Bowers & Wilkins Volvo Premium Sound

Luksuslyd på 1. klasse

Når Volvo tar steget opp i luksusklassen, lar de Bowers & Wilkins stå for lyden. Det er smart.

Pluss
Fullvoksent anlegg med surround, strømming og fyldig lyd til alle passasjerene.
Minus
Du må kjøpe en Volvo XC90 for å få anlegget.

De fleste av oss tilbringer mye av tilværelsen i en bil. For noen av oss er det derfor litt viktig at stereoanlegget i bilen er bra. Dårlig lyd gjør kjøreturen kjedeligere for en som er glad i musikk.

En gang var det ganske enkelt å gjøre noe med det. Man kjøpte helt enkelt en bedre spiller, kraftigere forsterker og bedre høyttalere, og fikk dem montert inn i stedet for anlegget bilen ble levert med.

I dag er det ikke fullt så enkelt. Skal man kjøpe ny bil i dag, må man velge anlegg samtidig som man velger farge, felger og annet utstyr. De fleste bilprodusentene tilbyr derfor anlegg som er tilpasset bilen, fra kjente høyttalerprodusenter som Bose, JBL, Bang & Olufsen og Bowers & Wilkins. For å nevne noen av dem.

Anleggene finnes gjerne i flere utgaver, med flere eller færre høyttalere, og prisen legges på bilprisen når man velger ekstrautstyr.

Moderne bilanlegg er tett integrert med bilens elektronikk og valg av lydkilde, volum og søk etter radiostasjoner, foregår gjerne med knapper på rattet. Flere og flere biler – ikke bare i luksusklassen – har ofte en pekeskjerm hvor man kan veksle mellom betjening av navigering, temperaturregulering og lydanlegget, bare med et par sveip på skjermen.

Det er mildt sagt hakket mer avansert enn bare for 15 år siden, hvor man bare trengte å lete etter alt for små knapper på bilstereoen for å skifte radiokanal.

Annonse: Artikkelen fortsetter nedenfor
XC90 oppslag
XC90 er en stor bil med god plass til familien, og et komfortabelt sted å lytte til musikk.

Skreddersydd lydsystem

Derfor er det ganske viktig at det er enkelt for føreren å styre alt i bilen, når man kjører. Ikke bare fordi det er mye å passe på, men også fordi trafikksikkerhet er så viktig. Man vil helst ikke parkere i bagasjerommet på bilen foran fordi man fiklet med anlegget i bilen.

Eller enda verre, forårsake en stygg ulykke.

Moderne biler har omfattende sikkerhetsnivå, og en av dem er den nye Volvo XC90. En velvoksen sjuseters SUV med firehjulstrekk, høyt sikkerhetsnivå og god plass til hele familien.

En bil fjernt fra Volvos tradisjonelle herregårdsvogner for snusfornuftige familiefedre, som snarere stiller i klasse med luksusbrakker som Audi Q7, Range Rover og BMW X5. Store SUV-er som alle kan utstyres med et skikkelig stereoanlegg, som lett kan tangere lydkvaliteten til anlegget hjemme.

Fire ulike skjermbilder på pekeskjermen, konsertsalen øverst til høyre.
Fire ulike skjermbilder på pekeskjermen, konsertsalen øverst til høyre.

Volvo har valgt å samarbeide med Bowers & Wilkins i England, som har bygget lydanlegget til XC90. Vel og merke Premium Sound Sensus Connect, som det heter, med 12 forsterkere med til sammen 1400 W, 19 høyttalere, FM, DAB+ radio, strømming fra mobil og nettbrett – og avspilling fra CD-spilleren i midtkonsollen, hvis man vil.

Til sammenligning består det enkleste anlegget i en XC90 – Performance – av seks høyttalere og 52 W effekt. Det finnes en mellomting i High Performance, som fører lydkvaliteten opp et hakk, med 12 høyttalere og 224 W effekt.

I en så stor bil kreves det flere høyttalere for å få lyden godt nok distribuert i den store kupeen. Som i sin tur krever flere forsterkere. Lydkvalitet er en ting – en viktig ting spør du meg, men frekvensområdet må justeres til det akustiske miljøet i en bil. Ellers risikerer man at for eksempel bassen blir ullen fordi veistøy legger seg på lyden, og diskanten drukner i vindsus.

En så stor bil krever mye av anlegget for at alle sju skal høre musikken like godt.
En så stor bil krever mye av anlegget for at alle sju skal høre musikken like godt.

