Følg oss på

Søk etter tester, nyheter og anmeldelser...

Denon PMA-1600NE

Så tungt som i gamle dager

Denon slår på de nostalgiske strengene med en gjennomsolid stereoforsterker, bygget som før verden gikk av skaftet.
Lyd & Bilde mener
Lekkert håndverk fra innerst til ytterst. Kan drive selv tunge høyttalere. Meget dynamisk lyd.
Ikke så høy nominell effekt. Ingen innebygget strømming. Man kan få mer detaljert lyd til prisen.
Spesifikasjoner
  • Utgangseffekt: 2 x 70 W i 8 ohm / 2 x 140 W i 4 ohm
  • Innganger: Platespiller (MM/MC, stereo RCA), 3 x analog inn (stereo RCA), 2 x digital (optisk), 1 x digital (koaksial), USB-B
  • Utganger: 2 par høyttalere (banan/skrueterminaler), Rec out (stereo RCA).
  • Oppløsning: 24-bit / 192 kHz (optisk/koaksial), 32-bit / 384 kHz (USB-B). DSD (11,2 MHz)
  • Mål: 43,4 x 13,5 x 41,0 cm (BxHxD)
  • Vekt: 17,6 kg

Denon PMA-1600NE ligner en klassisk forsterker fra den gang japanerne var hi-fi-verdenenes herskere, og man virkelig kunne lage sølvskinnende stereoforsterkere. Frontplaten domineres av en gigantisk volumknapp, og alt virker så gjenkjennelig trygt at man ikke kan la være å like den. Utover volumknappen er det bass- og diskantkontroll, balanseknapp og inngangsvelger i fronten. To små knapper kan henholdsvis slå av digitalseksjonen, og hoppe over tonekontrollene. Inngangsvalget vises i et klart og lett lesbart display.

På baksiden finner man to sett solide, forgylte høyttalerterminaler, samt et fullt sett analoge og digitale innganger. Og så platespillerinngang med MC-forsterker og en USB B-port, så forsterkeren kan bruke en datamaskin som signalkilde. På denne måten kan du for eksempel lytte til strømming fra Tidal og Spotify i høyeste kvalitet. All digital signalbehandling skjer forøvrig i 32-bits oppløsning. Det er ingen subwooferutgang; den slags narrestreker hadde man ikke på 70-tallet. Det er til gjengjeld noe som jeg ikke har sett på lenge: et sett Rec out-terminaler til båndopptaker! Merk forøvrig at de to parene med høyttalerterminaler alltid er koblet til samtidig. Praktisk til biwiring, men ikke hvis man vil velge mellom to par høyttalere.

(Foto: Produsenten)

Når Denon har valgt å lage en reboot av den klassiske stereoforsterkeren anno sent 70-tall, kan det nesten ikke forundre at en er uten noen form for trådløse funksjoner. Hvis du vil ha Bluetooth, Spotify Connect eller nettradio, må du kjøpe en mottaker og koble den til forsterkeren. Den slags selger Denon imidlertid også, og hvis du velger en av samme merke, kan fjernkontrollen også styre den.

Som i dens klassiske forbilder er det ikke spart på godsakene inne i PMA-1600NE. Denon PMA-1600 er en klasse AB-forsterker, et prinsipp som er blitt brukt i årtier. Og strømforsyningen er bygget opp som man gjorde i stereoens storhetstid: med en solid transformator og like solide ladekondensatorer. Ikke noe switched-mode-tull her!

Annonse

Man må derfor ta riktig godt i når de knappe 20 kiloene skal ut av emballasjen og bukseres på plass. Den er en av de tyngste 70 wattere vi har hatt tilgjengelig på lenge. Det lover godt for strømkapasiteten, og dermed bunntrekket. At det er krefter i den, viser også den oppgitte effekten i 4 ohms belastning, som er akkurat dobbelt så stor som i 8 ohm – altså 140 W. Slik skal det gjøres!

Lyden
En stadig større del av de forsterkerne som kommer forbi testrommet er av klasse D-typen, som gir mengder av watt til forholdsvis få kroner, sammen med en høy effektivitet. Og selv om hver av klasse D-forsterkerne er unike, er de i alminnelighet kjennetegnet ved et overveiende nøytralt eller litt kjølig lydbilde.

