god platespillerinngang, trenger man en ekstra platespillerforsterker. De koster fra noen hundrelapper for de aller enkleste, men de holder ikke mål sammenlignet med et godt RIAA-trinn, som mange kaller det.

Electrocompaniet ECP-2 er et godt RIAA-trinn. Forbasket bra faktisk. Konstruksjonen er ny og så fleksibel at man kan bruke den med stort sett en hver pickup som er laget. Innvendig er kretsløpet balansert for lavest mulig støygulv, og utgangene ender også i balanserte XLR-utganger. Kretsløpdesignet er lånt fra en langt dyrere RIAA fra Dynamic Presicion, så genene er det ikke noe i veien med.

Men det som virkelig er fint, er små dipsvitsjer på baksiden, som gir brukeren nesten uendelige tilpasningsmuligheter, til en hver pickup. Har du en MC-pickup med lav utgangspenning og lav belastningimpedans? Ikke noe problem for ECP-2. Slå opp i manualen så finner du de anbefalte posisjonene til dipsvitsjene.

 

Passer til alt

Det betyr at ECP-2 er en svært så anvendelig platespillerforsterker, som ikke bare passer med Electrocompaniets egen platespiller.

Annonse

Med en pris på 15.000 kr er den flere tusen kroner billigere enn vår referanse-RIAA, Ayre P5xe, og litt rimeligere enn den svært vellydende Trichord Diablo.

Den smaker også av high-end, uten at prisen dermed er avskrekkede.

Plugger du spilleren fra forsterkeren du har, og inn i ECP-2, er det trolig at du blir slått av hvor mye større lydbildet blir. Det lyder ikke som klassisk Electrocompaniet, hvor lydbildet kunne være vel rosenrødt med sukker på. Her er det strammere regi og fyldig klangbalanse, uten at lydbildet virker som om man ser gjennom fargede glass.

Mens skalaen er skikkelig megastor, er lydbildet ikke så dypt som på Ayre P5xe. Ayre-forsterkeren er også strammere og litt bedre fokusert, med litt bedre artikulert bass, men ECP-2 lyder varmere. Kanskje mer behagelig. Klavertoner og vokaler lyder herlig med mengder av klang og naturlig fylde. Her kommer det aldri til å lyde slankt og skrikende.

 

Annonse
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
De små bryterne brukes for å tilpasse forsterkeren til en hver pickup man måtte ha. (Foto: Produsenten)

 

Støygulvet er eksepsjonelt lavt med virkelig dypsort bakgrunn. Satt opp med en Dynavector pickup med lav utgangspenning (0,26mV), måtte jeg klistre øret til høyttaleren for å høre det ekstremt svake suset fra RIAA-trinnet.

 

Løp og kjøp?

Det er ingen tvil om at Electrocompaniets nye platespillerforsterker er verdt pengene. Den store og varme lyden, og den engasjerende måten å gjengi musikkens dynamikk og tonalitet på, er kjærkomment for de av oss som synes markedet flommer over av steril hifi-lyd. Litt strammere bass og større dybde er det eneste vi egentlig har å sette fingeren på. Bonus for fleksibiliteten.

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
for å lese videre.

NYHET - nå kan du betale med Vipps!

Prøv Lyd & Bilde i 30 dager for 49 kr

Få full tilgang til alle +artikler, Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ukentlig nyhetsbrev. Se flere muligheter her
Har du dette produktet?
Gi din karakter.
Stemmer: 0

Samlet score:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.
Annonse
Annonse

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også

Sony FE 14mm F1.8 GM
Fujifilm XF 18mm F1.4 R LM WR
Vakkert og oppsiktsvekkende fra Sony World Photography Awards 2021
Canons nye skrivergenerasjon har fyllbare blekktanker.
Motorola Moto G100 er nesten like god som vesentlig dyrere mobiler fra andre produsenter. Og så skjuler den en interessant overraskelse.
Fujifilms mellomformatkameraer har manglet en bred vidvinkel, her er den.
Designkongen gjør det igjen. Beolit 20 er en nydelig bærbar høyttaler, som også låter bra.
Bang & Olufsen Beosound Emerge er et modig brudd med hvordan en multiroms-smarthøyttaler kan se ut – og låte.
Det er ikke tilfeldig at McIntosh C22 ser ut som den er 50 år, det er heller ikke tilfeldig at den spiller så bra som den gjør.
Old school-teknologi har aldri vært bedre enn i vår tid, McIntosh MC1502 er beviset for de som tviler.
Technics SU-R1000 er noe av det mest unike vi har sett - og hørt - i high-end-klassen.
Sonos’ første bærbare høyttaler imponerer på integrasjon og bekvemmelighet.
Klipschorn er 70 år i år. Det feires med å forvandle vårt lydrom til et inferno.
Asus ROG Flow X13 kan fint puttes i vesken, og den kan også brukes som nettbrett. Men den har grafikkrefter i tungvektsklassen.
Tangents lille trådløse forsterker er perfekt til det vesle begynneranlegget på hobbyrommet eller barnerommet.
Det beste kameraet vi har testet, har kommet i en mer kompakt utgave til lavere pris.