I XC90 har B&W tatt godt i. Premium Sound-anlegget koster 27.500 kr – pluss CD-spiller til 1.500 – og er satt opp med til sammen 19 høyttalere, drevet av effektive klasse D-forsterkere. Hver dør har en diskant, mellomtone og basselement montert. Foran på toppen av dashbordet – skinnkledd i vår testbil, en T6 Inscription – sitter en senterhøyttaler med mellomtone og diskant, og bak sitter ytterligere et sett høyttalere.

Samt en subwoofer med en 25 cm stor bass, som ikke sitter i et tradisjonelt bassreflekskabinett, men er integrert i bilens chassis slik at et mye større volum hjelper bassfrekvensene til å nå ned mot 20 Hz. Dét er dypere enn mange suber for hjemmebruk klarer.

CD-spiller er ekstrautstyr.
CD-spiller er ekstrautstyr.

Høyttalerne fra B&W kjennetegnes ved de karakteristiske gule kevlarmembranen de bruker på mellomtonene. Fem av dem er 100 mm i diameter, to av dem 80 mm. Sammen med sju 25 mm store Nautilus-diskanter fra B&W, og fire basselementer på 200 og 165 mm, leverer de lyd fra front til bak i den store bilen. Forsterkerne leverer opp til 12 kanaler med 225 W effekt, og føreren kan velge hvordan lydopplevelsen skal være.

En senterhøyttaler hører med i et surroundanlegg.
En senterhøyttaler hører med i et surroundanlegg.

 

Luksuslyd

Styring av alt dette foregår på den store pekeskjermen midt på dashbordet, og føreren kan velge mellom 7.1-kanals surroundlyd fra Quantum Logic, og optimalisere lyden slik at den oppleves best enten for føreren, alle, de på bakerste rad, og hvor som helst i bilen.

Volvo og B&W har også samarbeidet med svenske Dirac Research, som har hjulpet til med programmeringen av lydoptimaliseringen på de ulike sitteplassene. De har også lagt inn Göteborgs Konserthus i anlegget, som fungerer slik at hvis man velger Konsertsal på pekeskjermen, får lyden litt mer klang og lydbildet virker større.

B&W-høyttalerne er plassert der de lyder best, med Nautilus-diskanten øverst og vinklet mot passasjeren.
B&W-høyttalerne er plassert der de lyder best, med Nautilus-diskanten øverst og vinklet mot passasjeren.

Det fungerte fabelaktig godt på Beethoven-symfonier og opera, som fikk musikken til å høres ut som den ble avspilt i et mye større rom enn i en Volvo SUV. Som også er hensikten. Konsertsal-modusen fungerte ikke like godt på rock, pop og jazz, hvor musikken ble mindre intim og for distansert. Da er et lurt å velge Studio-modusen og eventuelt justere equalizeren hvis man trenger mer eller mindre av bass, mellomtone eller diskant.

Nederst i alle dørsidene, sitter et basselement.
Nederst i alle dørsidene, sitter et basselement.

Etter å ha hørt utallige B&W-høyttalere, Mark Levinson-anlegg i Lexus og Burmester i Porsche, kan jeg slå fast at B&W-anlegget i Volvo XC90 er blant de beste skreddersydde anleggene jeg har hørt i noen bil. Det lyder klarere enn anlegget i en Tesla, spiller høyere uten forvrengning enn anlegget i en Lexus, og leverer lydkvalitet på et nivå du skal slite med å overgå i et hjemmeanlegg med B&W høyttalere i samme prisklasse.

Bowers & Wilkins karakteristiske kevlarmembran er lett synlig bak aluminiumsgrillen.
Bowers & Wilkins karakteristiske kevlarmembran er lett synlig bak aluminiumsgrillen.

Vokaler er klare og fokuserte uten at de lyder slankt, diskanten distinkt om enn ikke alt for luftig, og bassen så knallhard og presis at du kjenner det i ryggmargen. Siden bilen er så stillegående og komfortabel, som man forventer i luksusklassen, trenger man heller ikke å spille høyt for å nyte lyden.

Treveis B&W-høyttalere i alle dører.
Treveis B&W-høyttalere i alle dører.

En no brainer

Skal man kjøpe bil i luksusklassen, velger man stereoanlegg på øverste hylle. Særlig hvis man velger Volvo XC90. For knappe 30.000 kr ekstra får man en lydkvalitet som definitivt står i stil med bilens opplevde kvalitet og kjørekomfort. For en bil i denne prisklassen er det en no brainer, hvis man er over snittet interessert i musikk.