Annonse

(Foto: Produsenten)

Klasse AB-forsterkeren Denon PMA-1600NE er en helt annen sak. Fra første strofe presenteres man for et varmt og behagelig lydbilde. Ikke slik å forstå at lyden er mørk. Men stemmer får bare en litt dypere og varmere glød, og rytmegruppen manner seg litt mer opp når man lytter via PMA-1600NE.

Forsterkeren er generelt sett i sitt ess på rytmisk musikk. Ginger Baker og Jonas Hellborgs Time be Time fra albumet Middle Passage gir automatisk tramping til rytmene. Også mer elektroniske rytmer nyter godt av den solide, faste bunnen. Abney Parks utgave av I am Stretched on Your Grave er fylt med merkelige syntetiske lyder. Men likevel: Det rykker skikkelig!

Denon PMA-16100NE har generelt sett en meget engasjerende spillestil. Når sangeren eller musikerne er tett på, kommer lytteren også helt tett på, og lyden kommer helt frem foran høyttalerne. På den måten er det stor forskjell fra NAD C388, som også er en klassisk utseende stereoforsterker. De to forsterkerne koster akkurat det samme, men har hver sin lydfilosofi. Der Denon er engasjert og varm, er NAD analytisk og nøytral. Og der Denon er fremoverlent, har NAD sin styrke i å gi en illusjon av dybde i scenerommet.

Konklusjon
Hvis du heller mot rock, og både vil ha den servert rent og høyt, er Denon PMA-1600NE et av de beste alternativene i denne prisklassen akkurat nå. Artig nok også foran NAD C388, som vi testet i forrige nummer. NAD-forsterkere var ellers nærmest obligatoriske på tenåringsrommet på 80-tallet, gjerne paret med et par Cerwin Vega- høyttalere.

(Foto: Produsenten)

I dag er rollene tilsynelatende byttet om, og NAD-en kommer først i mål når det gjelder klassisk musikk og presis gjengivelse av konsertsalgsfornemmelen. Vil du derimot hygge deg i varmt og vennlig selskap, og ha musikken servert levende, intimt og tett i stuen, skal du velge Denon. Det teller også på den positive siden at det både er innebygget en glimrende DAC og en like fin RIAA-forsterker til vinyldyrkerne. I tillegg også med forsterker for moving coil-pickuper. Du kan godt finne lignende egenskaper i forsterkere fra Hegel og Rotel, men da må du legge noen flere tusenlapper på disken.

Full tilgang til Lyd & Bilde for 49 kr

Prøv i 30 dager og få tilgang til over 6000 tester, alle nyheter, guider og anmeldelser.

Det er ingen bindingstid og du kan si opp når du selv vil. Ønsker du å bestille magasinet? Klikk her Allerede abonnent ?
forfatter

(f. 1964): Journalist og tester. John har arbeidet for Lyd & Bilde siden 2013, hvor han skriver om hi-fi, høyttalere, computere, gaming og teknologihistorie. John har beskjeftiget seg med teknologijournalistikk siden 1982(!), og har arbeidet for tallrike magasiner i forskjellige roller; blant annet GEAR, High Fidelity, Komputer for alle, Illustreret Videnskab, Ny Elektronik, PC World og Privat Computer. Han har dessuten skrevet tallrike bøker og undervisningsprogrammer om IT.

Vis kommentarer

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes kommentarfelt. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

Kontakt

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
Org. Nr 965 237 186
© 2021 Publish AS

Hold deg oppdatert!

Motta vårt nyhetsbrev:
© 2021 Publish AS - Lyd & Bilde arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Som leser har du kun rett til å benytte Innholdet på lydogbilde.no for personlige og ikke-kommersielle formål. Du kan laste ned, linke til og skrive ut Innhold fra lydogbilde.no for private og ikke-kommersielle formål, forutsatt at du henviser til kilden, respekterer eventuelle rettighetsnotiser og/eller -reservasjoner. Du kan ikke bruke Innhold, herunder (men ikke begrenset til) ikoner, for noen andre formål eller på noen andre måter enn de som er uttrykkelig tillatt. NB! Artikler som ligger utenfor plusstjenesten er ≪kjøpt fri≫ av muren av vedkommende produsent/leverandør.