De fleste av oss tilbringer mye av tilværelsen i en bil. For noen av oss er det derfor litt viktig at stereoanlegget i bilen er bra. Dårlig lyd gjør kjøreturen kjedeligere for en som er glad i musikk. En gang var det ganske enkelt å gjøre noe med det. Man kjøpte helt enkelt en bedre spiller, kraftigere forsterker og bedre høyttalere, og fikk dem montert inn i stedet for anlegget bilen ble levert med. I dag er det ikke fullt så enkelt. Skal man kjøpe ny bil i dag, må man velge anlegg samtidig som man velger farge, felger og annet utstyr. De fleste bilprodusentene tilbyr derfor anlegg som er tilpasset bilen, fra kjente høyttalerprodusenter som Bose, JBL, Bang & Olufsen og Bowers & Wilkins. For å nevne noen av dem. Anleggene finnes gjerne i flere utgaver, med flere eller færre høyttalere, og prisen legges på bilprisen når man velger ekstrautstyr. Moderne bilanlegg er tett integrert med bilens elektronikk og valg av lydkilde, volum og søk etter radiostasjoner, foregår gjerne med knapper på rattet. Flere og flere biler - ikke bare i luksusklassen - har ofte en pekeskjerm hvor man kan veksle mellom betjening av navigering, temperaturregulering og lydanlegget, bare med et par sveip på skjermen. Det er mildt sagt hakket mer avansert enn bare for 15 år siden, hvor man bare trengte å lete etter alt for små knapper på bilstereoen for å skifte radiokanal. [caption id="attachment_60663" align="alignnone" width="460"]XC90 oppslag XC90 er en stor bil med god plass til familien, og et komfortabelt sted å lytte til musikk.[/caption]

Skreddersydd lydsystem

Derfor er det ganske viktig at det er enkelt for føreren å styre alt i bilen, når man kjører. Ikke bare fordi det er mye å passe på, men også fordi trafikksikkerhet er så viktig. Man vil helst ikke parkere i bagasjerommet på bilen foran fordi man fiklet med anlegget i bilen. Eller enda verre, forårsake en stygg ulykke. Moderne biler har omfattende sikkerhetsnivå, og en av dem er den nye Volvo XC90. En velvoksen sjuseters SUV med firehjulstrekk, høyt sikkerhetsnivå og god plass til hele familien. En bil fjernt fra Volvos tradisjonelle herregårdsvogner for snusfornuftige familiefedre, som snarere stiller i klasse med luksusbrakker som Audi Q7, Range Rover og BMW X5. Store SUV-er som alle kan utstyres med et skikkelig stereoanlegg, som lett kan tangere lydkvaliteten til anlegget hjemme. [caption id="attachment_60655" align="alignnone" width="460"]Fire ulike skjermbilder på pekeskjermen, konsertsalen øverst til høyre. Fire ulike skjermbilder på pekeskjermen, konsertsalen øverst til høyre.[/caption] Volvo har valgt å samarbeide med Bowers & Wilkins i England, som har bygget lydanlegget til XC90. Vel og merke Premium Sound Sensus Connect, som det heter, med 12 forsterkere med til sammen 1400 W, 19 høyttalere, FM, DAB+ radio, strømming fra mobil og nettbrett - og avspilling fra CD-spilleren i midtkonsollen, hvis man vil. Til sammenligning består det enkleste anlegget i en XC90 - Performance - av seks høyttalere og 52 W effekt. Det finnes en mellomting i High Performance, som fører lydkvaliteten opp et hakk, med 12 høyttalere og 224 W effekt. I en så stor bil kreves det flere høyttalere for å få lyden godt nok distribuert i den store kupeen. Som i sin tur krever flere forsterkere. Lydkvalitet er en ting - en viktig ting spør du meg, men frekvensområdet må justeres til det akustiske miljøet i en bil. Ellers risikerer man at for eksempel bassen blir ullen fordi veistøy legger seg på lyden, og diskanten drukner i vindsus. [caption id="attachment_60662" align="alignnone" width="460"]En så stor bil krever mye av anlegget for at alle sju skal høre musikken like godt. En så stor bil krever mye av anlegget for at alle sju skal høre musikken like godt.[/caption] I XC90 har B&W tatt godt i. Premium Sound-anlegget koster 27.500 kr - pluss CD-spiller til 1.500 - og er satt opp med til sammen 19 høyttalere, drevet av effektive klasse D-forsterkere. Hver dør har en diskant, mellomtone og basselement montert. Foran på toppen av dashbordet - skinnkledd i vår testbil, en T6 Inscription - sitter en senterhøyttaler med mellomtone og diskant, og bak sitter ytterligere et sett høyttalere. Samt en subwoofer med en 25 cm stor bass, som ikke sitter i et tradisjonelt bassreflekskabinett, men er integrert i bilens chassis slik at et mye større volum hjelper bassfrekvensene til å nå ned mot 20 Hz. Dét er dypere enn mange suber for hjemmebruk klarer. [caption id="attachment_60661" align="alignnone" width="460"]CD-spiller er ekstrautstyr. CD-spiller er ekstrautstyr.[/caption] Høyttalerne fra B&W kjennetegnes ved de karakteristiske gule kevlarmembranen de bruker på mellomtonene. Fem av dem er 100 mm i diameter, to av dem 80 mm. Sammen med sju 25 mm store Nautilus-diskanter fra B&W, og fire basselementer på 200 og 165 mm, leverer de lyd fra front til bak i den store bilen. Forsterkerne leverer opp til 12 kanaler med 225 W effekt, og føreren kan velge hvordan lydopplevelsen skal være. [caption id="attachment_60658" align="alignnone" width="460"]En senterhøyttaler hører med i et surroundanlegg. En senterhøyttaler hører med i et surroundanlegg.[/caption]  

Luksuslyd

Styring av alt dette foregår på den store pekeskjermen midt på dashbordet, og føreren kan velge mellom 7.1-kanals surroundlyd fra Quantum Logic, og optimalisere lyden slik at den oppleves best enten for føreren, alle, de på bakerste rad, og hvor som helst i bilen. Volvo og B&W har også samarbeidet med svenske Dirac Research, som har hjulpet til med programmeringen av lydoptimaliseringen på de ulike sitteplassene. De har også lagt inn Göteborgs Konserthus i anlegget, som fungerer slik at hvis man velger Konsertsal på pekeskjermen, får lyden litt mer klang og lydbildet virker større. [caption id="attachment_60657" align="alignnone" width="460"]B&W-høyttalerne er plassert der de lyder best, med Nautilus-diskanten øverst og vinklet mot passasjeren. B&W-høyttalerne er plassert der de lyder best, med Nautilus-diskanten øverst og vinklet mot passasjeren.[/caption] Det fungerte fabelaktig godt på Beethoven-symfonier og opera, som fikk musikken til å høres ut som den ble avspilt i et mye større rom enn i en Volvo SUV. Som også er hensikten. Konsertsal-modusen fungerte ikke like godt på rock, pop og jazz, hvor musikken ble mindre intim og for distansert. Da er et lurt å velge Studio-modusen og eventuelt justere equalizeren hvis man trenger mer eller mindre av bass, mellomtone eller diskant. [caption id="attachment_60656" align="alignnone" width="460"]Nederst i alle dørsidene, sitter et basselement. Nederst i alle dørsidene, sitter et basselement.[/caption] Etter å ha hørt utallige B&W-høyttalere, Mark Levinson-anlegg i Lexus og Burmester i Porsche, kan jeg slå fast at B&W-anlegget i Volvo XC90 er blant de beste skreddersydde anleggene jeg har hørt i noen bil. Det lyder klarere enn anlegget i en Tesla, spiller høyere uten forvrengning enn anlegget i en Lexus, og leverer lydkvalitet på et nivå du skal slite med å overgå i et hjemmeanlegg med B&W høyttalere i samme prisklasse. [caption id="attachment_60660" align="alignnone" width="460"]Bowers & Wilkins karakteristiske kevlarmembran er lett synlig bak aluminiumsgrillen. Bowers & Wilkins karakteristiske kevlarmembran er lett synlig bak aluminiumsgrillen.[/caption] Vokaler er klare og fokuserte uten at de lyder slankt, diskanten distinkt om enn ikke alt for luftig, og bassen så knallhard og presis at du kjenner det i ryggmargen. Siden bilen er så stillegående og komfortabel, som man forventer i luksusklassen, trenger man heller ikke å spille høyt for å nyte lyden. [caption id="attachment_60659" align="alignnone" width="460"]Treveis B&W-høyttalere i alle dører. Treveis B&W-høyttalere i alle dører.[/caption]

En no brainer

Skal man kjøpe bil i luksusklassen, velger man stereoanlegg på øverste hylle. Særlig hvis man velger Volvo XC90. For knappe 30.000 kr ekstra får man en lydkvalitet som definitivt står i stil med bilens opplevde kvalitet og kjørekomfort. For en bil i denne prisklassen er det en no brainer, hvis man er over snittet interessert i musikk.
Vi tester over 450 produkter i året, les denne testen og få full tilgang til Lyd & Bilde
Allerede abonnent? Logg inn
Prøveabonnement
0,-
Fri tilgang til lydogbilde.no
Bronseabonnement
425,-pr/halvår
1/2 år (6 utgaver) Digitalutgaven Fri tilgang til lydogbilde.no
Sølvabonnement
749,-pr/år
Mest populær
1 år (11 utgaver) Velkomstgave Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgaven
Gullabonnement
1149,-pr/år
1 år (11 utgaver) Ny digital film hver måned Velkomstgave Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgaven
Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Måned kr 49,-
Med et abonnement på Lyd & Bilde får du:
Fri tilgang til lydogbilde.no Betydelig rabatt Velg selv lengden på ditt abonnement, med eller uten SF Anytime Flott velkomstgave på årsabonnement
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon.
  • Type: Bilstereo med 7.1-kanals surround
  • Lydkilder: FM/DAB/DAB+, Bluetooth, CD,
  • Annet: Pekeskjermstyring, equalizer, strømming
Pris: 29000,-

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Apple AirPods får stemmestyring

AirPods får trådløs lading og hei Siri

test
Panasonic Lumix S 24-105mm F4 Macro OIS

Super allround-zoom

Panasonics første fullformat, standardzoom lever opp til ­forventningene.

Apple turbotrimmer iMac

De nye iMac-ene blir dobbelt så rask på krevende oppgaver.

Philips OLED934: Ny toppmodell avslørt

Her er de første bildene av den nye toppmodellen fra Philips, OLED934!

test
Panasonic Lumix DC-S1R

Det råeste kameraet

Panasonic Lumix S1R er et overflødighetshorn av et kamera, og blant de aller råeste vi har testet.

anmeldelse
Billions, sesong 4

Lunken finansakrobatikk

I 4. sesong av Billions begynner slitasjen og idétørken å bli vel fremtredende.

anmeldelse
Bohemian Rhapsody

Imponerende one man show!

Rami Malik stjeler hver eneste scene i en ganske så ordinær musikkbiografi.

Lyssterkt portrettobjektiv for Sony alpha

Stillegående, rask og nydelig boheh er blant egenskapene hos 85mm f1,4 fra Samyang.

test
Canon EOS RP

Røverkjøp fra Canon

Canon EOS RP er ikke uten kompromisser, men er aggressivt priset og meget tilfredsstillende å bruke.

Alt om Samsungs 2019 QLED TV-er

Samsungs kommende 2019-modeller får et markant løft i bildekvalitet, og denne gangen gjelder det ikke bare toppmodellene.

Samsung QE65Q900R

8K mot 4K TV: Teknisk knockout

Er Samsungs minste og billigste 8K-skjerm bedre enn en alminnelig god 4K TV? Vi tester!

gruppetest
5 trådløse støyreduserende hodetelefoner

Stille og fredelig på flyet

Støyreduserende hodetelefoner motvirker tretthet og skåner hørselen på lange flyturer.

Tidal gir studiolyd på iPhone

Tidal-brukere kan glede seg over at iPhone fått MQA-støtte, og dermed kommer nærmere lyden i opptaksstudioet.

anmeldelse
First Man

Enestående romfartshistorie!

Fascinerende historie om de heltmodige romfartspionerene.

test
Line Magnetic Audio 805iA

Glødende klangmester

Fordommer står for fall med en av de beste rørforsterkerne vi har testet.

test
Acer Swift 5 SF515-51T-58UX

Acer på slankekur

Acer Swift 5 er den letteste ultrabærbare i sin kategori. Men derfor er den likevel ingen lettvekter!

test
Audiovector QR5

Den mest komplette ­høyttaleren

Audiovector QR5 leverer rytmene uten å nøle, gir musikken luft – og slår nesten beina under sine egne toppmodeller.

anmeldelse
Triple Frontier

Greed is good…

Tidligere amerikanske elitesoldater bestemmer seg for å rane søramerikansk narkobaron. Det går definitivt ikke helt etter planen.

test
ikko OH1

Biller i ørene

Kinesiske ikko debuterer med høye ambisjoner til hverdagspris.

test
RME ADI-2 DAC

Den beste lyden vi har hørt

Du finner knapt noen bedre DAC til prisen, enn RME ADI-2 DAC.